درمان کیست مویی

درمان کیست مویی با لیزر، بدون درد و خونریزی، بدون نقاهت، بدون بستری شدن در بیمارستان و بدون بیهوشی

انواع درمان کیست مویی

1. آنتی بیوتیک
2. جراحی یا لیزر : برش آبسه و تخلیه چرک از آن
گاهی جراحی به منظور برداشتن کل ناحیه عفونی می باشد.
خوب شدن زخم جراحی ممکن است چند ماه به طول انجامد، زیرا زخم باید از عمق ترمیم شود.
زمانیکه دچار کیست مویی شدین در صورت عفونت کیست، از حمام آب گرم برای تخفیف درد استفاده کنید. در یک لگن آب گرم به مدت 15 تا 20 دقیقه بنشینید و این کار را هر چند بار که لازم است تکرار کنید.

سینوس پایلونیدال ساده

چه روش های درمانی برای کیست مویی یا پیلونیدال وجود دارد؟

روش های غیر جراحی برای درمان این بیماری موفقیت چشمگیری نداشته اند.
خارج کردن موهای داخل سینوس از طریق سوراخها و تراشیدن مستمر موهای اطراف، و یا تزریق فنل بداخل سینوس اگر چه ممکن است.گاهی موثر باشند ولی احتمال عود در این نوع درمانها بسیار زیاد است.
در حال حاضر جراحی موثرترین روش درمان سینوس پایلونیدال می باشد.

درمان سینوس پایلونیدال

آبسه پایلونیدال

درمان کیست مویی به روش جراحی

بهترین درمان آن است که بیمار سریع تر مورد عمل جراحی قرار گیرد، چون هر چه زمان بگذرد وسعت کیست مویی بیشتر شده و سوراخ های جدیدی روی پوست ظاهر می شوند.
در مواردی که فرد دچار آبسه شده باشد، با روش بی حسی موضعی و ایجاد برش در محل آبسه، تخلیه چرک صورت می گیرد و با شستشوی منظم، علائم التهابی آبسه مرتفع خواهد شد و پس از رفع التهاب، عمل جراحی اصلی که همان خارج کردن کیست است انجام می گیرد.
اگر کیست مویی یا کیست پیلونیدال عفونت نکرده باشد ، یا ترشحات از مجرای کیست پیلونیدال وجود دارد، ولی عفونت دیده نمی شود، از همان ابتدا عمل جراحی برای خارج کردن تمام کیست انجام می گیرد.

اما روش های متفاوتی برای جراحی کیست مویی وجود دارد:

1 – باز گذاشتن زخم: در این روش تمام سینوس پایلونیدال همراه با قسمتی از پوست سالم برداشته شده و زخم باز گذاشته میشود تا بتدریج خودش بسته شود. در این مدت که بطور متوسط هشت هفته طول می کشد زخم باید روزی یک تا سه بار شستشو و پانسمان شود. در این روش 8 تا 21% شانس عود گزارش شده و ممکن است بهبودی و بسته شدن زخم طولانی تر شود و ماهها به درازا بکشد. امتیاز این روش آن است که در صورت عفونت، چرک داخل زخم نمی ماند و خارج می شود.
2 – بستن ساده زخم: بعد از برداشتن کامل سینوس پایلونیدال، می توانیم دو طرف زخم را با کمک بخیه های قوی و مناسب طوری به هم نزدیک کرده و بدوزیم که فضای خالی ما بین آنها کاملاً پر شود. در این روش شانس باز شدن زخم و عود زیاد می باشد.
3 – باز گذاشتن زخم و دوختن لبه های آن به کف زخم: این همان روشی است که به مارسوپیالیزاسیون (marsopialization) معروف شده است. بعضی معتقدند در این روش هر چند که زخم باز می باشد ولی ترمیم زخم سریع تر اتفاق می افتد ولی مدت بهبود زخم در این روش بین 3 تا 5 هفته گزارش شده است.
4 – باز کردن سقف سینوسها و تراشیدن لایه داخلی آنها: در این روش در واقع سینوس پایلونیدال برداشته نمی شود و فقط لایه اپی تلیالیزه ی داخل حفرات سینوس با کورت (curet) برداشته میشود (کورتاژ). این روش هر چند ساده است ولی شانس عود بیماری تا 19% و زمان بهبودی کامل زخم تا 8 هفته گزارش شده است.
5 – بستن زخم با کمک روشهای جراحی پلاستیک: روشهای مختلف جراحی پلاستیک مانند Z- plasty ،فلاپ رومبوئید و فلاپهای دیگر، برای بستن زخم سینوس پایلونیدال ذکر شده اند. بدین ترتیب علاوه بر آنکه زخم بهبودی سریعتری دارد. علت زمینه ای عود، یعنی گودی بین دوسرین( natal cleft ) نیز اصلاح میگردد. با روشهای پلاستیک هر چند که شانس عود کمتر میشود. ولی هنوز مواردی از عود دیده میشود. یکی از علل عود در این روشها، این است که تمام یا قسمتی از اسکار محل ترمیم، در خط وسط قرار می گیرد. وجود این ناحیه ضعیف پوستی در یک محلی که کشش زیادی را متحمل می شود، شانس عود را افزایش میدهد.
6 – بستن زخم به روش کاریداکیس: کاریداکیس روشی را برای بستن زخم محل سینوس پایلونیدال پیشنهاد داده است که نوعی روش جراحی پلاستیک است. علاوه بر آنکه، گودی بین دوسرین اصلاح می گردد، خط اسکار محل ترمیم زخم نیز به یکی از دو طرف منتقل میشود. بنابراین از تمام علل زمینه ای که ممکن استباعث عود بیماری شوند، پیشگیری میگردد. درمان کیست مویی یا پیلونیدال

اسکار جراحی به روش کاریداکیس
درمان کیست مویی با روش کاریداکیس
جراحی کیست مویی به روش کاریداکیس
درمان کیست مویی

بهترین روش درمان کیست مویی کدام است؟

در بیماری سینوس پایلونیدال بهترین روش درمانی روشی است که خصوصیات زیر را داشته باشد:
- کمترین میزان عود
- کمترین میزان و عوارض بعد از عمل
- سریعترین بهبودی زخم
- زودترین زمان بازگشت به محل کار
روش کاریداکیس در بین تمام گزارشات درمانی سینوس پایلونیدال کمترین میزان عود یعنی 1% (در پیگیریبه مدت 2 تا 20 سال در 6545 بیمار) را به خود اختصاص داده است. بهبودی کامل زخم 1 تا 1/5 هفته گزارش شده. و بنابراین، می توان انتظار داشت بیماران در مدت زمان کوتاهی بعد از عمل، توانایی بازگشت به کار را داشته باشند. هرچند که روش کاریداکیس یکی از بهترین روشهای درمانی میباشند ولی در درصدکمی از بیماران عفونت و باز شدن سطحی زخم وجود دارد که البته با درمانهای ساده قابل علاج می باشند.
همچنین اسکار زخم چون در گودی بین دوسرین قرار نمی گیرد، ممکن است قابل مشاهده باشد. لیزر در درمان سینوس پیلونیدال نقشی بیش از یک چاقوی جراحی ندارد وکمکی به کاهش عوارض یا تسریع بهبودی زخم یا کاهش عود نمی کند.
پیشنهاد ما به بیماران این است که؛ با توجه به شرایط خود؛ بین روش کاریداکیس و باز گذاشتن زخم, یکی راانتخاب کنند. این دو روش هر دو قابل قبول هستند وبرای هر بیمار خاص ممکن است یکی از این دو روش بهتر باشد. در روش کاریداکیس بطورکلی زخم زودتر خوب میشود و بیمار زودتر میتواند به کارهای قبلی خود بازگردد و شانس عود بیماری نیز کمتر است.در روش باز گذاشتن زخم احتمال عفونت زخم صفر است و ظاهر چین بین دو سرین تغییری نمی کند و عمل ساده تر کوتاهتر وکم هزینه تر می باشد.

جراحی کیست مویی به روش باز

جراحی به روش باز

کیست مویی را پس از بیهوشی عمومی فرد و یا بی حسی از کمر خارج می شود و محل عمل بخیه نمی شود. حفره ای می ماند که تدریجا از کف پر خواهد شد. اندازه این حفره به اندازه کیست بستگی دارد و ممکن است به اندازه یک گردو و حتی یک پرتقال باشد. از محل عمل تا حدود یک هفته ترشحاتی خارج می شود و پس از آن تدریجا ترشحات کم می شود و پس از حدود دو تا سه ماه، به طور کامل توسط بافت های اطراف پر خواهد شد.

درمان کیست مویی با جراحی روش باز

مراقبت های پس از عمل در روش جراحی باز

باید که روزانه دو تا سه مرتبه در لگن آب گرم که حاوی چند قطره بتادین است، نشست، طوری که زخم داخل آب ولرم غوطه ور شود و آب به آن نفوذ کند و ترشحات آن را تمیز کند.
سپس موضع خشک می شود و با گاز مرطوب روی آن پوشانده می شود. بافت طبیعی که تدریجا در این مکان تشکیل می شود برنگ قرمز یا صورتی است.
مصرف داروی مسکن در موارد درد شدید توصیه می شود.
گاهی پزشک از پمادهایی که رشد بافت را تسریع می کنند استفاده میکند ، ویا پمادهایی که بافت های غیر مفید را حل می کنند تجویز میکند. این ترشحات پس از 7 روز کاهش پیدا می کند و بیمار پس از 7 روز می تواند فعالیت های خود را شروع کند.

اسکار جراحی به روش باز

جراحی به روش بسته

در این روش، کیست حاوی مو پس از بیهوشی عمومی و یا بی حسی از کمر خارج می شود و بخیه زده می شود و حدود 10 روز بعد، بخیه ها کشیده می شوند.

مراقبت های پس از عمل در روش جراحی بسته

پانسمان اولیه به مدت 4 الی 6 روز در محل میماند و در صورت تداوم ترشحات، تعویض پانسمان می شود.
بسته به تجویز پزشک گاهی پماد چرک خشک کن موضعی یا داروی چرک خشک کن خوراکی تجویز می شود.
وگاهی در محل زخم درن گذاشته می شود. درن لوله ای است که ترشحات را از محل زخم خارج می کند .
بخیه ها پس از 1 الی 3 هفته خارج می شوند و پس از حدود 7روز فعالیت های خود را می توانید آغاز کنید.

کیست مویی یا کیست پیلونیدال چیست؟

پایلونیدال یا پیلونیدال از ریشه لاتین pilus به معنی مو و nidus به معنی آشیانه (لانه) گرفته شده است.
بنابراین می توان این بیماری را حفره یا حفراتی در زیر پوست دانست که آشیانه مو می باشد.
محل شایع آن در انتهای ستون فقرات (ناحیه ساکروکوکسیژیال) می باشد. ولی این بیماری هیچ ارتباطی با ستون فقرات یاکانال نخاعی ندارد. کیست پیلونیدال یا کیست مویی از وجود یک کیسه کوچک پوستی حاوی مو در قسمت پایین کمر، در فاصله بین دو باسن و کمی بالاتر از مقعد ایجاد می شود.
این حفره که ممکن است اندازه ای به قطر 1 الی چند سانتیمتر داشته باشد، گاهی چیزی بیش از یک فرورفتگی حاوی چند موی پیچیده نیست و توسط چند سوراخ ریز به سطح پوست راه دارد.این کیست مویی دارای عفونت است. کیست مویی در مردان بیشتر از زنان است.
عفونت کیست معمولاً در اوایل بزرگسالی آغاز می‌شود.
بیماری کیست مویی گاهی بدون علامت و نشانه است و فقط در معاینه توسط پزشک ، سوراخ های ریز پوستی در فاصله بین دو باسن دیده می شود. گاهی نیز ترشحات چرکی یا خونابه از سوراخ های مذکور خارج می گردد. واین خود یک نشانه بیماری کیست مویی است .
این بیماری به ندرت در نقاط دیگری از بدن مانندناف، زیر بغل و چین بین انگشتان دست( در سلمانی ها) نیز دیده میشود.

در چه کسانی کیست مویی یا پیلونیدال دیده میشود؟

این بیماری در بین جوانان، بخصوص در سنین 15 تا 30 سال کیست مویی یا پیلونیدال شیوع بیشتری دارد. ولی در سنین کمتر و یا بیشترهم ممکن است دیده شود. مردان 4 برابر زنان مبتلا میشوند.
افراد پر مو و چاق و کسانی که کارهای نشستنی دارند، استعداد بیشتری برای ابتلا به کیست مویی یا پیلونیدال دارند.
نام قدیمی کیست مویی یا پیلونیدال بیماری jeep's drivers disease (بیماری رانندگان جیپ) بوده است, چون در زمان جنگ جهانی دوم، اکثر سربازان جوانی که راننده جیپ بودند به کیست مویی یا پیلونیدال دچار شده بودند.

علایم کیست مویی

تا زمانیکه کیست مویی عفونت نکند ،علامتی وجود ندارد. با ایجاد عفونت، علایم ظاهر میشود:
ورم، درد، قرمزی و احساس درد با لمس
تب و لرز
ترشح چرک
درد موقع نشستن
حال اگر هنگام نشستن احساس ناراحتی میکنید، یک بالش مخصوص در محل نشستن خود قرار دهید. تا از درد شما کاسته شود .

علت ایجاد کیست مویی یا پیلونیدال چیست؟

در مورد اینکه آیا حفره ای مادرزادی در این ناحیه وجود دارد که مو به داخل آن کشیده میشود و یا فرو رفتن تدریجی مو، باعث پیدایش چنین حفره ای میشود، بحث های زیادی مطرح است ولی بیشتر نظرات به نفع احتمال دوم می باشد. وجود شکاف نسبتاً عمیق بین دو سرین بخصوص در افراد پر مو و چاق، باعث مکش دائمی مو در این ناحیه شده و نشستن طولانی و یا سایش دو سرین به همدیگر، زمینه فرو رفتن مو در پوست را فراهم می آورد و وجود مو در پوست، التهاب و عفونت را تشدید نموده و در نهایت یک حفره ی چرکی درحال گسترش ایجاد می شود. این بیماری در افرادی که تراکم موی بیشتری در بدن دارند دیده می شود وکسانی که بیشتر ساعت شبانه روز را در حال نشسته اند.

سینوس پایلونیدال پیشرفته

پیشگیری بیماری کسیت مویی

لیزر موهای زاید یکی از راه های پیشگیری کیست پیلونیدال است.
حمام کردن یا دوش گرفتن روزانه برای تمیز نگه داشتن ناحیه کیست یکی دیگر از راه های درمان کیست پیلونیدال است .
پوشیدن لباس سبک و گشاد
چاق نشدن