درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر سریعترین و بهترین روش درمان بیماری های آنورکتال

درمان پرولاپس رکتوم با لیزر

پرولاپس رکتوم جزء بیماری های مقعدی به حساب می آید که همه ساله افراد زیادی را درگیر خود می کند. نکته مثبتی که در این زمینه می توان خاطر نشان کرد, شایع نبودن آن و درمان بیماری به روش های خانگی و جراحی با لیزر می باشد. این عارضه ممکن است در هر سنی(چه مسن و چه جوان) رخ دهد, به همین خاطر دانستن روش های پیشگیرانه در این زمینه بسیار کاربردی و موثر می باشد تا مبادا به این بیماری مبتلا شوید. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با درمان پرولاپس رکتوم با لیزر و همچنین روش های مداوای این بیماری صحبت کنیم. پس تا پایان آن با ما همراه باشید.

پرولاپس رکتوم چیست؟

پرولاپس رکتوم زمانی اتفاق می افتد که راست روده بزرگ از ناحیه رکتوم یا لگن که موقعیت طبیعی خود می باشد, حرکت کرده و در قسمت های خارجی مقعد دچار بیرون زدگی می شود. این بیماری ناراحت کننده به ندرت یک عارضه پزشکی محسوب می شود ولی اثرات منفی زیادی را بر زندگی فرد باقی خواهد گذاشت. احتمال بروز این بیماری در زنان 6 برابر بیشتر از مردان بوده و اغلب در سنین بالای 40 سال رخ خواهد داد.

علت بروز پرولاپس رکتوم چیست؟

به طور معمول هر عاملی که باعث افزایش فشار به عضلات مقعد شود می تواند از دلایل بروز پرولاپس رکتوم باشد. موارد که باعث بروز این بیماری می شود عبارتند از:

  • زایمان های مکرر و بارداری از نوع واژینال و بزرگ بودن جنین
  • ضعیف بودن عضلات ناحیه لگن و نشیمنگاه
  • زور زدن بیش از حد در هنگام دفع مدفوع
  • اسهال و یبوست های طولانی مدت که از دلایل اصلی بروز این عارضه می باشد
  • سرفه زیاد
  • سابقه بیماری دیسک کمر و تومور های نخاعی; هرگونه آسیبی که به ناحیه کمر یا لگن وارد شود, درصد ابتلا به این بیماری را افزایش خواهد داد.
  • ابتلا به بیماری اسکلروز
  • داشتن سابقه برخی از بیماری هایی که به اعصاب ناحیه رکتوم مرتبط می شود.
  • عفونت های انگلی مانند کرمک
  • رژیم غذایی فاقد پروتئین و فیبر
  • کم کاری غده تیروئید که در اکثر افراد به صورت مادرزادی می باشد
  • افزایش سن که با تضعیف بافت های ناحیه رکتوم در ارتباط می باشد
  • بروز بواسیر یا هموروئید بیرون زده
  • عمل برداشت رحم یا هیسترکتومی
  • بروز اختلالات نورولوژیک که مربوط به عملکرد مغز و سلول های حرکتی می باشد.
  • غلیظ شدن مخاط ناحیه مقعد که نوعی اختلال ژنتیکی محسوب می شود(سندروم سیستیک فیروز)

تفاوت پرولاپس رکتوم با بواسیر چیست؟

طبق آمار رسمی حدود 75 درصد مردم در طول زندگی خود دچار هموروئید خواهند شد. همانطور که می دانید بواسیر به عارضه ای گفته می شود که به علت عدم رعایت یکسری از دستورالعمل ها و عادات روزانه, بافت های دیواره رکتوم را دچار التهاب و تورم کرده و منجر به بیرون زدگی می کند. تشخیص دقیق و درست فقط با مراجعه به پزشک مربوطه امکان پذیر خواهد بود; چرا که به دلیل مشابه بودن علایم پرولاپس و بواسیر امکان اشتباه گرفتن این دو بیماری توسط افراد وجود دارد. این دو عارضه دارای نشانه های مشترک هستند که عبارتند از:

  1. سوزش و خارش در ناحیه مقعد
  2. تیر کشیدن بافت های داخلی مقعد
  3. احساس درد مقطعی در ناحیه رکتوم
  4. بروز و مشاهده خون در مدفوع

چه کسانی در معرض ابتلا به بیماری بیرون زدگی مقعد هستند؟

پرولاپس رکتوم می تواند برای هرکسی بروز پیدا کند, اما به طور معمول, زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند که اغلب آن ها با میانگین سنی بین 55 الی 60 ساله هستند. در ادامه با بسیاری از مواردی که آشنا می شوید که در صورت داشتن هر کدام از آن ها امکان ابتلا به این بیماری در شما بیشتر خواهد بود:

  • فشار آوردن بیش از حد به ناحیه مقعد
  • داشتن سابقه بیماری یبوست و اسهال طولانی مدت
  • انجام حرکان ورزشی سنگین و طاقت فرسا
  • عدم داشتن فیبر در وعده های غذایی
  • مشکلات نخاعی و مغزی

نکته حائز اهمیت در بیرون زدگی مقعد این است که در نوزادان هم این بیماری ظاهر می شود و می تواند جزء علایم کیستینگ فیبروز باشد. به هر حال قبل از انجام هر کاری بهتر است نزد پزشک رفته تا شما را معاینه کرده که مبادا این عارضه با بواسیر اشتباه گرفته شود.

برای پیشگیری از ابتلا به پرولاپس رکتوم چه اقداماتی را باید انجام داد؟

پرولاپس رکتوم جزء بیماری هایی به حساب می آید که با تغییرات ساده در شیوه زندگی می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. در ادامه با بسیاری از این دستورالعمل ها آشنا می شوید که عبارتند از:

  1.  نوشیدن زیاد مایعات بالخصوص آب(مصرف حداقل 8 الی 10 لیوان در طول روز توصیه می شود)
  2. انجام ورزش مناسب و سبک
  3. مصرف غذاهای سرشار از فیبر مانند سبزیجات, میوه, سبوس و…(حداقل 30 الی 40 گرم در طول روز)
  4. اجتناب از وارد کردن فشار بش از اندازه به بافت های ناحیه مقعد در حین انجام اجابت مزاج
  5. پرهیز از جابه جایی اجسام سنگین
  6. رعایت کامل بهداشت نواحی نشیمنگاه و مقعد
  7. پرهیز از تاخیر در دفع مدفوع
  8. کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده
  9. کنترل و تسلط کامل استرس و اضطراب

روش های درمان بیماری پرولاپس رکتوم کدامند؟

نخستین روش برای درمان این بیماری, کنترل رژیم غذایی و جلوگیری از زور زدن زیاد در هنگام دفع مدفوع می باشد. در صورتی که این شرایط توسط درمان خانگی مدیریت نشود, پزشک مجبور به استفاده از راهکارهای تهاجمی و سخت مانند جراحی و… می شود. برای انتخاب بهترین روش جهت معالجه پرولاپس رکتوم, گزینه های متفاوتی مد نظر قرار گرفته می شود که شدت بیماری, سن, شرایط بالینی فرد و… جزء آن ها خواهد بود.  در ادامه با تعدادی از راهکارهای درمان بیماری بیرون زدگی مقعد آشنا می شوید که عبارتند از:

درمان خانگی

در حال حاضر راهکاری قطعی برای مداوای این بیماری وجود ندارد ولی می توانید با رعایت یکسری از دستورالعمل های فردی از شدت آن جلوگیری کنید. برای نمونه می توانید مصرف فیبر را در وعده غذایی خود افزایش داده تا دستگاه گوارش شما به خوبی کار کند. در موارد بعدی نیز می توانید از روغن های گیاهی مانند زیتون و بابونه برای کاهش التهاب و درد ناشی از بیرون زدگی مورد استفاده قرار دهید.

درمان گیاهی و سنتی

بسیاری از گیاهان به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و تسکین دهندگی درد می تواند در بهبود بیماری پرولاپس رکتوم موثر واقع شود که مهمترین آن ها عبارتند از:

  1. استفاده از ژل آلوئه ورا
  2. استعمال موم عسل بر روی نواحی پرولاپس
  3. مصرف دمنوش های گیاهی
  4. استعمال روغن های گیاهی و دارویی مانند زیتون, هسته انگور و…

درمان بیرون زدگی مقعد با دارو

بسیاری از افراد مبتلا به پرولاپس رکتوم این سوال را از ما می پرسند که آیا روش دارویی برای درمان این بیماری وجود دارد؟ در پاسخ باید بگویم که هیچ راهکار دارویی برای مداوای این عارضه وجود ندارد. تجویز دارو تنها با معاینه بیمار توسط پزشک میسر می شود, به همین دلیل نیز در این مقاله به آن اشاره ای نخواهیم کرد.

درمان پرولاپس رکتوم با لیزر

همانطوری که در موارد بالا نیز به آن اشاره کردیم; بهترین راهکار درمان پرولاپس رکتوم, جراحی با لیزر می باشد که بدون درد و خونریزی منجر به بهبودی بیماریتان خواهد شد. این روش مداوا به تازگی ابداع شده و نسبت به عمل های سنتی, هزینه کمتری را شامل خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظرات
  1. حمیدالله صافی می گوید

    سلام خسته نباشید
    بنده از مدت ۲۷ سال میشه دچار بیماری پرولاپس هستم که درین مدت با آن مشکل خاص نداشتم و یک بار در کشور هندوستان با یک متخصص درین مورد صحبت کردم تقریبا هشت سال قبل ایشان برام گفت هرگاه پرولاپس برات مشکل ایجاد کرد آن زمان اما کنید و سن ام که الان ۳۳ سال دارم و از مدت تقریبا یکماه می‌شود دچار هموروهید خارجی درجه یک خفیف شدم میخواهم الان عمل با لایزر نمایم و خودم تبعه افغانستانی هستم میشه هزینه هردو عمل را برایم بگوید اگر هماهنگی بشه که ایران بیایم من توی ایران کارشناسی ارشدم را بدست آوردم منتظر جواب و مشوره شما

    1. ادمین می گوید

      سلام درمان به صورت قطعی و بدونه بازگشت خواهد بود. هزینه ها بستگی به معاینه پزشک،نوع و شدت بیماری شما دارد.برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های داحل سایت تماس بگیرید.

  2. شریعتی می گوید

    سلام ایا پرولاپس با هر شدت قابل لیزر کردن میباشد

    1. ادمین می گوید

      گاهی اوقات بیماران، با تشخیص خود، به هر بیرون زدگی و ورمی پرولاس میگوند که این درست نیست.
      برای تشخیص قطعی که آیا پرولاپس دارید یا عارضه دیگری، باید حتما توسط پزشک متخصص معاینه شوید.
      پزشک پس از معاینه وضعیت و نوع درمان مورد نیاز را به شما اعلام خواهد کرد.
      اما به طور کلی پرولاپس با لیزر قابل درمان است اما به نوع آن بستگی دارد.
      در برخی موارد روی پرولاپس در موارد خیلی شدید هم جراحی لیزر صورت گرفته است اما پس از تشخیص پزشک متخصص.

  3. بابک می گوید

    سلام. من سه ماه پیش جراحی رکتوم انجام دادم و ۲۰ سانت از انتهای روده بزرگم رو برداشتند و کیسه استومی گذاشتند و آخر بهمن عمل دوم را باید انجام بدم ولی بیرون زدگی دوده دارم و دکتر قبل ازعمل برای من لیزر فیدبک نوشته که دو جلسه انجام دادم. اولا آیا این پرولاپس من درست میشه بعدازعمل دوم و لیزر کمکی میکنه؟ دوما: بعد از لیزر انتهای بیرون زدگی روده احساس سوزش دارم . عادی است یا نه؟

    1. ادمین می گوید

      سلام
      به پزشک متخصص مراجعه بفرمائید تا با معاینه و شرایط بیماری بهترین روش درمانی را در اختیار شما قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.