فیستول چیست؟

چنانچه یک اتصال نامتعادل میان دو اندام، دو ارگان و دو رگ ایجاد گردد، فیستول بوجود می آید. این اتصال لوله ای شکل می تواند در هر نقطه از بدن ایجاد گردد و شایع ترین آن فیستول گودال کمر است. تا به امروز انواع زیادی از آن ها شناسایی شده اند که حدود 90% این فیستول ها، فیستول آنورکتال است. رایج ترین روش معالجه ی این بیماری عمل جراحی است. ولی اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی، افراد مبتلا را در وضعیت بهتری قرار خواهد داد. ما در مقاله ی زیر به بررسی این موضوع که فیستول چیست و روش های درمان آن چگونه است؟ می پردازیم.

انواع فیستول

معمولا فیستول ها به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

• فیستول کور: یک اتصال میان دو سطح است که یک سرش باز و دیگر سر آن بسته است.
  • فیستول کامل: مجرایی که میان یک دهانه ی داخلی و یک دهانه ی خارجی وجود دارد.
  • فیستول غیر کامل: مجرایی است که تنها یک دهانه خارجی دارد.
  • فیستول نعل اسبی: یک مجرای U شکل است که میان دو دهانه خارجی در نزدیک مقعد قرار دارد.

علائم فیستول چیست ؟

معمولا فیستول ها با علائم زیر بروز می کنند:

• شکم درد
  • کم اشتهایی

مراقبت های کاهش علائم فیستول چیست

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد انجام برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند علائم بیماری فیستول را تا حد زیادی کاهش داده و بیمار در حالت بهتری قرار گیرد. برخی از این تغییرات عبارتند از:

• آب زیادی بنوشید.
  • در زمان نشستن از یک بالش کمک بگیرید.
  • بهداشت شخصی خود را رعایت نمایید.
  • از مسکن استفاده نمایید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید.
  • مراقب فیستول های ناحیه ی گوارشی خود باشید.

آب زیادی بنوشید

چنانچه دستور پزشکی برای مصرف آب ندارید، بایستی که روزانه حدودا یک و نیم لیتر آب بخورید. نوشیدن مایعات به مقدار زیاد از ایجاد یبوست که موجب فشار بر فیستول شما می گردد جلوگیری می کند. همچنین نوشیدن آب باعث تمیز شدن روده ها می گردد. نوشیدن آب همچنین باعث بهبود بیماران گوارشی مثل مگاکولون سمی می شود.

در زمان نشستن از یک بالش کمک بگیرید

چنانچه به فیستول مقعدی مبتلا هستید و مجبورید به دلایل کاری ساعت های زیادی را بنشینید، برای کاهش فشار می توانید از یک بالش  برای نشستن استفاده نمایید. بنابراین در موقعیت هایی که تحت فشار هستید از بالش استفاده نمایید.

بهداشت شخصی خود را رعایت نمایید

بعد از هر بار رفتن به توالت از بهداشت خود مطمئن شوید. برای دور شدن از انواع باکتری ها، بهداشت خود را رعایت نمایید. چنانچه در محلی هستید که وسایل بهداشتی وجود ندارد، تا رسیدن به منزل از یک دستمال مرطوب استفاده نمایید. لباس زیرهای خود را مرتبا تعویض نمایید. به تمیزی حوله ی خود اهمیت بدهید.

از مسکن استفاده نمایید

مسکنی که برای مبتلایان به فیستول توصیه می شود، ایبوپروفن است. معمولا فیستول آنورکتال با درد همراه بوده و در زمان نشستن نیز بدتر می گردد. درمورد مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.

یکی از عوارض فیستول، درد است. زمانی که مجرای بسته شده تخلیه نشود، موجب ایجاد کیست و آبسه در نزدیکی پوست می شود که همین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی بشود.

فعالیت بدنی داشته باشید

انجام ورزش هایی مثل دویدن و قدم زدن به کاهش استرستان کمک می کند. استرس عوارض بسیار بدی را روی بدن شما دارد. استرس باعث تحریک مشکلات شکمی شده و همچنین بر عملکرد دستگاه هاضمه تاثیر منفی می گذارد.

هر زمانی که احساس ناتوانی یا درد داشتید نفس عمیقی کشیده و به آرامی نفستان را تخلیه نمایید. بیشتر پزشکان، یوگا را برای کاهش استرس، آرامش ذهن، مبارزه با افسردگی و بهبود یافتن توصیه می کنند.

مراقب فیستول های ناحیه ی گوارشی خود باشید

فیستول های نزدیک به لوله های گوارشی می تواند سلامت شما را تهدید کند. این فیستول ها نیاز به درمان فوری داشته و اگر درمان آن ها به تعویق بیفتد، می تواند باعث ذات الریه و آبسه های ریوی گردد.

راه های درمان فیستول چیست

به طور کلی برای از میان بردن فیستول درمان دارویی وجود ندارد. ولی پزشک ممکن است برای کاهش عفونت شما، یک دوره آنتی بیوتیک بدهد. بنابراین برای درمان این بیماری چاره ای به غیر از عمل نیست. یکی از روش های درمان فیستول، جراحی باز است.

پزشک در جراحی باز، با استفاده از یک تیغ جراحی، فیستول بیمار را برش زده و فرد ممکن است تا یک روز در بیمارستان بستری بماند. روش دیگر درمان فیستول، لیزر است.

درمان فیستول با لیزر

بهترین روش درمان فیستول، لیزر است. برخی مزایای عمل لیزر نسبت به عمل باز عبارتند از:

• لیزر با بی حسی موضعی انجام شده، بنابراین نیازی به بستری شدن ندارد.
  • خونریزی ناشی از لیزر نسبت به عمل باز بسیار کمتر است.
  • دوران نقاهت آن بسیار کوتاه ( در حد 1 تا 2 ماه) است.
  • نسبت به عمل باز درد کمتری دارد.
  • بعد از عمل لیزر شخص می تواند به راحتی فعالیت هایش را از سر بگیرد.

مراقبت های بعد از درمان فیستول

فرد بعد از عمل در صورت داشتن درد، می تواند از مسکن استفاده کند. بعد از عمل فیستول مقعدی، خوردن ملین می تواند به کاهش درد کمک کند. همچنین بعد ازعمل باز، فرد بایستی مرتبا پانسمان هایش را تعویض نماید تا التهاباتش از بین برود.