درمان فیستول با دارو

بیماری فیستول یکی از شایع ترین بیماری های نشیمنگاهی است که روزانه بسیاری از زنان و مردان را به دلایلی مختلفی به خود دچار می کتد . این بیماری همانند بسیاری دیگر از بیماری های شایع مقعدی روش های درمانی گوناگونی دارد . روش های درمان این بیماری به اینگونه بود که در قدیم ابتدا با مالش دادن مقداری از گیاهان و در صورت مداوا نشدن با استفاده از ابزارهای تیز و برنده سعی می کردند فیستول را درمان کنند که خطرات احتمالی زیادی به همراه داشت . بعدها به جای استفاده از این ابزارهای خطرناک از ابزارهای نه چندان تیز پزشکی استفاده شد که عمل جراحی هولناکی را برای بیماران تداعی می کرد . اما امروزه با پیشرفت در علم پزشکی دیگر برای درمان فیستول نیازی به عمل جراحی های خطرناک نیست !

یکی از تازه ترین روش های درمان بیماری فیستول استفاده از جراحی لیزر است که بیمار عملا هیچ دردی را احساس نمی کند و به سرعت مرض درمان شده و شخص بیمار به روال زندگی عادی خود باز می گردد.

آیا می توان با دارو بیماری فیستول را از بین برد ؟

فیستول ارتباط غیرطبیعی بین دو قسمت بدن مانند اندام یا رگ خونی و ساختار دیگر است. فیستول معمولاً نتیجه جراحت یا جراحی است. عفونت یا التهاب نیز می تواند باعث تشکیل فیستول شود.

تاکتون ما زیاد در سایتمان از روش های درمانی بیماری فیستول صحبت کرده ایم با این حال بسیاری از بیماران ترجیح می دهند که حتی با جراحی لیزر که یکی از بی خطر ترین و کم عوارض ترین روش های درمان این بیماریست ، خود را درمان نکنند . به همین جهت قصد داریم که بررسی کنیم آیا به جز جراحی روشی با خوردن قرص و دارو هست که فیستول را درمان کنید یا اینکه تنها راه حل همان جراحی لیزر است ؟

دقیقا بیماری فیستول چیست ؟

قبل از پرداختن به روش های درمانی ابتدا لازم است تا با بیماری فیستول و علائم آن به طور کامل آشنا شویم :

بیماری فیستول با قرارگیری یا اتصال نابهنگام دو بافت در بدن است . فیستول می تواند در هرکجای بدن شکل بگیرد از جمله فیستول در کمر ، چشم ، گلو و مقعد که شایع ترین آنهاست . فیستول با توجه به میزان عفونتی که می کند از همان قسمت بافت اتصال خورده تونلی به سمت دهانه ی داخلی مقعد یا در ابتدای دریچه ی رکتوم ایجاد می کند .

اگر به موقع فیستول درمان نشود منجر به ایجاد بیماری های دیگر از جمله آبسه مقعدی می گردد.بسیاری از بیماران مراجعه کننده از اینکه بیماری فیستولشان شدیدتر و تغییر پیدا کرده باشند زیاد است و معمولا از فیستولی که به سادگی قابل درمان است به آبسه دچار می شوند و روند درمان را سختتر می کنند. فیستول چون یک بیماری عفونتی در مقعد است در صورت مشاهده باید زود درمان شود.

با انواع فیستول ها اشنا شوید :

بیماری فیستول مقعدی جدا از تعریف یکسانی که دارد به شکل های مختلفی خودش را نشان می دهد . هر نوع این بیماری می تواند با توجه به مقدار عفونت آن تغییر شکل بدهد . در ادامه با انواع فیستول آشنا می شویم :

فیستول پنهان : کم عارضه ترین نوع بیماری فیستول بوده که بافت ایجاد شده در یک سر ، دهانه ی آن باز و از سر دیگه بسته شده است. این حالت از فیستول ممکن است دارای یک نوعی از آویزان شدگی بافت ها باشد.

فیستول تکمیل شده : این نوع از فیستول دارای یک دهانه ی داخلی بوده که از سر دیگر با دهانه ی خارحی دیگری پیوند خورده است .

فیستول تکمیل نشده : نوع دیگری از فیستول است که تنها یک دهانه ی خارجی بدون اتصال دارد.مانند یک خرطوم که یک سر آن وصل و دیگر سر آن به دهانه ی خارجی می رود.

فیستول به شکل نعل اسب : یک نوع فیستول یو شکل است که هر دو سر آن در نزدیکی دهانه بیرونی مقعد شکل گرفته اند .

بیماری فیستول چه علائمی را به همراه دارد ؟

در این قسمت شما را با مهمترین علائم این بیماری آشنا می کنیم :

خونریزی کم : بیماری فیستول معمولا چون راه انسداد کمتری نسبت به دیگر بیماری های مقعدی دارد ، خونریزی آن کم بوده و گاها احساس هم نمی شود. اما هر بیماری که به فیستول دچار شده باشد حداقل چندباری خونریزی را مشاهده می کند.

اشتهای کم : معمولا هر بافت غیرعادی در بدن باعث تغییر سبک غذایی و رشد سلول ها را دچار اختلال می کند . تا رفع و درمان کامل فیستول ممکن است شخص بیمار علاقه ای به خوردن غذای زیاد نداشته باشد و به چند قاشق بسنده کند.

دردهای زیر شکم : ممکن است شخص بیمار مبتلا به فیستول به دردهای غیرعادی شکم دچار شود .لازم است بدانید این درد یک نوع درد عضلانی همراه با کوفتگی است و با دردهای سوء هاظمه معده اشتباه نگیرید.

کاهش وزن : چون بافت ها به صورت غیر طبیعی به هم پیونده خورده اند ممکن است رشد بدن را تحت تاثیر قرار دهد و از طرفی کم اشتهایی و دردهای روده ای یا شکم باعث کاهش وزن شخص بیمار شود.

درد : این آخرین علامت نشانه ی بیماری فیستول است . دردی که درست در قسمت مقعد مخصوصا در هنگام اجابت مزاج احساس می شود.

اگر به هر دلیلی با علائم بالا رو به رو هستید بهتر است در اولین فرصت به ملاقات پزشک بیماری های نشیمنگاهی یا همان آنورکتال بروید . پزشک با معاینه شما در چند جلسه برای رفع و بهبود بیماری شما روش های درمانی متعددی را انتخاب می کند که می توانید درباره آنها با پزشک خود مشورت کنید.

آیا درمان فیستول با لیزر آسیب دارد ؟

قبل از اینکه بیماری خود را یخواهید درمان کنید باید بدانید که فیستول یک مرض حساسی است که با کوچکترین تغییراتی ممکن است آسیب به روده یا دیگر نقاط بدن بزند. معمولا جراحی فیستول با دقت بسیاری انجام می شود چرا که بافت این بیماری به دلیل نزدیک بودن با عضله های مقعد و ناحیه اسفنکتر می تواند به دریچه رکتوم آسیب وارد کرده و یا عملکرد روده راست را دچار مشکل کند.

مطمئن باشید جراحی با لیزر بی خطر است و تقریبا بیشتر بیمارانی که تاکنون با این روش درمان شده اند ، راضی بوده اند. جراحی لیزر نکتولوژی خیلی جدیدی هم نیست و تقریبا سالیان سال است که خیلی از بیماری ها با آن درمان می شوند و تقریبا می توان گفت که این روش جراخی تمام مراحل آزمون و خطای خود را گذرانده و جای هیچگونه نگرانی نیست.

روش درمان فیستول با دارو

هر پزشکی ممکن است یک روشی خاصی را برای درمان بیماری شما در نظر بگیرید اما آنچه که حائز اهمیت است انتخاب خود شماست . ممکن است پزشکتان جراحی لیزر را تجویز کند اما در نهایت شما تصمیم بگیرید که با قرص و دارو درمان شوید و یا با جراحی . عمل جراحی عفونت های بعد از بهبود را از بین می برد و بدون اینکه بیماری دردی را احساس کند در کمتر از 20 دقیفه برای همیشه درمان می شود اما در دیگر روش ها ممکن است روند درمان به ماه ها زمان طول بکشد .

به همین منظور ما در این قسمت به جز استفاده از روش درمان فیستول با لیزر و عمل های جراحی ، قرص و دارو را هم به شما معرفی می کنیم تا در صورتی که تمایل دارید از این روش ها هم استفاده کنید.

استفاده از قرص های ارام کننده درد و مسکن ها : قرص های مسکنی زیادی در داروخانه ها وجود دارند که حتی بدون نسخه پزشک هم قابل خریداری هستند . می توانید روزانه یکی از آنها را مصرف کنید تا درد ناشی از ابتلا به فیستول در شما کمتر شود با این حال آرام کننده ها ممکن است درمان کننده نباشند.

استفاده از قرص های ضد التهاب : اینگونه قرص ها به کاهش درد و ایجاد بی حسی در ناحیه مقعد کمک می کند . البته خوردن هرگونه قرص بدون مشورت پزشک ممکن است عوارضی در بر داشته باشد.

به جز قرص ها می توانید از نوشیدنی ها و خوردنی هایی که در غذاها و خوراک های روزانه مصرف می کند هم استفاده کرد نظیر نوشیدن آب و سبزیجات و …

نوشیدن آب به درمان فیستول کمک می کند

خوردن آب به نرم شدن عضله ها و دفع بهتر مدفوغ کمک می کند . چرا که یکی از عواملی که باعث می شود به بیماری فیستول دچار شوید سفت شدن و سخت دفع کردن مدفوع است که به مرور زمان این اتفاق می افتد.