درمان بواسیر خارجی

درباره درمان بیماری بواسیر خارجی چه می دانید ؟

بیماری بواسیر هم همانند بسیاری دیگر از بیماری های مقعدی جدا از عوارض و مشکلاتی که برای شخص بیمار به وجود می آورد روش های درمانی بسیاری هم دارد . انتخاب اینکه کدام روش درمانی مناسب شما است را باید پزشک متخصص تشخیص دهد هرچند که شما هم قبل از مراجعه به پزشک می توانید روش های درمانی را پیش بگیرید و آنکه تاثیر بیشتری برایتان دارد را انجام دهید . بواسیر به دلیل ورم کردن رگ های واریسی به وجود می آید . رگ های واریسی همان سیاهرگ های درون لگن هستند که به شکل در هم پیچیده ناحیه مقعد را پوشش می دهند و در صورت فشار ، یا انباشته شدن یا بعضا عفونت هایی که از طریق دفع اشتباه یا نادرست مقعد شکل می گیرند ، ورم می کنند .

بواسیر در بروز همین رگ های بیرون زده به وجود می آید و به هنگام عفونت یا اختلال در دفع مدفوع بیماری بواسیر شکل ظاهری و قابل شهود خود را نشان می دهد که به آن بواسیر خارجی می گویند.

در چه صورتی می توانیم بفهمیم به بواسیر دچار شده ایم ؟

بهتر است قبل از معرفی روش های درمانی با نشانه و علائم های رایج بیماری بواسیر بیشتر آشنا شویم تا با تشخیص و دیدی درست تر بفهمیم که آیا واقعا به بیماری بواسیر دچار شده ایم یا خیر ؟

در همین ابتدا می توان گفت که بیماری بواسیر یک بیماری دردناک و دارای سوزش و خارش است که البته گاهی این اتفاق می افتد و به مرور شدت آن زیاد یا کمتر می شود . همچنین دیر به دیر توالت رفتن یا اذیت شدن از زیاد نشستن همگی اشاره به بیماری های نشیمنگاهی دارد که اگر بواسیر نباشد قطعا یکی از آنهاست . بنابراین قصد داریم تا تعدادی از این  علائم را با یکدیگر بررسی کنیم تا ببینیم که ایا به بیماری بواسیر درچار شده ایم یا خیر ؟

بواسیر خارجی چه علائمی دارد ؟

بارزترین نشانه ی بواسیر خارجی خونریزی است . خونی که در هنگام دفع مدفوع از مقعد خارج می شود را نشانه ابتلا به بواسیر بیرونی یا همان بواسیر خارجی می دانند . بواسیر خارجی بیشتر به علت دردی که در راست روده به وجود می اید شناسایی می شود که بافشار بر روی این ناحیه درد بیشتر می شود.

تفاوت نشانه ها در بواسیر داخل و خارجی در چیست ؟

در بواسیر داخلی به جز خونریزی و درد چیز دیگری قابل مشاهده نیست ولی در بواسیر خارجی غده یا همان رگ های التهابی را می توانید ببینید . در واقع غده بیرون زده بارزترین مشخصه ای است که پزشکان اینگونه بیماری ها با آن بواسیر خارجی را به سرعت شناسایی می کنند . اما در مورد بواسیر داخلی اینطور نیست . بواسیر داخلی بیشترین درد را در ناحیه روده راست به وجود می آورد و سپس سوزش و خارش های شدیدی که در ناحیه مقعد احساس می شود.

مشاهده توده یا غده در ناحیه مقعد :

اصلی ترین نشانه ی بیماری بواسیر خارجی غده بیرون زده بر اثر فشار رکتوم تحتانی است . این غده به مرور به خاطر بیرون ماندن عفونت کرده باعث بروز مشکلات و خونریزی می گردد. همین که مشاهده کردید که غده ای غیر طبیعی در دهانه ی مقعدتان نمایان شده بدانید که به بواسیر دچار شده اید .

درد در قسمت راست روده :

بواسیر خارجی باعث درد در روده ی راست می شود . این درد به خاطر فشار هایی است که در هنگام دفع مدفوع وارد کرده اید و به مرور زمان به دریچه ی رکتوم تحتانی فشار آورده و باعث خروج رگ های اطراف مقعد شده است . البته درد روده می توان عوامل زیادی داشته باشد . شما تنها در صورتی می توانید درد روده راست خود را به بواسیر ارتباط دهید که سایر علائم ذکر شده را هم داشته باشید و فقط به درد راست روده اکتفا نکنید .

خونریزی در هنگام اجابت مزاج :

بسیاری از بیماران بواسیری در هنگام اجابت مزاج متوجه مقداری خون در توالت یا بر روی دستمال کاغدی شده اند . این نشانه گرچه که ممکن است فقط برای بیماری بواسیر خارجی رخ دهد اما بعضا در نوع داخلی آن هم دیده شده پس خونریزی را صرفا بواسیر خارجی درنظر نگرید و تا مطمئن نشدن از نوع بیماری خود ترس و نگرانی را به خود راه ندهید.

چرا بیماری بواسیر گرفته ایم ؟

این سوالی است که بیمار بعد از فهمیدن مبتلا شدن از خود می پرسد و اگر علت را به خوبی پیدا کنیم شاید دیگر هیچوقت دچار بیماری بواسیر نشویم . راستش را بخواهید مبتلا شدن به چنین بیماری هایی در دفعه اول امری عادی و طبیعی است ولی در دیگر دفعات نمی توان آنرا طبیعی تلقی کرد بلکه این نوعی بی احتیاطی شخص بیمار است که با وجود یکبار سابقه  باز هم مراقب سلامتی خویش نبوده است.

بسیاری از مواردی که شما را دچار بیماری بواسیر از نوع خارجی آن کرده را بررسی می کنیم و در ادامه روش های درمانی آنرا به شما خواهیم گفت . شما هم با ما همراه شده و بببنید که آیا بیماری شما به دلایل زیر بوده است یا خیر :

بلند کردن اجسام یا وزنه های سنگین : فکر کنید که آیا در یک ماه اخیر جسم سنگینی را بلند کرده اید یا نه . چرا که بسیاری از افراد مخصوصا خانمها به دلیل بافت های ظریف بدن توانایی حمل اجسام سنگین وزن را ندارند و این مسله باعث مشکل و فشار روی روده راست و رکتوم شده و در نتیجه بیماری بواسیر را به دنبال دارد .

رژیم غذایی که در آن فیبر وجود ندارد : احتمالا شما در یک الی دو ماه اخیر سبزیجات یا مایعات خیلی کم خورده اید و این مسله باعث شده تا به اندازه ی کافی فیبر به بدن شما نرسد . عدم وجود فیبر کافی در بدن باعث بروز مشکلات چون بیماری بواسیر خارجی می گردد که باید به سرعت آن را درمان کرد.

چاقی و اضافه وزن بالا : چاقی برای هر مرضی زیان آور است اما چون درباره بواسیر صحبت می کنیم بی دلیل نیست که دلیل بیماری شما هم به خاطر اضافه وزن زیادتان باشد چرا که کسانی که چاق هستند باعث می شوند تا خورد و خوراکشان بیشتر شده و در نتیحه زیاد به توالت بروند . مسله اینجاست که افراد چاق به دلیل سنگینی تمایلی به رفتن به توالت ندارند و زیاد نشستن را ترجیح می دهند که این عامل باعث بروز مشکلات اولیه بواسیر است که بعدا بیشتر و بیشتر می شود.

ایستادن یا نشستن به مدت طولانی : زیاد نشستن تحت هیچ شرایطی خوب نیست و عامل بسیاری از بیماری های نشیمنگاهی است . وقتی زیاد بنشینید باعث می شود که تحرک بدن کمتر شده و در نتیجه خونرسانی را کم کنید.نشستن زیاد در هنگام کار کردن یا تماشای فیلم و تلویزیون می تواند شما را ساعت ها زمین بنشاند پس باید این برنامه ها را کمتر کنید .

بارداری و زایمان طبیعی : بسیاری از زنان باردار و زایمان کرده معمولا به بیماری بواسیر دچار می شوند .

بواسیر خارجی همچنین ممکن است به دلیل ورزش نکردن ، پرخوری و دیر به دیر توالت رفتن هم به وجود بیاید . علت بیشتر ابتلا به این بیماری سبک زندگی و انجام عادات غلط و اشتباست که باید برطرف گردد .

چگونه بواسیر خارجی را درمان کنیم ؟

برای هر بیماری یک روش درمانی وجود دارد که هم به صورت سنتی و هم به شکل نوین و امروزی می توان بیماری را درمان کرد . تشخیص اینکه چه روش درمانی برای شما مناسب تر است را بر عهده دکتر بگذارید چون ما قصد داریم شما را فقط با یکی از بهترین روش های درمانی بواسیر خارجی آشنا کنیم . روش های بسیار زیادی برای درمان مرض بواسیر وجود دارند اما ما امروز قصد داریم که روش درمان با استفاده از عمل جراحی لیزر را به شما معرفی کنیم . عملی که خطر نداشته و تقریبا بدون هیچ عوارضی در عرض 20 دقیقه قابل انجام است . بیمار در طول عمل هیچ دردی را احساس نمی کند و مثل عمل های گذشته خونریزی را به همراه ندارد . این راحتترین و تقریبا بهترین روش درمانی بواسیر خارجی است. دلیل اینکه برای نوع خارجی بواسیر این روش را معرفی کرده ایم را در ادامه خدمتتان توضیح می دهیم.

ایا درمان با عمل جراحی لیزر بی خطر است ؟

به مراتب بیماران این سوال را از ما کرده اند و در پاسخ باید گفت که بله عمل بواسیر خارجی با لیزر به طور کاملا بی خطر و بدون عوارض بعد از عمل است . در گذشته که این عمل با چاقو انجام می شد هر چیزی ممکن بود اتفاق بیافتد از خونریزی شدید تا بی هوشی و آسیب رسیدن به دیگر نقاط بدن و اینکه بعد از عمل ممکن بود بیمار تا هفته ها در رختخواب بماند تا جای زخم و پانسمان ها بهتر شود ولی امروزه با کمک لیزر عمل بدون هیچ گونه عوارض و خونریزی انجام می شود . تنها نکته ای که لازم است بدانید این است که در ابتدای عمل به شما داروی بی حسی موضعی می زنند تا اگر از لیزر یا تششع آن احساس دردی کردید برطرف گردد .

در واقع این عمل هیچگونه دردی ندارد اما با توجه به اینکه یک غده بزرگ باید از ناحیه مخرج شما خارج شود پس ممکن است کمی احساس درد کنید . در بعضی از افراد معمولا چیزی احساس نمی شود اما بعضی دیگر تمایل به استفاده بیشتر بی حسی دارند که در هر صورت پزشک تصمیم گیرنده است .