دلایل بروز بواسیر چیست ؟

ممکن است کلمه ی هموروئید یا بواسیر  زیاد به گوشتان خورده باشد. این بیماری در نیمی از اشخاص بالای 50 سال جامعه شایع می باشد که تنها بعضی از آن ها دارای علامت و نشانه هستند. البته این بدان معنی نمی باشد که جوان تر ها به بواسیر دچار نمی شوند. این بیماری در میان خانم های باردار، افراد چاق، ورزشکاران و همچنین اشخاصی که اجسام سنگین بلند می کنند، شایع تر می باشد. برای درمان بواسیر حتما به متخصص مراجعه کنید. ما در مقاله زیر به بررسی این موضوع که بواسیر چیست؟ دلایل بروز بواسیر چیست ؟ می پردازیم.

بواسیر چیست؟

بواسیر همان التهاب و تورم مویرگ های مقعد یا بخش انتهایی روده است. این بیماری می تواند هم به صورت داخلی( داخل مقعد) و هم به صورت خارجی (زیر پوست مقعد)  ایجاد شود. درد، خارش و خونریزی، تورم اطرف مقعد و برآمدگی یا توده ی دردناک در نزدیکی مقعد از علائم رایج این بیماری است.

علت بروز بواسیر

در رابطه با این موضوع که علل بروز بواسیر چیست؟ باید گفت: هنوز دلیل قطعی و مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، اما چیزی که واضح است این است که سبک زندگی نادرست و همچنین عدم پایبندی به اصول تغذیه ای در بوجود آمدن این بیماری بی تاثیر نمی باشد که برخی از آنها عبارتند از:

• مصرف الکل: الکل می تواند موجب اختلال در دستگاه گوارش گردد.
  • مصرف ناکافی سبزیجات و میوه جات: مصرف ناکافی سبزیجات و میوه جات نیز منجر به کاهش حرکت مواد در روده ها شده و می تواند باعث یبوست گردد.
  • اضافه وزن: در رابطه با این موضوع که دلایل بروز بواسیر چیست؟ باید گفت: اضافه وزن و چاقی یکی از دلایل ایجاد بواسیر است. اضافه وزن و چاقی علاوه بر کاهش حرکات روده ای و ایجاد کم تحرکی، باعث می شود فشار بیشتری به مقعد وارد گردد.
  • فعالیت های بدنی نادرست و سنگین: فعالیت های بدنی نادرست و سنگین فشار زیادی را به بدن وارد کرده و به خروجی کف لگن و دستگاه گوارش نیز آسیب وارد می سازد.
  • مصرف ناکافی آب: کم آبی باعث سخت و سفت شدن مدفوع داخل روده ها شده، به طوری که مدفوع سفت باعث ایجاد خراش در کانال مقعد می گردد.
  • کم تحرکی: عادت به زندگی ماشینی و کم تحرکی نیز فعالیت دستگاه گوارش بدن را کم می کند.
  • رابطه جنسی مقعدی: به علت دریچه ای بودن عضلات مقعد و بسته بودنش در مواقع عادی، در زمان نزدیکی، آلت تناسلی با فشار و زور عضله را باز می کند. این فشار اعصاب و عضلات آن را ضعیف و کنترل دریچه را کم می کند. تکرار مجدد رابطه جنسی مقعدی باعث تحریک و نازک شدن عروق این ناحیه می گردد.
  • سرفه های شدید: سرفه های شدید باعث افزایش فشار به داخل شکم شده و با هر مرتبه تکرار آن، عضلات لگن هم تحت الشعاع آن قرار می گیرد.
  • حمل وسایل سنگین: در رابطه با این سوال که علت ایجاد بواسیر چیست؟ باید گفت: حمل وسایل سنگین باعث می شود به عضلات لگن فرد از جمله کانال مقعدی آسیب وارد شود.
  • باقی مادندن طولانی در حالت نشسته یا ایستاده: شغل های نشسته ی امروزی مثل رانندگی یا کارمندی باعث وارد آمدن فشار به مقعد و زمینه ساز بواسیر هستند.
  • سطوح بالای استرس: استرس نیز به راحتی می تواند بر عملکرد بدن مثل حرکات روده تاثیر بگذارد. افراد ممکن است در اثر استرس کاری توالت رفتن را به تعویق انداخته و با این عمل خود ریسک ابتلا به بواسیر را افزایش دهند.
  • اسهال: اسهال هم به صورت حاد و هم به صورت مزمن می تواند باعث بواسیر گردد.
  • سابقه ی جراحی رکتوم

چه بیماری هایی می توانند به هموروئید یا بواسیر منجر گردند ؟

در مورد این سوال که دلایل بروز بواسیر چیست؟ باید گفت: برخی از بیماری ها نیز می تواند باعث بواسیر گردد. این بیماری ها  عبارتند از:

• اختلالات کبدی: مشکلات کبدی می توانند باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارش شده و زمینه ساز بیماری بواسیر گردند.
  • کانسر کولون: سرطانی شدن بخش هایی از روده ی بزرگ می تواند مانع حرکات روده و مشکل در هضم و دفع گردد.
  • بارداری: بارداری هم به علت تغییرات هورمونی و هم به علت بزرگی شکم باعث تحریک ناحیه مقعد می گردد.
  • ضعف عصبی عضلانی به خاطر کهولت سن: کهولت سن می تواند کنترل عصبی عضلانی شخص را در ناحیه مقعد کم نموده و کنترل فشار وارده بر آن از توانایی فرد خارج شود.
  • پارگی مقعد در زمان برش عضلات لگن در زایمان های سخت: در بعضی از زایمان های سخت، برای راحت تر خارج شدن سر نوزاد، برش های عمیقی را در ناحیه ی لگن می زنند. بی احتیاطی در زمان برش، می تواند عضلات مقعد را درگیر کرده و به آن صدمه بزند.
  • اختلالات روانی: برخی اختلالات روحی، روانی مثل افسردگی، نه فقط روح، بلکه جسم شخص را هم تت تاثیر قرار می دهد.
  • اعتیاد: مواد مخدری مثل تریاک، عملکرد دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار داده و فرد را مستعد بیماری بواسیر می کند.
  • مصرف بعضی داروها: مصرف بعضی داروها نیز باعث اختلال دستگاه گوارش شده و شخص را در معرض بواسیر قرار می دهد.

با هر دفعه تکرار در اجابت مزاج های طولانی، عملکرد دریچه ی انتهایی روده دچار اختلال  بیشتری شده و بیماری شخص پیشرفته تر خواهد شد.

بیماری بواسیر در هر فرد با نشانه ها و علائم متفاوتی بروز می کند. توجه به موقع و فوری به نشانه ها بهترین راهکار برای درمان این بیماری است. اولین گام برای تشخیص این بیماری، مشاهده محل اسیب است. بسیاری از افراد، خجالت می کشند که محل آسیب دیدگی را به پزشک نشان بدهند و ترجیح می دهند که با بیماریشان سازگار شوند.

پزشک متخصص در اولین ویزیت، ابتدا شرح حالی از بیمار گرفته و به بررسی سابقه ی بیماری های او می پردازد. بیان شرح حال و ذکر جزئیات بیماری، کمک شایانی به تشخیص بیماری می کند.

دلایل بروز بواسیر در کودکان

دلایل مختلفی می تواند باعث ایجاد بواسیر بشود. معمولا یبوست، علت اصلی بواسیر در کودکان است. نشستن کودک به روی سطح سخت، عدم تحرک و رژیم غذایی نامناسب از دیگر عوامل بروز بواسیر در کودکان است. عدم تحرک و رژیم غذایی نامناسب باعث خشک و سفت شدن مدفوع شده و عبور و دفع مدفوع را مشکل می کند.

1 نظر
  1. آرش می گوید

به تمامی رانندگان توصیه اکید میکنم حتما از بالشتکهای راحتی روی صندلی استفاده نمایند حتی اگر رانندگی در حد یک ساعت در روز باشد