درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر سریعترین و بهترین روش درمان بیماری های آنورکتال

لیزر شقاق چگونه است ؟

بیماری شکاف مقعدی یا همان شقاق یک مرض و مشکل دردناک بسیار رایجی است که همه گروه های سنی و هر نوع جنسیتی را درگیر می کند. ساختار کلی و پاتوفیزیولوژی این بیماری مبتنی بر فشارهای زیاد اسفنکتر و کاهش خون رسانی به مقعد است و در نهایت باعث شکل گیری شکاف در درهانه مقعد می گردد. در درمان شقاق از طریق عمل جراحی لیزر به این شکل است که به طور کلی فشارهای مقعدی را کاهش می دهد و جریان خون آندرم را افزایش می دهد. از آنجا که هر یک از روشهای درمانی معمول شقاق مقعد محدودیتهایی از جمله خطر قطعی بی اختیاری مداوم مدفوع و یا دیگر مشکلات را دارد ، سعی کردیم یک روش موثرتر و کم تهاجم تر پیدا کنیم. در این مطالعه آزمایشی که بر روی 25 بیمار زن و مرد در سنین 25-20 سال انجام شد مشخص شد که شکاف مزمن مقعدی با لیزر بهترین روش درمان آن است و کسانی که تاکنون از این روش استفاده کرده اند نتایج خوبی گرفته و از عمل خود راضی بوده اند.

 

شقاق چه نوع بیماری است ؟

اطلاع پیدا کردن از اینکه بیماری شقاق چیست و چه فرقی با دیگر بیماری های مقعدی دارد بسیار مهم است و به روند درمان و بهبودی کامل شما از این بیماری کمک زیاد می کند . پس حتما پیشنهاد می شود این بخش را با دقت بخوانید :

شقاق که به آن شکاف مقعدی هم بعضا گفته می شود به اصطلاح بریدگی یا ترک خوردگی در قسمت داخلی دهانه مقعد است که ممکن است باعث درد شدید ، خونریزی حین حرکات روده شود.

این یک مشکل جدی نیست اگرچه ممکن است منجر به ناراحتی و دردهای بسیاری شود که در صورت عدم درمان در زمان مناسب ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی تری شود . هر گروه سنی از افراد می توانند تحت تأثیر بیماری شکاف مقعدی قرار بگیرند. کودکان یا نوزادانی که مشکل یبوست دارند ممکن است به این مشکل مبتلا شوند. اگر شقاق طی 4-6 هفته بهبود یابد نوع آن طبیعی بوده و جای نگرانی نیست ولی اگر بیش از 8 هفته طول بکشد ، نوع آن مزمن محسوب می شود و باید حتما در اسرع وقت به سرتاغ پزشک بیماری های متخصص آنورکتال بروید تا پزشک شما را معاینه کند. شقاق مزمن نیاز به مشاوره دارد که در ما این کار قابل انجام است ، تنها کافیست تا با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

بیماری شکاف مقعدی چه نوع هایی دارد ؟

بیماری شقاق همانند سایر بیماری های مقعدی به دو نوع تقسیم می شود :

شقاق های طبیعی : در طی 4-6 هفته ایجاد شده و بهبود می یابد. درمان های طبیعی و خانگی برای درمان مشکل شکاف کافی است. معمولاا این نوع بیماری خیلی جدی نیست و با انجام یکسری کار در سبک زندگی روزمره می توانید از عهده آن بربیایید .
شکاف های مزمن: نوع دیگری از این بیماری است که بیش از 8 هفته به طول می انجامد و درمان های طبیعی خیلی راه کار نیستند . معمولا این نوع بیماری با عمل جراحی لیزر در های تخصصی بیماری های آنورکتال انجام می شود.

چه می شود که ما به بیماری شقاق مبتلا می شویم ؟

دلایل قابل توجهی از بروز بیماری شقاق در سنین مختلف مطرح شده که بیشتر آنها بستگی به سبک نوع زندگی افراد دارد . به طور عموم اکثر بیماری های مقعدی با زیاد نشستن و عدم تحرک شکل می گیرند و برای یک ورزشکار کمی بعید است که علت ابتلای وی به این بیماری عدم تحرک باشد . همچنین وراثت و نخوردن فیبر کافی در غذا از دیگر دلایل بروز اینگونه بیماری هاست .
شکاف مقعدی ممکن است به دلیل سهل انگاری در مسائل بهداشتی و رژیم های غذایی ناسالم هم رخ دهد. برخی از دلایل عمده عبارتند از: –

  • دفع مدفوع سفت ، بزرگ و خشک که خیلی به طول بکشد .
  • یبوست مزمن و یا یبوست های فصلی که با حساسیت در دفع مدفوغ همراه باشد.
  • در حالی که حرکات روده دارید بیش از حد فشار می آورید . مخصوصا اجابت مزاج بعد از خوردن غذای کامل
  • زایمان یا زایمان طبیعی و خانمهایی بارداری که به زمان زایمانشان خیلی نزدیک است .
  • زیاد نشستن بدون تحرک طولانی مدت
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • مقاربت مقعدی
  • اسهال مزمن

آیا لیزر برای درمان شقاق موثر است ؟

شاید تا پیش از مطالعه این مقاله درباره روش های درمان از طرق مختلف از جمله درمان های سنتی و خانگی کلی تحقیق کرده باشید و با توجه به اینکه متوجه شده اید لیزر درمانی هم یکی دیگر از روش هاست به سراغ نحوه ی انجام لیزر شقاق آمدید. در این روش از دی اکسید کربن لیزر فرکشنال برای درمان بیماران استفاده می شود . به منظور از بین بردن بافتهای فیبروتیک در نزدیک دهانه ی مقعد ، به پایه و لبه های شکاف مقعدی پرتو لیزر تابانده می شود . انواع لکه ها و شکاف های ریزتر ابتدا توسط لیزر پاکسازی شده و رفته رفته نور لیزر برای بهبود شکاف اصلی آماده می شود.

لیزر شقاق چگونه انجام می شود ؟

نور لیزر به قسمتی از شکاف تابانده می شود سپس پزشک صبر می کند تا نور از قطر کامل اسفنکتر عبور کند تا تداوم آن قطع شود. پس از آن ، ناحیه اطراف زخم شکاف با استفاده از حالتی دیگری تحت تابش قرار می گیرد .این نور زیر مخاط را برای بازسازی و جوان سازی تحریک می کند . لیزر معمولا خطری ندارد و اگر در حین تابش نور بیمار کمی احساس درد داشته باشد قبل از انجام عمل به وی داروی بی حسی موضعی می زدنند . داروی بی حسی موضعی یعنی تا مقدار پایان رساندن عمل ناحیه تحت درمان بی حس است و بعد از آن همه چیز به روال عادی خود باز می گردد . ما بیماران بسیار زیادی را با این روش تاکنون درمان کرده ایم و پس از انجام این روش درمانی ، بیماران طی 1 الی 2 روز بعد به روال عادی زندگی خود بر گشتند .

آیا لیزر درمانی عوارض هم دارد ؟

بیشتر عمل های جراحی دارای عوارض بعد از عمل ، بیهوشی های چند ساعته ، خونریزی و بسیاری مشکلات دیگر دارد اما عمل لیزر شقاق تقریبا هیچکدام از این موارد را ندارد و تقریبا می توان گفت که بی عارضه ترین نوع عمل جراحی است که می توانید انجام دهید .بسیاری از بیمارانی که با لیزر شفاق خود را درمان کرده اند  درد ، خونریزی و یبوست آنها به طور قابل توجهی بهبود یافت. هیچ یک از بیماران پس از پیگیری 1 ساله مریضیشان عود نکرد و هیچ یک از آنها بی اختیاری مدفوع و / یا ناتوانی در کنترل دفع مدفوع نیز نداشتند. این روش درمانی نشان داد که این جراحی جدید مبتنی بر لیزر یک روش ساده ، ایمن و موثر برای درمان شکاف مقعدی است که می تواند با بی حسی موضعی در سرپایی با حداقل ابتلا به بیماری بعد از عمل انجام شود.

چگونه می توان شکاف مقعدی را تشخیص داد؟

حال قبل از اینکه به سراغ پزشک بروید سوالی که پیش می اید این است که خود بیماری شقاق را چگونه تشخیص بدهیم و آن را با دیگر بیماری های مقعدی از جمله بواسیر اشتباه نگیریم .

یک پزشک ممکن است از طریق معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی مشکل را تجزیه و تحلیل کند. برخی از آنها ممکن است به اشتباه بیماری شما را بواسیر تلقی کنند در حالی که بیماری شقاق را می توان با ترک یا پارگی در پوشش مقعد به سادگی ارزیابی کرد. جدا از معاینه بدنی ، می توان از برخی ابزارها استفاده کرد که عبارتند از:

  • آنوسکوپ
  • سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر
  • کولونوسکوپی

آیا همیشه برای درمان بیماری شقاق باید با لیزر درمان شویم ؟

برای درمان بیماری شقاق مزمن ،چون نوع آن بسیار حاد است و ممکن است آسیب های جدی تری از جمله به روده راست وارد کند شرط عقل و بهترین کار این است که جراحی کنید . شک نکنید که جراحی با تجهیزات مدرن امروزی به مراتب بهتر از قرص و دارو است که روند درمان بیماری را به دراز و بعضا به ماه ها می کشاند . بیمار شقاقی که تازه بروز داده شده را می توان با کمک درمان های خانگی یا پیروی از رژیم های غذایی سالم تسکین داد. پزشک برای تسکین موقتی ممکن است برخی از داروها و پمادها را برای شما تجویز کند. اما برای بیماری شقاق خاد تر تنهاترین راه حل عمل جراحی لیزر است . پیشنهاد می شود از کارشناسان ما درباره چگونگی این بیماری سوال کنید و هرگونه ابهام و ترس و نگرانی را از خود دور کنید .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.