جراحی بواسیر

عمل جراحی بواسیر

به واریس وریدهای مخرج، هموروئید یا بواسیر گویند. خون که حاوی مواد مغزی است به وسیله ی شریان ها به سمت مخرج رفته و مجدد از طریق سیاهرگ ها به طرف قلب می رود. جهت حرکت خون یک طرفه بوده، ولی اگر به هر علتی در راه بازگشت خون، مانعی ایجاد بشود، کم کم فشار درون سیاهرگ ها افزایش پیدا می کند و باعث واریس سیاهرگ های مخرج می شود.
چاقی، سیروز کبدی، حاملگی، وراثت از مهم ترین دلایل ایجاد بواسیر است. ما در مقاله ی زیر به بررسی درمان قطعی بواسیر که همان جراحی است می پردازیم.

روش های درمان بواسیر

روش های مختلف درمان بواسیر عبارتست از:
• درمان دارویی
• جراحی سنتی
• جراحی با لیزر

مراقبت های لازم پیش از جراحی هموروئید

پیش از جراحی هموروئید بایستی رژیم فیبردار خودتان را ادامه بدهید و جلوی یبوستتان را بگیرید.
برای این که بدانید قبل از عمل چه مراقبت هایی لازم است، باید با پزشک خودتان صحبت کنید و از او بخواهید مراقبت ها را برایتان توضیح دهد.

روشهای مختلف جراحی بواسیر

عمل جراحی بواسیر( هموروئید) مطمئن ترین راه برای خلاصی از درد بواسیر است.
در بعضی اشخاص، تغییر سبک زندگی، رعایت رژیم غذایی و مصرف دارو نمی تواند باعث درمان بواسیر بشود بنابراین در این اشخاص، مطمئن ترین شیوه ، جراحی است. چرا که هموروئید در این افراد به حدی رسیده که دیگر با این طریق بهبود پیدا نمی کند و برای درمان نیاز به روش های پزشکی است.
روش های مختلف جراحی هموروئید عبارتست از:
• پرولاپس
• هموروئید کتومی

پرولاپس

این روش با استفاده از دستگاهی به نام استپلر انجام می گیرد و پزشک با استفاده از آن، انباشتگی های هموروئید را درمان و خونرسانی به آن ناحیه را قطع می کند. با قطع شدن خون رسانی، بواسیرها برطرف می شوند و به صورت خود به خودی از مقعد می افتند.
برخی مزایای این عمل عبارتست از:
• این روش می تواند بواسیر خارجی و داخلی را به طور کامل درمان کند و همه ی عصب های بیرون آمده را به کار بیاندازد.
• این روش درد کمتری را نسبت به هموروئیدکتومی سنتی دارد.
• زمان بهبودی آن کوتاه می باشد.
• خونریزی و خارش کمی را بعد از عمل احساس می کنید.

هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی از دیگر روش های جراحی هموروئید است. در این شیوه، برجستگی های اطراف مقعد ریز می شود و با ریز شدن آن ها بواسیر بیمار درمان می شود. برای این عمل از بیهوشی موضعی استفاده می شود. غالبا این عمل به شکل سرپایی انجام می گیرد و شما در روز عمل می توانید به سر کار خودتان برگردید.

عوارض جراحی بواسیر

برداشتن هموروئید به وسیله ی جراحی برای بواسیرهای درجه 3 یا 4 توصیه می شود.
در این جراحی، بواسیر خارجی و داخلی بریده می شود.
زخم های برجامانده می تواند باز بماند یا بخیه گردد.
بیماران می توانند 2 تا 4 هفته پس از جراحی به سر کار خویش برگردند.
برخی عوارض جراحی بواسیر عبارتست از:
• بی اختیاری مقعد
• تنگی مقعد
• احتباس ادرار

مراقبت های لازم پس از جراحی بواسیر

مراقبت های پس از عمل نقش بسیار مهمی را در جراحی بواسیر دارند.
نکته ی بسیار مهمی که در اینجا وجود دارد این است که به غیر از احتمال شکست عمل، خود شخص هم باید برای پیشگیری از بازگشت بواسیر تلاش نماید.
شخص بایستی در زندگی خویش تغییرات بزرگی را ایجاد نماید و عادات اشتباهی که موجب شده بیماری تا این حد پیش برود را کنار گذارد تا از ابتلای مجدد آن پیشگیری نماید.
مراقبت های لازم پس از جراحی بواسیر عبارتست از:
• مصرف فیبر خود را افزایش دهید. چرا که فیبر با افزایش دادن حجم مدفوع به رفع یبوست کمک می نماید.
• نوشیدن آب فراوان باعث می شود که سموم سریع تر از بدن شما خارج شده و یبوست شما برطرف گردد.
• برای جلوگیری از عفونت، توصیه می شود که روزانه پانسمان های خود را تعویض نمایید. البته بهتر است این کار به وسیله ی پرستار یا پزشک انجام شود.
• داروهای تسکین دهنده ی درد را به موقع مصرف نموده و از مصرف بی اندازه ی آن ها خودداری به عمل آورید.
• برای کاهش تورم و درد به روی مقعد خود از کمپرس یخ استفاده نمایید.
• برای رفع گرفتگی عضلات و تسکین درد از حمام نشسته ی آب گرم استفاده نمایید. این کار را برای 10روز و حداقل 3 تا 4 بار در روز تکرار نمایید. برای این کار باید پس از دفع مدفوع و شست و شوی خویش، در لگن محتوی آب گرم بنشینید. شما باید در آب به حدی بنشینید که مقعد شما پوشیده شود.
• در هنگام اجابت مزاج، از زور زدن خودداری نمایید.
• در صورت وجود ناراحتی از روز بعد از عمل از مصرف خوردنی های سنگین اجتناب نمایید.
• به منظور پیگیری درمان، 2 تا 3 هفته پس از جراحی به پزشک بواسیر مراجعه نمایید.

جراحی با لیزر

امروزه جراحی با لیزر نسبت به عمل سنتی رواج زیادتری یافته است. چرا که لیزر بسیار ساده تر از عمل سنتی بوده و این عمل در عرض کمتر از 1 ساعت انجام می گیرد. بد نیست بدانید که هزینه ی درمان با لیزر نیز بسیار کم تر از جراحی سنتی است.
برخی مزایای لیزر درمانی عبارتست از:
• جراحی لیزر بواسیر به صورت سرپایی بوده و به بیهوشی نیاز ندارد.
• لیزر به تامپون یا توپی که خارج کردنش بسیار دردناک است، نیازی ندارد.
• خونریزی حین عمل نسبت به نوع سنتی بسیار کمتر می باشد.
• در لیزر بواسیر احتمال انتقال عفونت هایی مثل هپاتیت وجود ندارد.
• فرد بعد از لیزر بواسیر می تواند سریعا به سر کار خود برگردد. چرا که به بی حسی نخاعی یا بی هوشی عمومی نیاز نداشته و فرد از روز پس از جراحی می تواند به سر کارش برگردد.

آیا احتمال دارد بواسیر بعد از لیزر درمانی عود نماید؟

برگشت بیماری ارتباط تنگاتنگی با نحوه ی درمان آن دارد. در لیزر درمانی، احتمال عود مجدد نسبت به بقیه ی روش های درمانی مثل جراحی و ... کمتر است. بعضی از عواملی که می تواند باعث بازگشت هموروئید بشود، عبارتست از:
• مصرف دستمال های خشن و زبر
• افزایش سن