علائم فیستول چیست؟ راهکارهای تشخیص فیستول

فیستول مقعدی، مجرایی غیر معمول میان فضای داخل کانال مقعد و سطح پوست آن است. این بیماری می تواند به علت عفونت اطراف مقعد و انباشته شدن چرک اطراف آن بوجود بیاید. چرک می تواند در پشت سرش کانال کوچکی را ایجاد کرده و تا سطح بیرونی پوست انتشار یابد. حال سوالی که ممکن است در اینجا پیش بیاید این است که علائم فیستول چیست؟ یا از کجا متوجه شویم که به فیستول مقعدی دچار شده ایم؟ درمان فیستول چه میباشد؟

معمولا افرادی که قبلا به بیماری آبسه ی مقعدی مبتلا بوده اند و آن را به طور کامل درمان نکرده اند به این بیماری دچار می شوند. چرک و در برخی موارد، ترشحات مدفوعی می توانند از این کانال رد شده و به سطح پوست انتقال یابند. ما در مقاله ی زیر به بررسی این سوال که علائم فیستول چه میباشد؟ می پردازیم.

از چه راه هایی تشخیص دهیم که به فیستول مقعدی مبتلا هستیم؟

برخی علائم فیستول مقعدی عبارتند از:

• وجود درد در هنگام دفع مدفوع
  • یکی از مهم ترین علائم فیستول وجود ترشحات چرکی از 1 سوراخ یا چند سوراخ اطراف مقعد است.
  • برخورداری از یک برجستگی دردناک و سفت در زمان لمس
  • تغییر رنگ پیدا کردن پوست اطراف مقعد
  • سوزش و خارش در اطراف ناحیه ی مقعد

دلایل ایجاد فیستول

معمولا فیستول مقعدی به دنبال ایجاد یک آبسه ی مقعدی بوجود می آید و درد شدیدی نیز به دنبال دارد. علت بروز آبسه نیز بسته شدن غدد درونی راست روده است و پس از آن هم چرک ناشی از آبسه در بافت ها باعث پیدایش فیستول مقعدی می شود. از میان هر 4 نفری که به آبسه ی مقعدی دچار شده اند، 2 نفر از آن ها به فیستول دچار می شوند.

غالبا درمان کردن آبسه کار راحتی می باشد. این کار توسط بی حسی موضعی و در مطب پزشک انجام می شود. پزشک روی آبسه برشی ایجاد کرده و بدین وسیله چرک را خارج می نماید. چنانچه آبسه به طور کامل درمان نگردد، می تواند به فیستول منجر شود.

غالبا فیستولی که پس از آبسه بوجود می آید دارای نشانه های زیر است:

• احساس ناخوشی
  • تورم در ناحیه ی مقعد

از طرف دیگر نادرترین عللی که باعث بوجود آمدن فیستول مقعد می شود ممکن است در اثر ایجاد یک بیماری مزمن باشد. برخی از این امراض عبارتند از:

• هیدر آدنیت چرکی
  • بیماری کرون
  • دیورتیکولیت
  • بیماری های جنسی مثل سیفلیس
  • سرطان
  • ایدز
  • زخم های ناشی از ضربه

درمان فیستول

درمان فیستول تنها با جراحی امکان پذیر است. بسته به نوع در گیری، روش های مختلف جراحی استفاده می شود. بعد از عمل، بیمار عصر آن روز و یا روز بعدی از بیمارستان مرخص می گردد.

البته امروزه عمل فیستول با لیزر نیز انجام پذیر است. در این عمل با استفاده از لیزرهای پرتوان، فیستول را بر می دارند. مراحل این نوع جراحی نیز همانند جراحی باز است.

مزایای لیزر فیستول نسبت به عمل جراحی باز

برخی مزایای لیزر نسبت به جراحی باز عبارت است از:

• بیمار پس از عمل لیزر درد بسیار کمتری را نسبت به جراحی باز دارد.
  • لیزر عروق بریده شده در زمان عمل را ترمیم می کند. بنابراین خونریزی زمان عمل تا حد زیادی کاهش می یابد.
  • لیزر یک نوع عمل سرپایی است و معمولا بدون بیهوشی انجام می شود.
  • بیمار بعد از عمل تنها به یک شب استراحت نیاز دارد.
  • بیمار بعد از عمل سریعتر به کار و زندگی خود برمی گردد.
  • لیزر محل جراحی را استریل کرده و موجب کاهش عفونت محل جراحی می گردد.

مراقبت های بعد از عمل فیستول

اقدامات مراقبتی بعد از عمل جراحی فیستول شامل:

• مصرف آنتی بیوتیک: در اشخاص سالمی که پس از عمل نشانه ای از عفونت و تب ندارند، نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست. ولی ممکن است مصرف آنتی بیوتیک در برخی اشخاص مبتلا به اختلال ایمنی یا دیابت تجویز گردد.
  • رژیم غذایی ملین: فرد بعد از جراحی موظف به رعایت یک رژیم غذایی پر از فیبر است تا از یبوست وی جلوگیری گردد.
  • پرهیز از نشستن به روی زخم: برای کاهش فشار به زخم، در زمان نشستن یک بالش به زیر باسن خود بگذارید.
  • حمام نشسته آب گرم: بعد از عمل فیستول، 3 مرتبه در روز و هر بار به مدت یک ربع حمام نشسته آب گرم بگیرید. با این کار زخم به سرعت بهبودی می یابد.
  • تعویض پانسمان: پانسمان بایستی هر چند روز 1 مرتبه تعویض بشود. این کار بایستی توسط یک پرستار انجام بشود.
  • ویزیت پیگیری: برای پیگیری درمان بایستی به پزشک مراجعه نمایید. البته در صورت داشتن هر گونه مشکل یا عارضه ای نباید تا ویزیت بعدی صبر نمود. بلکه باید هر چه سریعتر مشکل را با پزشک در میان گذاشت.

عارضه هایی که پس از جراحی فیستول بایستی پیگیری شوند عبارتند از:

• تورم یا هر گونه درد افزایش یافته
  • تهوع
  • خونریزی شدید
  • حرارت 38 درجه و یا بالاتر
  • بی اختیاری مقعدی
  • مشکل در هنگام دفع ادرار

بنابراین بعد از عمل برای پیگیری روند درمان بایستی به پزشک مراجعه نمایید. البته در صورت داشتن هر گونه مشکل یا عارضه ای نباید تا ویزیت پزشک صبر نمایید و باید موضوع را هر چه زودتر به پزشک خود اطلاع دهید.