دلایل بروز آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی از جمله بیماری های خطرناک نشیمانگاهی بوده که ناشی از تجمع چرک و عفونت در اطراف راست روده و مقعد است. چنانچه دهانه ی غده های اطراف مقعد بسته شود غده عفونت کرده و به مرور زمان ملتهب و حاوی عفونت و چرک خواهد شد. این عفونت می تواند زمینه ساز ایجاد آبسه در اطراف مقعد گردد. ما در مقاله ی زیر به بررسی این موضوع که دلایل بروز آبسه مقعدی چیست؟ می پردازیم.

پیشگیری از آبسه مقعدی

دو باکتری اشرشیاکولی و استافیلوکوک جزء مهم ترین باکتری هایی هستند که باعث آبسه ی مقعدی می شوند. در رابطه با این موضوع که دلایل بروز آبسه مقعدی چیست؟ باید گفت: عفونت های منتقله ی جنسی، غدد مسدود شده و عفونی شدن زخم اطراف مقعد همگی از دلایل بروز آبسه مقعدی هستند.

بنابراین برای پیشگیری از آبسه ی مقعدی رعایت بهداشت فردی توصیه می شود. برای پیشگیری از عفونت های منتقله ی جنسی نیز استفاده از کاندوم توصیه می شود.

رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از آبسه مقعدی

برای پیشگیری از یبوست و به دنبال آن آبسه ی مقعدی از مواد غذایی پرفیبر استفاده نمایید. برنامه ی غذایی برای جلوگیری از یبوست عبارتند از:

• مصرف سبزیجات و میوه جات
  • مصرف 6 تا 8 لیوان آب به صورت روزانه
  • مصرف نان و همچنین غلات سبوس دار

چه افرادی بیشتر به این بیماری دچار می شوند؟

در رابطه با این موضوع که دلایل بروز آبسه مقعدی چیست؟ می توان گفت: اصولا آبسه ی مقعدی در آقایان شایع تر است. اشخاص زیر بیشتر در معرض ابتلا به آبسه مقعدی هستند:

• بیماران دیابتی
  • بیماری های روده ای مثل کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون
  • بواسیر بیرون زده
  • بیماری التهابی لگن
  • اشخاص مبتلا به دیورتیکولیت
  • داشتن رابطه ی جنسی ناایمن
  • استفاده از پردنیزون
  • تزریق برای درمان کردن بواسیر داخلی

برخی از شایع ترین علائم آبسه ی مقعدی عبارتند از:

• درد ضربان دار
  • درد در هنگام اجابت مزاج
  • تورم و التهاب

عوارض عدم درمان آبسه ی مقعدی

عدم درمان آبسه ی مقعدی می تواند باعث شود که عفونت در تمام بدن گسترش یابد. در صورت شدت یافتن بیماری، بایستی بافت های مرده ی اطراف آبسه را برداشت. چنانچه آبسه مقعدی در بیماران دیابتی، افراد مسن و یا اشخاص کم توان جسمی درمان نگردد می تواند خطر جانی به دنبال داشته باشد.

مراقبت های لازم بعد از عمل آبسه ی مقعدی

آبسه ی مقعدی با معاینه پزشک تشخیص داده شده و درمان آبسه مقعدی نیز شامل باز نمودن و تخلیه آن است. معمولا برای آبسه های عمقی از بیهوشی عمومی و برای آبسه ی سطحی از بی حسی موضعی استفاده می شود.

مراقبت های لازم بعد از عمل آبسه ی مقعدی عبارتند از:

• برای کاهش درد بعد از عمل توصیه می شود از کمپرس گرم و لامپ گرم کننده استفاده نمایید. همچنین بایستی بعد از عمل، هر 2 الی 4 ساعت یکبار برای 20 دقیقه در وان آب گرمی که ارتفاع آب آن 15 تا 20 سانت است بنشینید.
  • برای کاهش خونریزی و درد در 5 تا 10 روز اول، به پهلو نشسته و به پهلو نیز بخوابید. همچنین جهت تسکین درد از داروهای تجویزی پزشک استفاده نمایید.
  • طبق دستور پزشک، از لیدوکائین( بی حس کننده ی موضعی)، یک ربع پیش از اجابت مزاج استفاده نمایید.
  • برای پیشگیری از یبوست توصیه می شود روزانه مقداری پیاده روی کنید. پیاده روی باعث افزایش جریان خون شده و به پیشگیری از یبوست کمک شایانی می نماید. همچنین برای پیشگیری از یبوست، مایعات زیادی بنوشید.
  • هنگامی که احساس خستگی دارید، فعالیت های خود را رها کرده و استراحت نمایید. خواب کافی باعث می شود روند بهبودی در شما سریع تر پیش رود.
  • بعد از عمل در مکان های مرطوب و سفت ننشینید. چرا که رطوبت باعث تحریک و خارش می شود.
  • سعی نمایید بعد از عمل از غذاهای کم چربی مثل مرغ، برنج ساده، ماست و نان تست داشته باشید. تا حداقل دو روز از غذاهایی با فیبر کم استفاده نمایید.

جهت معاینه، یک هفته بعد از عمل به پزشک خود مراجعه نمایید. در صورت تعریق شدید، تب و لرز، بی اشتهایی، تورم، ترشح، حساسیت و قرمزی زخم به پزشک مراجعه نمایید.

درمان با لیزر

بهترین روش جراحی برای درمان آبسه ی مقعدی لیزر است. برخی فواید درمان با لیزر عبارت است از:

• بیمار پس از عمل لیزر درد بسیار کمی دارد.
  • لیزر بدون بیهوشی وبه صورت سرپایی انجام می شود.
  • بیمار با لیزر سریع تر به روند زندگی طبیعی خود بر می گردد.
  • لیزر موجب کاهش عفونت محل می شود.
  • با لیزر می توان همه ی انواع شقاق، فیستول و هموروئید را درمان نمود.