درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر سریعترین و بهترین روش درمان بیماری های آنورکتال

درمان کیست مویی با داروی گیاهی

درمان کیست مویی توسط گیاهان دارویی جزء روش هایی است که می تواند تاثیر زیادی در روند بهبودی فرد داشته باشد. سینوس مویی یا پیلونیدال از بیماری های آزاردهنده نشیمنگاهی بوده که درد و عفونت را به همراه می آورد. موی برگشتی معمولا انتهای ناحیه دنبالچه ایجاد شده و علت های مختلفی باعث بروز آن می شود. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با درمان کیست مویی با داروی گیاهی صحبت کنیم; پس تا پایان آن با ما همراه باشید.

کیست مویی چیست؟

سینوس پیلونیدال یا کیست مویی در واقع یک کیسه کوچکی از موهای برگشت خورده است که بر روی پوست و در قسمت پائین کمر پدیدار می شود. این بیماری در درون بافت های خود دارای حفره های منفرد و متعددی می باشند که به محض بسته شدن این منافذ, ترشحات داخل کیسه جمع شده و آبسه را برای فرد به وجود می آورد. اگر بخواهیم به جزئیات بیشتر در رابطه با این بیماری بپردازیم باید گفت که کیست مویی حاوی چندین موی در هم تنیده بوده که در هر جای بدن مخصوصا مناطقی که دارای موی ضخیم بوده ایجاد می شود. البته ناگفته نماند که موی برگشتی در افراد چاق و کسانی که به خاطر شغلشان مجبور به نشستن های طولانی مدت هستند, بیشتر دیده می شود.

علت بروز کیست مویی چیست؟

دلیل ایجاد کیست مویی مشخص نیست, اما اعتقاد بر این موضوع است که علت آن ترکیبی از تغییر هورمون ها بوده است. همچنین فشار و اصطکاک, استفاده از لباس های تنگ, دوچرخه سواری, مدت زمان زیادی را نشستن و یا عوامل دیگر باعث بروز این بیماری خواهد شد. بدن افراد نیز در پاسخ به این اتفاق به عنوان یک ماده خارجی به سرعت واکنش نشان داده که نتیجه آن ایجاد کیست مویی است. البته ناگفته نماند که درمان این بیمای با جراحی لیزر رفع می شود. در ادامه با علل این بیماری آشنا می شوید که عبارتند از:

  • چاقی مفرط
  • جنسیت مرد
  • شیوه زندگی و عادات نادرست در طول شبانه روز
  • ایستادن و نشستن های طولانی مدت
  •  تراکم موهای زیاد و سفت در بدن
  • خارش دائمی بافت های نشیمنگاهی
  • ضربه شدید به ناحیه پایین کمر
  • کهولت سن و پیری
  • عدم رعایت بهداشت فردی
  • پوشیدن لباس های تنگ و چسبناک
  • وجود سوراخ های مادرزادی در انتهای ناحیه مقعد
  • سابقه خانوادگی و ارثی بودن بیماری
  • تعرق زیاد و مرطوب بودن همیشگی ناحیه نشیمنگاهی

درمان کیست مویی با داروی گیاهی چگونه می باشد؟

برای درمان کیست مویی راه و روش های زیادی وجود دارد که یک نمونه بارز آن دارو گیاهی و درمان خانگی است که بسیاری از افراد از آن بی خبرند. البته ناگفته نماند که تمامی این روش ها زمانی جوابگو است که میزان و وخامت بیماری چندان بالا نباشد. در ادامه با تعدادی از موارد تاثیر گذار در درمان کیست مویی آشنا می شوید که عبارند از:

  • عصاره درخت چای

یکی از روش های خانگی و طبیعی برای درمان کیست مویی, عصاره درخت چای می باشد که با داشتن خاصیت آنتی باکتریالی و ضد قارچی عفونت های این نواحی را از بین برده و سرعت بهبودی فرد را بالا می برد. برای استفاده از این اکسیر معجزه گر, مقداری از آن را با آب مخلوط کرده و بر روی پوست اطراف سینوس مویی بمالید. این روند را به مدت 10 دقیقه به همین صورت که گفته شد ادامه دهید سپس ناحیه مورد نظر را با آب گرم شسته و خشک کنید. این عمل را روزی 3 مرتبه انجام داده تا بهبودی برایتان حاصل شود.

  • روغن کرچک

روغن کرچک نیز یکی دیگر از راه های سنتی و طبیعی برای درمان کیست مویی است. این ماده شفا بخش دارای خاصیت ضدالتهابی بوده که درد و التهاب هاب ناشی از این بیماری را مداوا می کند. برای استفاده از آن مقداری پنبه تهیه کرده و آن را به روغن کرچک آغشته کنید و سپس بر روی کیست مویی قرار دهید. این کار را روزی 3 مرتبه تکرار کرده تا شاهد نتایج اثر بخش آن باشید.

  • سیر

یکی از ماده های موثر و مفید برای درمان کیست مویی, سیر نام دارد که با داشتن خواص آنتی بیوتیکی و ضد قارچی مبارز خوبی بر علیه عفونت و التهاب های این بیماری است. برای شروع یک حبه سیر را با پشت چاقو له کرده و آن را بر روی کیست مویی خود مالش دهید. پس از گذشت چند دقیقه آن را با آب گرم بشویید. لازم به ذکر است که اگر پوستی حساس دارید از این ماده استفاده نکنید چرا که موجب التهاب بیشتر این نواحی خواهد شد.

  • زردچوبه

یکی از روش های خانگی و طبیعی برای درمان کیست مویی, زردچوبه می باشد که به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی برای درمان و پیشگیری از عفونت کیست مویی بسیار کارآمد و موثر می باشد. برای استفاده از آن, یک قاشق چای خوری از زردچوبه را در یک ظرف ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید تا به صورت خمیری شکل در آید; سپس آن را بر روی سینوی مویی خود بمالید. بعد از خشک شدن موضع مورد نظر, آن را با آب گرم شسته و سعی کنید این عمل را روزی 2 مرتبه تکرار کرده تا بهبود پیدا کنید.

  • آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و آنتی باکتریالی در درمان بسیاری از بیماری ها مانند کیست مویی و… بسیار مفید خواهد بود. جهت استفاده از این ماده, ابتدا می بایست ژل گیاه را خارج کرده و سپس بر روی نواحی سینوسی قرار دهید. بعد از گذشت 20 دقیقه محل را با آب گرم مورد شستشو قرار دهید. این عمل را به صورت مکرر و روزی 4 مرتبه تکرار کنید تا به مرور زمان اثری از علایم کیست مویی باقی نماند.

  • جوش‌شیرین

جوش شیرین یکی از راه های درمان سنتی کیست مویی است که بسیاری از افرد از آن استفاده می کنند. جهت استفاده از آن ابتدا یک دوم قاشق چای خوری از جوش شیرین را با سرکه سیب و سرکه سفید مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید تا به حالت خمیر در آید. ماده به وجود آمده را تا 15 الی 20 دقیقه بر روی موضع مورد نظر قرار دهید و بعد از گذشت این مدت آن را با آب گرم مورد شستشو قرار دهید. سعی کنید این روش را به طور روزانه یک مرتبه انجام دهید تا خاصیت این مواد اثر بیشتری را بر روی زخم ایجاد کند.

  • پیاز

روش دیگر که برای درمان کیست مویی مورد استفاده قرار می گیرد, استفاده از پیاز می باشد که با داشتن خواص ضد میکروبی قوی, برای از بین بردن عفونت سینوس مویی مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از آن ابتدا آن را حلقه حلقه کرده و سپس بر روی موضع مورد نظر قرار دهید. این عمل را هر روز دو الی سه بار تعویض کنید تا بهبودی کامل برایتان به ارمغان آورد.

  • نمک ایپسوم

نوعی دیگر از درمان خانگی که در درمان کیست مویی بسیار موثر می باشد, نمک ایپسوم نام دارد که ترکیبات شیمیایی موجود در آن باعث خارج شدن ترشحات سینوس مویی و کاهش التهاب خواهد شد. طرز استفاده بدین گونه است که مقداری از آن را داخل وان حمام ریخته و به مدت 20 الی 45 دقیقه داخل آن استراحت کنید.

  • عسل

عسل با داشتن خواص ضدالتهابی و تسکین دهندگی, در درمان بیماری هایی مانند کیست مویی و… بسیار مفید خواهد بود. برای استفاده از آن بدین گونه عمل کنید که مقداری از عسل را بر روی موضع مورد نظر بمالید و اجازه دهید تا عفونت و باکتری های ناشی از کیست را بیرون بکشد. سعی کنید این روش را روزانه دو الی سه مرتبه انجام دهید تا بهبودی کامل برای شما حاصل شود.

  • کمپرس گرم

از راه های کاهش درد کیست مویی, استفاده از کمپرس گرم می باشد که برای از بین بردن عفونت و چرک ناشی از سینوس مویی  و بهبود فرد مناسب خواهد بود.

  • موم زنبور عسل

موم زنبور عسل سرشار از ویتامین A و C بوده و یکی از راه های درمان طبیعی کیست مویی می باشد که با دارا بودن خاصیت آنتی باکتریالی و ضد عفونی برای مداوای بیماری سینوس مویی پر کاربرد و مثمر ثمر خواهد بود. برای استفاده ابتدا موم عسل را ذوب کرده و به محض اینکه حالت چسبندگی به خود گرفت, آن را بر روی نواحی مورد نظر قرار دهید. این روش را هر روز یک مرتبه انجام دهید.

شنبلیله

گیاه دیگر که می خواهیم از آن نام ببریم, شنبلیله می باشد که با داشتن خاصیت ضدالتهابی برای درمان بیماری کیست مویی بسیار پر کاربرد می باشد.این گیاه را می توانید به صورت دمنوش و جوشانده مصرف کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.