درمان فیستول با لیزر

فیستول یکی از بیماری های نسبتا شایع به حساب می آید که در آن بین دو اندام یا مجرای بدن یک ارتباط غیر طبیعی به وجود می آید.در حقیقت این ارتباط نباید باشد و در اثر اشتباهات پزشکی یا سایر موارد ممکن است ظاهر شود.قبل از درمان فیستول با لیزر می بایست یکی یکی روش های درمان خانگی و اینکه چه کارهایی را می توانید انجام دهید که عمل ساده تری داشته باشید را بررسی کنیم و ببینیم که اصلا چرا به فیستول دچار می شویم و روش های پیشگیری از آن چطور هستند؟ پس ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید!

فیستول چیست؟

بسیاری از افراد هستند که تصور می کنند فیستول با بواسیر یکی بوده و یک روش درمان هم برای هر دو به کار می رود,اما باید بدانید که این دو بیماری هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند و فیستول زمانی به وجود می آید که یک نوع مجرا یا برش غیر طبیعی بین دو ارگان یا اندام بدن به وجود می آید که دلایل زیادی می تواند داشته باشد.همچنین فیستول را می توانیم بین دو رگ از بدن (مانند سرخرگ و سیاهرگ) ببینیم و به همین خاطر می بایست سریعا درمان شود تا مشکلات بیشتری به وجود نیاورد.

فیستول چطور به وجود می آید (دلایل ابتلا)

همانطور که گفته شد,هر کسی می تواند به فیستول دچار شود و روش های ابتلا به آن به نسبت زیاد بوده و به همین دلیل می بایست مراقبت های زیادی داشته باشیم تا مشکلی پیش نیاید,اما از اصلی ترین دلایل ابتلا به فیستول می توانیم موارد زیر را در نظر داشته باشیم :

• داشتن زایمان از نوع طبیعی : زایمان طبیعی یکی از اصلی ترین دلایل بروز فیستول در زنان می باشد و دلیلش هم فشار بیش از حد به دیوار رحم و جوارح داخلی می باشد و به همین دلیل ممکن است در این بین یک بافت آسیب ببیند و مجرایی ایجاد شود.
  • رابطه مقعدی : داشتن رابطه جنسی از طریق مقعد در دراز مدت می تواند باعث بیماری های مختلف از جمله بواسیر,یبوست,بی اختیاری و فیستول شود و به همین دلیل می بایست تا حد امکان از آن دوری کرد.
  • ویروس ایدز (HIV) : اگر این ویروس وارد بدن شود,سیستم ایمنی به مرور ضعیف شده و همین موضوع باعث افزایش فضا برای بیماری های عفونی و باکتری ها شده که به دنبال آن بیماری های آنورکتال پدیدار خواهند شد.
  • یبوست : داشتن یبوست برای مدت طولانی می تواند بیماری های زیادی را همراه خود بیاورد و این مشکل بیشتر در کسانی ظاهر می شود که رژیم غذایی غلط و تحرک کمی دارند.در بیماری یبوست,مدفوع خشک و برنده می شود و به همین دلیل هنگام بیرون آمد باعث ایجاد زخم و شکاف در ناحیه داخلی و خارجی مقعد خواهد شد.
  • ضربه خوردن : ضربه های مختلف که گاهی بسیار شدید هستند,یکی از دلایل مهم فیستول می باشد که روز به روز در حال افزایش بوده و علت هم تغییر در رفتار مردم کشور می باشد.
  • بیماری بواسیر : خود بیماری بواسیر می تواند به سرعت باعث پیداش فیستول شود و به همین دلیل است معمولا درمان فیستول و بواسیر در یک زمان انجام می شود.
  • بیماری های دیگر : تعداد زیادی بیماری وجود دارند که می توانند فیستول را تشدید یا به وجود بیاورند.از جمله این موارد می توانیم به سل اشاره کنیم که ویروس در راست روده و ریه تجمع می کند و به مرور زمان باعث ایجاد بیماری های آنورکتال می شود.

چه تفاوتی بین فیستول و آبسه مقعدی وجود دارد

در آبسه مقعدی در اطراف مقعد یک سری حفره های چرکی به وجود می آید که پر از باکتری های مختلف بوده و برای درمان می بایست به سراغ روش های خانگی یا لیزر بروید.این بیماری بیشتر به دلیل وجود عفونت های مختلف در دستگاه گوارش یا داخل مقعد ظاهر می شود و برای آرام کردنش می بایست از آنتی بیوتیک ها کمک گرفت.

اما فیستول آنال یا همان مقعدی یک مرحله شدیدتر بوده و بیشتر به دلیل درمان نشدن آبسه مقعدی به وجود می آید.در این بیماری یک حرفه بین دو نقطع مختلف بدن ایجاد می شود که همین مورد می تواند مشکلات به نسبت زیادی را برای بیمار به وجود بیاورد.برای درمان فیستل روش های زیادی وجود دارد و اینکه دقیقا بخواهید از کدام یک استفاده کنید,کاملا بستگی به شدت بیماری دارد.

علائم ابتلا به فیستول

بیماری فیستول می تواند بسیار متفاوت ظاهر شود و بعضی از موارد آنقدر کوچک و دور از چشم است که فرد متوجه آن نمی شود.بهترین راه تشخیص این است که نزد یک پزشک بروید تا شما را معاینه کند و به شکل دقیق بگوید که چه مشکلی دارید.اما سریع ترین روش تشخیص این است که در هنگام دفع مدفوع کمی اذیت خواهید شد و نمی توانید این کار را به خوبی انجام دهید.همچنین گاهی مواقع این شیار یا آسیب دیدگی آنقدر بزرگ است که با یک نگاه کلی متوجه آن خواهید شد.

فیستول معمولا در چه مکان هایی ایجاد می شود

بیماران زیادی هستند که تصور می کنند فیستول تنها برای ناحیه مقعد و گوارش بوده و دیگر هیچ جایی ظاهر نخواهد شد.

روش های درمان فیستول

برای درمان این بیماری چندین روش مختلف وجود دارد که تعدادی از آنها نیاز به پزشک و هزینه نخواهند داشت و می توانید در خانه انجام دهید.به همین دلیل در ابتدا می خواهیم روش های خانگی درمان فیستول را بررسی کنیم و ببینیم که آیا واقعیت دارند یا تنها بر اثر تخیلات به وجود آمده اند؟

– درمان فیستول به روش خانگی

دقت داشته باشید که این روش ها برای نوع حاد بیماری فیستول چندان کارساز نیستند,اما می توانند تاثیر زیادی در کاهش یا کنترل بیماری داشته باشند تا شما بعد از آن لیزر را انجام دهید و بیماری از ریشه نابود شود.

خوابیدن در وام آب گرم : یکی از بهترین روش هایی که می توانید برای درمان و کاهش بیماری آنورکتال از آن استفاده کنید,همین وان آب گرم می باشد.دقت داشته باشید که برای این کار حتما نباید وان داشته باشید و می توان از تشت هم کمک گرفت.هدف از انجام این کار,کاهش میزان درد و کنترل عفونت می باشد.

عسل : عسل خواص ضد باکتریایی دارد و می تواند عفونت را تا حد زیادی از بین ببرد و به همین دلیل است که در گذشته ها از این ماده در جای زخم ها استفاده می شد.برای استفاده از خواص عسل می بایست آن را با کمی آب حل کنید و سپس بنوشید.همچنین می توانید از این ماده برای درمان های دیگر مانند بواسیر د آبسه مقعدی هم کمک بگیرید (البته می بایست از عسل طبیعی مصرف کنید و عسل های موجود در فروشگاه ها قند غیر طبیعی زیادی در خود دارند).

مصرف فیبر : فیبرهای گیاهی می توانند کمک زیادی به عملکرد دستگاه گوارش و حضم غذا و در نتیجه دفع مدفوع می کند و به همین دلیل احتمال آسب به دیواره داخلی مقعد  در نتیجه دچار شدن به بیماری مقعدی کاهش پیدا می کند.

آنتی بیوتیک : آنتی بیتویک ها می توانند تاثیر زیادی در از بین رفتن عفونت ها و کاهش درد داشتن درد داشته باشند.به این دلیل می گوییم که می بایست از آنتی بوتیک ها استفاده کنید که در بیماری فیستول گاهی مواقع چرک و عفونت تشکیل می شود و بهترین راه برای تسکین آنها استفاده از این دارو می باشد (دقت داشته باشید مصرف این داروا می بایست زیر نظر پزشک باشد).

– درمان فیستول با دارو

در موارد بالا یک دارو یعنی همان آنتی بیوتیک را به شما معرفی کردیم,اما در این بخش می خواهیم کمی تخصصی تر وارد بحث شویم و ببینیم که به غیر از آنتی بیوتیک ها,دیگر می توانیم از چه داروهایی کمک بگیریم.

داروهای ضد درد : داروها و مسکن های زیادی برای آرام کردن درد وجود دارند که همه ما با آنها آشنا هستیم,تعدادی از این داروها عبارتند از ژلوفن,استامینوفن و دگزامتازون که مورد آخر بسیار قوی بوده و به هیچ عنوان برای این کار پیشنهاد نمی شود.اما اگر به پزشک مراجعه کنید خود آن شخص با توجه میزان دردی که دارید و عمل که داشته اید یک مسکن برایتان تجویز خواهد کرد.

داروهای آنتی بیوتیک : خود آنتی بیوتیک ها انواع مختلفی دارند که هر کدام می توانند یک سری نقاط قدرت و ضعف داشته باشند.برای مثال ما با نوع پنلی سیلین ها بسیار آشنا هستیم و دست کم یکبار آنها را امتحان کردیم و می دانیم که چه قدرتی دارند.

درمان فیستول با لیزر

آخرین روشی که می توانید از آن برای درمان فیستول آنال خود استفاده کنید,لیزر می باشد که بسیاری از افراد از این روش ترس دارند.اما باید بدانید که لیزر به هیچ عنوان قاابل مقایسه با تیغ جراحی نیست و تنها در مدت 20 دقیقه بیماری به طور کامل رفع خواهد شد.همچنین در طول این عمل از هیچ دارو بیهوشی استفاده نخواهد شد و به همین دلیل کسانی که به این مواد حساسیت دارند هم می توانند لیزر شوند.

مزایای لیزر فیستول

• کل طول عمل حدود 20 دقیقه می باشد و دیگر نیازی به ساعت ها صبر نمی باشد.
  • در این عمل تا حد امکان از دست و تیغ جراحی استفاده نمی شود و به همین دلیل احتمال عفونت به 0% رسیده است.
  • هزینه لیزر فیستول نسبت به عمل های سنتی بسیار پایین تر می باشد.
  • احتمال بازگشت بیماری با این بسیار پایین آمده و دلیلش هم دقیق بودن کار لیزر است.
  • این عمل هیچ دوره نقاحتی ندارد و بیمار می تواند بعد از چند دقیقه استراحت به زندگی عادی خود برگردد.