درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر سریعترین و بهترین روش درمان بیماری های آنورکتال

بواسیر چیست؟

در این مقاله به سوال ” بواسیر چیست؟ “، پاسخ میدهیم و همچنین شما را با  علایم، علل، تسکین درد و  درمان بواسیر، آشنا میکنیم.

چه چیزی باید درباره بواسیر بدانید؟

بواسیر (هموروئید یا پیلس ) عرق خونی واقع شده در عضلات صاف دیواره های رکتوم و مقعد هستند. یک بخش نرمال از نظر آناتومی وجود دارد که در اتصال جایی که عروق خونی کوچک بداخل سیاهرگ ها ادغام می شوند ، واقع شده است. آن ها توسط عضلات رکتوم و بافت های ارتباطی منعطف می شوندو توسط جایی که در ارتباط با خط شانه ایی واقع شده اند. نقطه تقسیم بین دو سوم بالایی و یک سوم پایینی مقعد، طبقه بندی می شوند. این تشخیص آناتومیک حائز اهمیت است چون نوع سلول هایی که درخط بواسیرند و اعصاب تهیه کننده احساس مهم است.

بواسیر داخلی و بواسیر خارجی چیست ؟

بواسیر داخلی بالای خط شانه ایی واقع شده و با سلول هایی که مشابه آنچه در خط استراحت روده ها هستند، پوشانده شده است. بواسیر خارجی زیر خط بوجود می آید و یا سلول های شبیه پوست پوشانده شده است.

 

علایم بواسیر چیست؟

بواسیر یک بافت فقط وقتی است که شروع به تورم، ایجاد خارش، درک و/یا خون ریزی کند.

چه کنیم و بواسیر داخلی و خارجی شبیه چه چیزی هستند (تصاویر)؟

بافت بواسیر نرمال نمی تواند دیده شود به همان ترتیب آنها باید اول متورم و سپس ملتهب شوند یا ایجاد یک لخته که مسبب علایم می شود. چیزی که می توان دید بواسیر خارجی ملتهب یا بواسیر بیرون زده (پرولاپس) داخلی است که خارج از مقعد درمعرض دید است اما بواسیر داخلی را نمی توان دید چون داخل مقعد باقی می مانند. بواسیر ترومبوز (لخته) بنظر می آید که بعنوان یک توده در ابه مقعد ظاهر می شود که از مقعد بیرون زده و به رنگ آبی تیره خواهد بود چون خون داخل عروق خونی متورم لخته شده است. یک بواسیر غیر ترومبوزی بعنوان یک توده لاستیکی ظاره می شود. اغلب بیش از یک بواسیر متورم در یک زمان، مشهود می باشند.

تشکیل بواسیر

اسفنکتر داخلی مقعد / اسفنکترخارجی مقعد/ بواسیر داخلی/ خط شانه ایی/ آنودرم/ عروق خونی پیش آنال / بواسیر داخلی بیرون زده/ بواسیر خارجی

 

عوامل ایجاد بواسیر چیست؟

در حالی که درصد بواسیر به آناتومی نرمال برمی گردد، اغلب مردم مراقبت های حرفه ای به بواسیر بعنوان یک یافته غیر طبیعی رجوع می کنند چون فقط وقتی متورم شده وایجاد مشکل می کند ظاهر می شوند. التهاب بواسیر درزمان یک افزایش در فشار روی عروق کوچک سازنده هموروئید رخ می دهد که موجب می شود آنها ملتهب شده و با خون پیش می رود. این عمل موجب می شود اندازه آنها برای رهبری علایم مرضی افزایش یابد. فشار افزایش یافته ممکن است با یکی از فاکتورهای زیر ایجاد شود :

  • رژیم کم فیبر و قطر مدفوع که موجب می شود یک فرد وقتی حرکت دفع صورت می گیرد باصطلاح زور بزند و فشار در عروق خونی افزایش یابد.
  • حاملگی باالتهاب هموروئید ارتباط دارد و مشابه افزایش فشار است که رحم روی رکتوم و مقعد اعمال می کند. بعلاوه تغییرات هورمونی با حاملگی می تواند عضلات راضعیف تر و آنچه که بتواند مقعد و رکتوم را حمایت کند، می کند.
  • نشستن طولانی مدت روی توالت ممکن است فشار را روی عروق هموروئید افزایش دهد.
  • چاقی
  • اسهال، هم مزمنو هم حاد
  • سرطان کولون
  • سابقه جراحی رکتوم
  • جراحت نخاعی و فقدان نعوذ

 

علایم و نشانه های مریضی بواسیر چیست ؟

بواسیر رایج ترین علت شکایات رکتوم و مقعد است. شایع ترین علایم مورد شکایت عبارتند از :

  • خونریزی بدون درد از منطقه مقعد
  • خارش مقعد
  • درد در ناحیه مقعد
  • التهاب و خونریزی یک توده در مقعد که همه با التهاب هموروئیدی مرتبطند.

این مسئله حائز اهمیت است که بیاد داشته باشیم که خونریزی رکتوم با خون درمدفوع هرگز طبیعی نیست و درحالی که این ممکن است از یک علت خوش خیم نسبی مثل بواسیر ایجاد شده باشد، علل جدی تری می توانند زندگی را تهدید کنند. این شامل آماس دیورتیکول ها (بیرون زدگی ها ) ، خونریزی از زخم ها ، بیماری های التهابی روده و تومورها می باشد . اگر خونریزی رکتال رخ دهد، این مهم است که با پزشک مراقبت سلامت خود مطرح کنید یا به اورژانس پزشکی مراجعه کنید. بویژه اگر فرد داروهای رقیق کننده خون مصرف کند این نکته حائز اهمیت است.

 

اثرات ملتهب شدن بواسیر چیست؟

وقتی یک بواسیر داخلی ملتهب شود، موجب تورم می شود. این به خودی خود ایجاد درد نمی کند چون هیچ سیگنال دردی به عروق بالای خط شانه ایی هجوم نیاورده است. عبور یک مدفوع سفت می تواند پوشش نازک شده هموروئید را بخراشد و منجر به خونریزی دردناک شود. گرچه بواسیر ملتهب هم چنین  می تواند موجب اسپاسم عضلات محاصره کننده رکتوم و مقعد شده و موجب درد می شود ، بویژه اگر آنها از طرق مقعد بیرون زدگی داشته باشند یا خارج شده باشند. یک توده می تواند در لبه مقعد حس شود. بواسیر داخلی می تواند هم چنین ترومبوز دهد (لخته خون) که ایجاد درد شدید می کند.

همورئید ملتهب می تواند موکوس را نشت دهد که می تواند موجب التهاب در پوست محاصره کننده مقعد شود که باعث سوختن و خارش شده و بعنوان خارش مقعد شناخته شده است. گرچه ، دیگر علل خارش مثل قارچ تناسلی و دیگر التهابات پوست یو انگل هایی مثل کرم پودر هستند. بیشتر اهمیت آن ، فقط بعنوان خون در مدفوع، برمی گردد، نباید در مدفوع نادیده گرفته شود چون ممکن است علامت سرطان کواون خارش مقعد با خون ریزی باشد، نباید فرض شود که خونریزی ناشی از همورئید است زیرا می تواند علامت تومور سرطان مقعد باشد.

بواسیر خارجی

بواسیر خارجی  از آنجایی که پوشانده شده با “پوست معمولی” است و ناقلین درد با آن مرتبطند ، رفتار متفاوتی دارد. یک بواسیر خارجی ترومبوز وقتی که یک رگ اساسی داخل همورئید لخته می شود، رخ می دهد که موجب درد شدید از کشیده شدن سریع پوست پوشاننده هموروئید می شود. یک توده دردناک سخت، می تواند در مقعد حس شود. بواسیر خارجی هم چنین میتواند نتیجه آویزهای اضافی پوست باشد که می تواند در لبه مقعد حس شود و موجب دشواری هایی برای تمیز کردن بعد از حرکت مدفوع شده و موجب عفونت ثانویه پوست می شود.

 

چگونه هموروئید تشخیص داده می شود؟

علایم مرسوم بواسیر شامل خارش، درد، توده یا پربودن رکتال و خونریزی باشد. تشخیص بوسیله تاریخچه گرفته شده از آزمایش فیزیکی اتفاق می افتد. تاریخچه ممکن است روی ارتباط علایم مرتبط شامل یبوست، حرکت مدفوع سفت و د رتوالت نشستن طولانی باشد. سایر سوالات ممکن است برای جستجوی علل خونریزی رکتال مثل تومورها ، بیماری های التهابی روده و خونریزی گوارشی پرسیده شود. آزمایش فیزیکی برای تایید عملکرد تشخیصی است و شامل آزمایش رکتوم جایی که انگشت برای حس توده ها یا بافت های غیر طبیعی استفاده می شود می باشد. بطور جالبی، بواسیر نمی تواند معمولا احساس شود. تست رکتال ممکن است اگر درد  شدید باشد یا ملتهب باشد، تعطیل شود. در مجموع، بواسیر و یبوست ممکن است با شکاف ها یا ترک های پوستمحاصره کننده مقعد مرتبط باشد. درد مرتبط واسپاسم تست رکتال را خیلی ناراحت می کند.

آندوسکوپی

اگر نگران مراقبت حرفه ایی سلامتی هستید، علایم بویژه خونریزی رکتال که نمی تواند توسط بواسیر شرح داده شود را می توان با آندوسکپی مورد توجه قرار داد. آندوسکوپی در یک مطب با یک وسیله که از مقعد وارد می شود که داخل آن را ببینیم تهیه می شود. دستور سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی داده می شود اگر نگرانی درباره خونریزی فزاینده از دیگر مناطق کواونی باشد.

این تست معمولا توسط گاسترواندولوژیست یا جراح انجام می شود. براساس شرایط ، ممکن است دستور آزمایش خون داده شود. اگر خونریزی بیش از حد باشد هموگلوبین یا گلبول قرمز ممکن است چک شود. اگر بیمار وارفارین می خورد (کومادین) یک INR   (نسبت نرمال شده بین المللی ) یا PT (پروتایم) ممکن است نسخه شودئ یااحتمال رقت خون چک شود. لطفا توجه کنید که بسیاری از داروهای ضد انعقاد جدیدتر برای رقت خون در دسترس اند و فعالیت آنها  با آزمایش های خون روتین چک نمی شود.

نقش درمان های خانگی در جلوگیری از بواسیر چیست؟

بدون در نظر گرفتن اندازه یا تورم بواسیر، اگر علایم مشهود نیستند هیچ درمانی مورد نیاز نیست . پیشگیری احتمال دارد موثرترین درمان باشد. رژیم و آب کافی خیلی مهم اند تا حرکات مدفوع در روده را بطور نرمال حفظ کند. علایم بواسیر می تواند با گذر مدفوع سخت و یبوست به همان میزان اسهال و حرکات روده متناوب، رخ بدهد. افراد مبتلا به یبوست ،رژیم پرفیبر، مصرف آب کافی و نرم کردن مدفوع را نیاز دارند. برای آنهایی که تعدد دفع مدفوع دارند،  داروهای ضد اسهال و رژیم تنظیم کننده نیاز است. این پیشگیری ها یزان مقادیر ماندن در توالت برای دفع زا کم می کند که بدین ترتیب فشار وارده به عروق خونی را کم کرده اند و از التهاب جلوگیری می کند. بواسیر داخلی همیشه خارج شده و  در معرض خطر ترومبوز است یا چسبندگی که عضلات را به اسپاسم وا می دارد.

بواسیر گرید 1 درمان می شود. امکان برخی اسپاسم ها درعضلات مقعد هست . دستشویی صندلی گرم، نشستن دروان برای 20 دقیقه ، 20یا 3 بار در روز می تواند مفید باشد. از غذاهای تند اجتناب که از خارش پیشگیری شود. مصرف داروهای بدون نسخه می تواند کمک کننده باشد.

 

راه درمان بواسیر چیست؟

وقتی علایم بواسیر گسترس یابند، براساس موقعیت و شدت بواسیر، انواع انتخاب های درمانی وجود دارد. به بواسیر داخلی توسط درجه افتادگی زیر خط شانه ایی داخل خط کانال مقعد گرید می دهیم.

گرید 1: بواسیر داخلی بالارفته، بداخل کانال، اما بداخل آن بیرون نزده یا نیافتاده . این ممکن است خونریزی دهد.

گرید2: بواسیر خارج شده از لبه مقعد با نشستن برای حرکت مدفوع یا عبور ناگهانی آن . اما به خودی خود وقتی زور زدن فروکش میکند به پوزیشن داخلی خود برمیگردد.

گرید3: بواسیر خارج شده از لبه مقعد بدون هیچ زور زدنی یا نیازی به هل دادن دستی بیمار به داخل ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.