علائم کیست مویی و روش های درمان آن

اگر درک و آگاهی درستی از علائم کیست مویی داشته باشید می توانید در بهترین زمان ممکن برای درمان آن اقدام نمایید و درد و رنج هایی که برای درمان کیست مویی معمول و رایج می باشد را تحمل نکنید.

دلایل بروز کیست مویی

کیست مویی یا به اصطلاح همان برگشت مو به بافت های داخلی بدن از جمله بیماری های خوش خیم بر روی پوست بدن می باشد که به دلایل مختلفی به وجود می آید.

اگر با دلایل بروز کیست مویی آشنا باشید در هنگام وجود یک توده ی بدون درد که از علائم کیست مویی می باشد، به راحتی از کنار آن نمی گذرید تا بیماری پیشرفت کرده و علائمی اصلی خود را بروز دهد. مهم ترین و شایع ترین دلیل به وجود آمدن کیست مویی را می توان عدم تحرک و نشستن به مدت طولانی و متناوب در یک مکان دانست. به همین دلیل است که افرادی مانند رانندگان و کارمندان بیشتر در خطر ابتلا به کیست مویی قرار دارند.

کسانی که از اضافه وزن و یا چاقی مفرط رنج می برند نیز بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به این بیماری هستند. علاوه بر موارد بالا بیماری کیست مویی بیشتر در مردان و البته مردانی که موی روی بدن آن ها پرپشت است رخ می دهد. همچنین تحقیقات مختلف عامل ژنتیک و ارثی بودن را نیز در ابتلا به کیست مویی به عنوان یک عامل موثر معرفی کرده است.

علائم کیست مویی

کیست مویی به عنوان یک بیماری خوش خیم در ابتدا علائم خاصی ندارد و تنها به صورت یک توده ی بدون درد خود را نشان می دهد. با توجه به اینکه توده یا کیسه ی کیست مویی مستعد جمع شدن عفونت می باشد، اگر در زمان ایجاد توده ی مورد نظر متوجه بروز کیست مویی نشده و برای درمان آن اقدام نکنیم، به مرور زمان کیست مویی به شکل آبسه درآمده و علائم مختلفی را از خود نشان می دهد. با توجه به میزان پیشرفت این بیماری، علائم کیست مویی با هم متفاوت می باشند.

درد شدید در ناحیه ی پایین کمر از علائم کیست مویی

کیست مویی در پایین ترین ناحیه کمر و بالاتر از دنبالچه به وجود می آید. پس از اینکه عفونت در داخل کیسه ی مورد نظر جمع شود، فرد در این ناحیه احساس درد شدیدی دارد. این درد تا حدی شدید و غیر قابل تحمل است که می تواند فرد را از انجام کار های شخصی و روزانه ی خود بازدارد. افرادی مانند رانندگان اگر به کیست مویی دچار شوند، نشستن و یا حتی ایستادن در محیط های مختلف را نیز نمی توانند به راحتی و بدون درد انجام دهند.

قرمزی و ایجاد سوراخ های ریز

بعد از اینکه عفونت به طور کامل درون کیست مویی جمع شد، یکی دیگر از علائم کیست مویی یعنی قرمزی و التهاب ناحیه ی مورد نظر خود را نشان می دهد. کیست مویی معمولاً همراه با سوراخ های ریز روی بدن قابل تشخیص می باشد. علاوه بر این زمانی که پوست اطراف کیست مویی قرمز شود در برخی از موارد زخم هایی نیز در اطراف کیست مویی مشاهده شده است.

خروج ترشحات خونی و چرکین یکی از بدترین علائم کیست مویی

شاید درد و یا قرمزی پوست را بتوان به نحوی در مورد علائم کیست مویی تحمل نمود اما زمانی که ترشحات خونی و چرکین همراه با بوی بد از کیست بیرون می آید می تواند از نظر روحی و روانی فرد را بسیار آزار دهد. بسیاری از افراد برای رهایی از این بوی بد مجبور می شوند به صورت روزانه استحمام نمایند. البته حمام آب گرم یکی از مواردی است که می تواند در کاهش درد کیست مویی و رها شدن از این بوی بد بسیار موثر و مفید باشد.

تب خفیف از علائم کیست مویی

با توجه به اینکه عفونت می تواند در بدن فرد باعث کاهش درجه ی ایمنی بدن شود، در موارد بسیار نادری، کیست مویی بعد از پیشرفت و تشکیل عفونت با تب خفیف همراه می شود. متاسفانه بسیاری از افراد با خود درمانی های رایج امروزه، این مورد از علائم کیست مویی را به بیماری های دیگر ربط می دهند و همین امر می تواند علاوه بر عقب افتادن درمان کیست مویی باعث ایجاد مشکلات دیگر در بدن آن ها نیز شود.

از دیگر علائم کیست مویی که می تواند در تشخیص این بیماری به افراد کمک نماید می توان به مو های بیرون آمده از کیست و رطوبت در پایین کمر اشاره نمود. علائم کیست مویی کار را برای تشخیص آن آسان می کنند و همین امر باعث می شود تا به محض مراجعه به دکتر متخصص و شک به بروز کیست مویی، آزمایش های لازم برای اطمینان از ابتلا به این بیماری  جهت درمان آن از روش های مختلف صورت می پذیرد.

روش های درمانی کیست مویی

با توجه به پیشرفت علم امروزه می توان از روش های نوینی مانند لیزر برای درمان کیست مویی استفاده نمود. لیزر به دلیل مزایایی که دارد به عنوان یک روش محبوب برای درمان کیست مویی بین بیماران شناخته می شود. این روش درمانی زمانی که متوجه درد و مراقبت های ویژه ی بعد از عمل جراحی برای کیست مویی شویم، می توان بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد.
هر چند بعد از درمان کیست مویی از طریق روش لیزر نیز باید مدتی مراقبت های ویژه را انجام داد تا به سلامتی کامل برسیم. علاوه بر لیزر می توان از روش های جراحی نیز استفاده نمود.

جراحی برای درمان این بیماری به دو صورت باز و بسته انجام می شود. در روش جراحی باز، جای عمل و گودال روی پوست فرد که جای کیست مویی می باشد، باز می ماند تا لایه های پوستی اطراف بد از مدتی آن را پر کنند. در این روش چرک و خون تا مدتی از محل عمل خارج می شود و همین امر می تواند مراقبت های این روش را بسیار زیاد کند.

در روش عمل جراحی بسته از بخیه برای بسته شدن جای عمل استفاده می کنند و بعد از مدتی که زخم مورد نظر بهبود پیدا کرد بخیه ها را باز می کنند. معمولاً پزشکان از آنتی بیوتیک ها، قرص و یا پماد چرک خشک کن برای عدم عفونت محل زخم در روش های جراحی استفاده می کنند. روش های درمان خانگی نیز می توانند برای کاهش درد و یا جلوگیری از عفونت عمل جراحی موثر باشند. از جمله روش های خانگی برای این کار می توان به استفاده از روغن کرچک، روغن درخت چای، سیر، عسل، سرکه ی سیب و … اشاره نمود.