کیست مویی چیست ؟ راه درمان کیست مویی چه میباشد؟

کیست مویی چیست و چه علائمی دارد؟ این سوالی است که شاید بیشتر مردها در هنگام احساس درد در ناحیه ی کمر خود می‌پرسند و به دنبال پیدا کردن جواب مناسبی برای آن هستند. آشنایی با این بیماری باعث می‌شود تا درمان به موقع آن توسط افراد صورت گرفته و کمترین خطری آن‌ها را تهدید نکند.

کیست مویی چیست ؟

اگر بخواهیم راحت ترین پاسخ را به سوال کیست مویی چیست ارائه کنیم، می‌توانیم بگوییم موهایی که در ناحیه‌های مختلف بدن به دلایل مختلفی نمی توانند به سطح پوست برسند و به عبارتی به داخل لایه‌های پوست بر می‌گردند، باعث ایجاد پدیده ای به نام کیست مویی می‌شوند. کیست مویی بیشتر در پایین کمر و بین دو باسن تشکیل می‌شود.
نزدیک بودن مکان تشکیل کیست مویی به مقعد باعث می‌شود تا بسیاری از جوانان و نوجوانان در روز‌های اولی که احساس درد می‌کنند، این بیماری را با افراد دیگر و حتی پزشک متخصص در میان نگذارند و به دنبال راه‌های دیگری برای شناخت کیست مویی باشند.

با توجه به اینکه کیسه کوچک پوستی که با کیست پیلونیدال نیز شناخته می‌شود، مستعد عفونت می‌باشد، عدم رسیدگی به آن می‌تواند خطراتی مختلفی را برای پوست و نواحی اطراف آن داشته باشد. کیست مویی به دلایل مختلفی روی می‌دهد و علامت‌های خاص خود را نیز دارد. مرد‌ها و کسانی که مو‌های مجعد و پیچیده دارند، بیشتر در خطر ابتلا به کیست مویی قرار می‌گیرند و باید حتما نکات مختلف در پیشگیری از بروز این بیماری را جدی بگیرند تا بتواند خطر احتمال ابتلا به آن را پایین بیاورند.

بیماری کیست مویی کاملاً خوش خیم بوده و از طریق جراحی و دیگر روش‌های درمانی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم به طور کامل از بین می‌رود ولی باید جهت جلوگیری از آسیب به بافت‌های پوستی به موقع برای درمان آن اقدام نمود.

دلایل بروز کیست مویی چیست ؟

محققان و متخصصان در علم پزشکی، دلایل مختلف زیادی را برای بروز کیست مویی بیان نموده اند که با توجه به طبیعت هر فرد می‌تواند با هم متفاوت باشد. همانطور که در بالا گفته شد، یکی از مهم ترین دلایل بروز این بیماری پر مو بودن افراد می‌باشد.

زمانی که مو‌های بدن فرد زیاد باشد سطح پوست برای رشد آن‌ها کاهش پیدا کرده و همین عامل باعث می‌شود تا این مو‌ها با کوچکترین علائمی برای بروز بیماری، کیست مویی را ایجاد نمایند. اگر مو‌های بدن فرد حالت مجعد داشته باشد احتمال بروز این بیماری در آن‌ها بسیار بیشتر است. اما بهتر است فکر خود را کمتر مشغول این دلایل کنید و به دلیل اصلی کیست مویی، یعنی نشستن‌های طولانی مدت اشاره کنیم. با توجه به اینکه بیماری کیست مویی یا پیلونیدال برای اولین بار در جنگ جهانی دوم بین رانندگان جیپ مشاهده شده است، به آن بیماری رانندگان نیز گفته می‌شود.

به همین دلیل است که امروزه رانندگان و کسانی که در محیط کاری خود با توجه به نوع کارشان، مجبورند ساعت‌ها روی میز و صندلی‌ها بنشینند، بیشتر در خطر بروز کیست مویی قرار دارند. این افراد ضمن رعایت اصول پیشگیری از بروز کیست مویی بهتر است در کار خود تنوع داشته باشند و از نشستن‌های طولانی مدت پرهیز نمایند. چاقی دیگر علتی است که در بررسی ایجاد کیست مویی  باید به آن به عنوان یکی از عوامل بروز این بیماری اشاره کنیم.

افرادی که چاق هستند معمولاً به دلیل اضافه وزنی که دارند، تحرک کمتری دارند و همین عامل باعث می‌شود تا کیست مویی در ناحیه ی پایین کمر و بالاتر از دنبالچه در آن‌ها تشکیل شود. علاوه بر این افراد چاق به دلیل تعریق همیشگی این ناحیه بیشتر از دیگران در خطر بروز کیست مویی قرار دارند. بسیاری از محققان با بررسی دلایل بروز کیست مویی در افراد مختلفی که به این بیماری مبتلا شده اند، از ارثی بودن و سوابق خانوادگی به عنوان یکی دیگر از دلایل این بیماری نام برده اند. به همین دلیل کسانی که در خانواده ی خود سابقه ی کیست مویی دارند، باید حتما بیشتر به دنبال کیست مویی چیست بروند و روش‌های پیشگیری از بروز کیست مویی را جدی تری بگیرند. از دیگر دلایل بروز کیست مویی می‌توان به پوشیدن لباس تنگ، عدم رعایت بهداشت در آن نقطه از بدن، تغییرات هورمونی سن بلوغ، سوراخ مادرزادی که در دنبالچه دیده می‌شود و … اشاره نمود.

علائم کیست مویی چیست ؟

در بررسی اینکه کیست مویی چیست باید به علائم این بیماری نیز توجه شود تا بدانیم چه زمانی برای درمان آن باید اقدام کنیم. معمولاً کیست مویی به شکل یک کیسه ی کوچک پوستی دیده می‌شود که از طریق سوراخ هایی به سطح بدن راه پیدا می‌کند. اگر مجراهای سوراخ‌های ایجاد شده روی سطح پوست بسته باشند، با تجمع ترشحات چرکی در زیر سطح پوست، احتمال ابتلا به آبسه بسیار زیاد می‌شود. در بسیاری از موارد تا قبل از ایجاد عفونت در ناحیه ای که کیست مویی ایجاد شده است، هیچ علائمی به جز سوراخ‌های ریز سطح پوست دیده نمی شود.

در افرادی که مو‌های پرپشت و بلندی در این ناحیه دارند، حتی تشخیص این سوراخ‌ها نیز سخت بوده و به محض احساس درد باید به پزشک متخصص مراجعه نمایند. احساس درد یکی از مهم ترین علائم کیست مویی، می‌باشد که می‌تواند فرد را از انجام کار‌های شخصی و روزانه ی خود نیز باز دارد. علاوه بر این پس از بروز عفونت در کیست مویی، علائمی مانند قرمزی و ورم نیز مشاهده می‌شوند. در این زمان معمولاً افراد با لمس کردن ناحیه ی مورد نظر یا تماس آن با اشیاء خارجی احساس درد شدیدی دارند.

اگر برای درمان به موقع کیست مویی اقدامی از طرف فرد صورت نگیرد، بعد از مدتی عفونت به شکل مخلوطی از خون و چرک از سوراخ‌های ایجاد شده خارج  می‌شود. این عفونت چرکین همراه با خون، معمولاً بوی بدی نیز دارد و باعث می‌شود تا فرد برای رهایی از این بوی بد به صورت روزانه استحمام کند. در برخی از موارد نیز برای کسانی که به کیست مویی دچار شده اندف تب خفیف نیز به عنوان یکی از علائم در نظر گرفته شده است.

درمان کیست مویی

بعد از پاسخ مناسب برای سوال کیست مویی چیست باید به سراغ روش‌های درمان آن برویم. هر چند افرادی که به کیست مویی دچار شده اند باید از روش‌های مختلف مانند حمام آب گرم برای کاهش درد استفاده نمایند، اما برای درمان کیست مویی می‌توان از مصرف آنتی بیوتیک‌ها یا جراحی استفاده نمود. یکی از مهم ترین مواردی که در مورد سوال کیست مویی چیست باید به آن اشاره نمود، مراجعه ی به موقع به پزشک متخصص برای درمان این بیماری می‌باشد که علاوه بر درد و ناراحتی می‌تواند عوارض مختلف دیگری نیز در پی عفونت کردن آن ناحیه داشته باشد.

برای عمل جراحی کیست مویی باید ابتدا به میزان پیشرفت بیماری توجه نمود. اگر در محل کیست مویی عفونت تجمع پیدا کرده باشد باید ابتدا در این ناحیه برش هایی زده شود تا پس از خارج شدن کامل عفونت، عمل جراحی و خارج کردن کیست مویی از بافت‌های داخلی مو انجام بگیرد. اما زمانی که عفونت کیست مویی هنوز به وجود نیامده باشد می‌توان عمل جراحی را با بی حسی موضعی شروع نمود. جراحی برای درمان کیست مویی معمولاً به دو روش باز و بسته صورت می‌گیرد.

روش جراحی باز

در روش عمل جراحی باز بعد از خارج کردن کیست مویی از بدن، روی پوست باند هایی قرار داده شده و جای عمل بخیه زده نمی شود. بعد از مدتی که چرک و خون از این محل خارج شده و مراقبت‌های ویژه ای از بیمار صورت گرفت، محل جراحی از طریق بافت‌های اطراف پر می‌شود.

روش جراحی بسته

یکی دیگر از روش‌های جراحی که در مورد کیست مویی اجرا می‌شود، روش جراحی بسته می‌باشد. در این روش جراحی بعد از خارج شدن کیست مویی، محل جراحی با بخیه بسته می‌شود. برای اینکه بتوانیم درمان کیست مویی را به بهترین شکل و در سریع ترین زمان ممکن انجام دهیم باید مراقبت‌های بعد از عمل را جدی بگیریم تا در محل جراحی عفونت به وجود نیاید. مصرف مسکن و یا پماد و قرص‌های چرک خشک کن، می‌تواند یکی از توصیه‌های پزشک متخصص برای این دوره از درمان بیماری کیست مویی باشد. در این مطلب سعی کردیم به بررسی کامل اینکه بیماری کیست مویی چیست بپردازیم و شما را با علائم و دلایل بروز آن آشنا کنیم. با توجه به این مطالب می‌توان گفت کسانی که از شرایط بیماری کیست مویی اطلاع پیدا می‌کنند، باید حتما روش‌های پیشگیرانه مانند رعایت بهداشت، عدم نشستن در یک مکان برای مدت طولانی و مداوم، انجام ورزش‌های مختلف برای جلوگیری از کم تحرکی، کاهش وزن، رژیم غذایی مناسب و … را در نظر بگیرند. تا بتوانند درصد احتمال ابتلا به این بیماری را در بدن خود کاهش دهند.