درمان آبسه مقعدی با لیزر

آبسه مقعدی یکی از بیماری های آنورکتال یا همان مرمتبط با مقعد است که معمولا دردناک بوده و به دلیل جمع شدن چرک و باکتری های مختلف در اطراف آن ناحیه به وجود می آید.آبسه مقعدی مانند یک جوش ظاهر می شود که تورم زیادی دارد و به رنگ قرمز می باشد که اگر به آن دست بزنید گرمای زیادی احساس می کنید و دردش هم بیشتر می شود.ما امروز می خواهیم روش های درمان آبسه مقعدی و اینکه اصلا چطور به وجود می آید و چطور می توانیم جلوی آن را بگیریم صحبت کنیم.

آبسه مقعدی چطور به وجود می آید؟

قبل از اینکه با روش های درمان آبسه مقعدی اشنا شویم باید ببینیم که این بیماری چطور به وجود می آید؟ یکی از اصلی ترین دلایل بروز آبسه مقعدی باکتری های مختلف مانند استافیلوکوکوس (Staphylococcus) و اشریشیا کلی (Escherichia coli) می باشند که می توانند در هر ماده ای وجود داشته باشند و به همین دلیل است که همیشه می بایست بعد از دفع به خوبی ناحیه مورد ننظر را بشویید.همچنین مممکن است برخی از عفونت های قارچی که تعداد زیادی هم دارند,باعث بروز این بیماری شوند که با آنتی بیتوتیک ها و داروهای دیگر قابل رفع هستند.

چه مواردی باعث تشدید آبسه آنورکتال می شوند؟

دلایل زیادی برای تشدید یا دوباره ظاهر شدن آبسه مقعدی وجود دارد که تعدادی از آنها درصد بیشتری را به خود اختصاص داده اند.برای مثال گاهی مواقع ممکن است در اثر استفاده از تنقیه به ناحیه مقعد آسیب وارد شود و بعدها عفونت و آبسه آنورکتال ظاهر شود.در حال حاظر اصلی ترین عوامل تاثیر گذار عبارتند از :

• بواسیر خارجی و داخلی که ممکن است درون باشد یا بیرون بزند که هر دو می توانند باعث آبسه شوند.
  • برخورد جسم خارجی که ممکن است در خود میکروب های زیادی داشته باشد و خراشی در بدن ایجاد کند.
  • بیماری های قارچی مختلف که ممکن است ارثی باشند یا به دلیل شرایط نامناسب زندگی به وجود بیایند.
  • وجود فعالیت های غیر عادی در روده بزرگ و عملکرد نامناسب دستگاه گوارش.

علائم آبسه مقعدی

تشخیص آبسه مقعدی از سایر بیماری های آنورکتال کار به نسبت سختی می باشد و ممکن است خیلی از افراد آن را با بواسیر اشتباه بگیرند.اما به طور کلی اگر مشکلات زیر را دارید,ممکن است (!) دچار آبسه شده باشید :

• قرمزی و تورم در اطراف ناحیه مقعدی.
  • احساس درد و سوزش به هنگام دفع یا دست زدن به ناحیه متورم شده.
  • جمع شدن چرک و باکتری های مختلف در زیر پوست مقعد که بد از تخیله بوی بسیار بدی از خود خواهد داشت.
  • گاهی ممکن است بیمار دچار یبوست و سفتی مدفوع شود.
  • ـبسه مقعدی ممکن است با درد زیر شکم همراه باشد که این مورد کمتر دیده می شود.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

در حال حاظر بهترین و سریع ترین روش درمان آبسه آنورکتال استفاده از لیزر می باشد که خطر ابتلا دوباره را به 0% می رساند (البته این در صورتی است که بیمار تمام نکات بعد از عمل را رعایت کند).همچنین طول عمل حدود 20 دقیقه می باشد و فرد در طول این زمان هیچگونه دردی احساس نخواهد کرد! چرا که از دارو بی حسی استفاده می شود.نکته مثبت دیگر هم این است که دیگر خبری از تیغ جراحی نیست و زخم های عمل به زودی تسکین پیدا می کنند.همچنین در این روش مقدار خونریزی حدود 95% کاهش پیدا کرده و تقریبا هیچ خونی نخواهید دید.

– چه مدت بعد از عمل می توانیم به حالت عادی برگردیم؟

بسایری از افراد قبل از عمل این سوال را از ما می پرسند که دوره نقاحت چقدر است و می بایست چه داروهایی مصرف کنیم.باید بدانید که شما بعد از چند دقیقه استراحت در ,می توانید به زندگی روزمره خود برگردید و در این مدت می بایست نکاتی که پزشک به شما اعلام می کند را کامل رعایت کنید تا مبادا بیماری برگردد.

– هزینه عمل آبسه آنورکتال چقدر است؟

این مورد کاملا بستگی به شرایط و شدت بیماری دارد و ما بدون معاینه نمی توانیم یک عدد ثابت بگوییم و به همین خاطر بهتر است با شماره پشتیبانی تماس بگیرید تا کارشناسان بتوانند شما را راهنمایی کنند.

جراحی آبسه مقعدی

منظور ما از جراحی این است که در این کار از تیغ جراحی سنتی استفاده شود که اصلا پیشنهاد نمی کنیم.چرا ممکن است در این بین عفونت های جدیدی وارد زخم شود.همچنین میزان درد و خونریزی حاصل از این کار بسیار بیشتر از لیزر بوده (در لیزر دردی نخواهید داشت) و جای بریدگی به نسبت بزرگتر می باشد و به همین دلیل مدت بیشتری برای جوش خوردن نیاز خواهد داشت.

درمان آبسه مقعدی با دارو

در حال حاظر داروی ویژه ای برای این کار وجود ندارد و پزشکان معمولا آنتی بیوتیک ها و قرص های ضد قارچ تجویز می کنند که قابل خریداری از هر داروخانه ای هستند.همچنین می توانید برای نرم تر کردن مدفوع از داروهای روان کننده استفاده کنید که مبادا در هننگام دفع دچار فشار یا یبوست مزمن شوید و بیماری تشدید شود.

بعد از عمل آبسه مقعدی چه کارهایی را انجام دهیم

همانطور که گفته شد می بایست بعد از عمل مراقبت های لازم را انجام دهید تا دیگر به این درد دچار نشوید.

✔️ برای شروع می بایست رژیم غذایی را رعایت کنید! یعنی همیشه در هنگام غذا خوردن از سبزیجات و میوه جات استفاده کنید که تاثیر بسیار مثبتی در گوارش و دفع دارند و می توانندن سیستم ایمنی را هم تقویت کنند.

✔️ بعد از دفع بهتر است خودتان را با آب و دستمال های نرم (دستمال کاغذی زبر مناسب نیست) پاک کنید که این موارد باعث ایجاد حساسیت یا تورم نخواهند شد.به این دلیل این را می گوییم که دستمال زبر می تواند باعث تشدید بواسیر هم شود.

✔️ همیشه در طول شبانه روز حداقل 7 لیوان کامل آب بنوشید که این کار باعث نرم تر شدن مدفوع و کمک به سیستم گوارش می شود و احتمال ابتلا به سایر بیماری ها را هم کاهش می دهد.

– دوش آب گرم بگیرید

یکی از بهترین روش های تسکین ناحیه لیزر شده و جلوگیری از پیدایش دوباره بیماری,خوابیدن در وان آب گرم یا گرفتن دوش می باشد که مورد اول تاثیر به نسبت بیشتری دارد.البته باید دقت داشته باشید که دما آب خیلی بالا نباشد که باعث تحریک و حساسیت زخم شود.

– یبوست نگیرید لطفا!

روش های زیادی برای جلوگیری از ابتلا به یبوست وجود دارد که در مطالب بالا با هم بررسی کردیم.اما به طور کلی باید میزان مصرف فیبر گیاهی و آب را افزایش دهید تا مدفوع حالت نرم تری پیدا کند و هنگام دفع فشار به دیواره مقعد وارد نکند.چرا که این کار باعث تحریک اعصاب شده و ممکن است آبسه مقعدی دوباره عود کند.

بهترین روش درمان آبسه آنورکتال (سخن آخر)

عزیزان آبسه آنورکتال همان مقعدی است و هیچ فرقی با یکدیگر ندارند.در حال حاظر بهترین روش ممکن که استرسی هم از بازگشت بیماری نخواهید داشت,همین لیزر آبسه است که در 15 الی 20 دقیقه انجام می شود و حتی کسانی که به داروهای بی هوشی هم حساسیت دارند,می توانند این کار را انجام دهند! چرا که ما اصلا از دارو بیهوشی استفاده نمی کنیم و بیمار تنها یک دوز بی حسی موضعی دریافت می کند و بقیه کارها را لیزر به همرا کادر درمان اننجام می دهند.

درمان آبسه مقعدی با بیماری فیستول

بسیاری از کیس های آبسه آنورکتال به هیچ عنوان دوباره این بیماری را تجربه نمی کنند و دلیلش هم مراقبت درست و لیزر حرفه ای می باشد.البته برخی از پزشکان به دلیل نداشتن تجربه کافی و امکانات کم,در حین عمل دچار اشتباه می شوند و در نناحیه خارجی یک روزنه اضافه ایجاد می شود که به این بیماری فیستول گفته می شود.به همین دلیل است که می گوییم به هیچ عنوان سمت جراحی سنتی نروید که مبادا مشکلات بیشتری برایتان ایجاد شود.

تفاوت آبسه آنورکتال در زنان و مردان

بیماران زیادی تصور می کنند که این بیماری برای دو جنس مخالف,متفاوت عمل می کند! اما باید بدانید که هیچ فرقی بین زن و مرد نیست و هر دو دقیقا با یک روش و در یک زمان مشخص لیزر خواهند شد و تنها می توانیم این را بگوییم که معمولا مردان سریع تر به نتیجه می رسند.چرا که سیستم ایمنی قوی تری دارند و جای زخم ها سریع تر جوش می خورد و اثر داروها هم قوی تر خواهد بود.