درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر سریعترین و بهترین روش درمان بیماری های آنورکتال

درمان بواسیر خونی

هموروئید از جمله بیماری های شایعی است که بیش از 65 درصد افراد در طول عمر خود به دلیل شیوه نادرست زندگی آن را تجربه خواهند کرد. به عبارت دیگر می توان گفت که این عارضه اغلب در سنین 35 الی 65 سالگی بروز کرده و کسانی که به آن مبتلا می شوند احساس درد و خونریزی در هنگام اجابت مزاج دارند. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با درمان بواسیر خونی و همچنین روش های متداول جهت مداوای این عارضه بیشتر صحبت کنیم; پس تا پایان مباحث با ما همراه باشید.

بواسیر خونی چیست؟

بواسیر خونی نوع شدت گرفته هموروئید بوده که به علت کشش و التهاب در بافت های ناحیه رکتوم منجر به خونریزی و احساس درد در افراد می شود. مهمترین علت بروز این عارضه, یبوست و اسهال مداوم بوده که اکثر افراد نسبت به این موضوع بی توجه هستند و اقدامی در جهت درمان آن نمی کنند. در ادامه باید خاطر نشان کنم که عدم مداوای بواسیر در آینده منجر به ابتلا به سرطان دیواره کناری مقعد شده و مشکلات بیشتری را برای فرد به وجود می آورد. علت های زیادی در بروز هموروئید موثر هستند که مهمترین آن ها عبارتند از:

  1. فشار آوردن زیاد به مقعد در هنگام اجابت مزاج
  2. کمبود مایعات و فیبر در بدن که نقش مهمی در بروز این عارضه دارد.
  3. بارداری و زایمان مکرر که باعث تحت فشار قرار گرفتن نواحی مقعد می شود.
  4. یبوست و اسهال مزمن
  5. نشستن های طولانی مدت در دستشویی برای اجابت مزاج
  6. عدم تحرک و ثابت ماندن ناحیه نشیمنگاهی در یک نقطه
  7. استفاده کردن از دستمال توالت زبر
  8. مصرف غذاهی پر ادویه و تند که منجر به التهاب بافت های رکتوم شود.
  9. وضعیت نامناسب بدن و قرار گرفتن آن در حالت نادرست
  10. استفاده زیاد از غذاهای فست فودی و سرخ کرده
  11. انجام ورزش های سنگین و طاقت فرسا که باعث آسیب به نواحی رکتوم شود.
  12. چاقی و اضافه وزن زیاد
  13. اختلالات روانی و سابقه ابتلا به بیماری های مقعدی
  14. مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن

علائم بواسیر چیست؟

اگر چه بیماری بواسیر زندگی افراد را تهدید نمی کند ولی این دلیل قانع کننده ای نیست که نسبت به درمان آن بی توجه بود. در نظر داشته باشید که عارضه هموروئید توسط متخصص آنورکتال تشخیص داده می شود و افراد نمی توانند خودسرانه داروهای مسکن برای تسکین درد و التهاب مصرف کنند. در ادامه با علائمی از بواسیر خونی آشنا خواهید شد که باعث شناخت اولیه شما از این عارضه می شود که عبارتند از:

  1. خارش شدید در نواحی مقعد
  2. سوزش همراه با درد در ناحیه رکتوم
  3. بی اختیاری مقعد و نشت مدفوع
  4. احساس وجود توده خارش دار در نزدیکی مقعد
  5. حرکات دردناک روده
  6. مشاهده خون در هنگام اجابت مزاج
  7. انجام هرگونه فعالیت ورزشی همراه با احساس درد و خونریزی

روش های درمان بواسیر خونی

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در عرصه پزشکی روش های زیادی جهت درمان بواسیر وجود دارد که هرکدام از آنها بسته به شرایط بیمار متفاوت می باشد. در ادامه با تمامی این روش ها بیشتر آشنا خواهید شد.

مداوای خانگی و گیاهی

در مراحل اولیه برای درمان هموروئید خونی از روش های خانگی و دارویی استفاده می شود که در بسیار از موارد منجر به تسکین درد و التهاب های خفیف می شود. استفاده از این راهکار درمانی برای افردی مناسب است که به تازگی دچار این عارضه شده اند و مدت زمان زیادی از ابتلا آن ها نگذشته باشد. از جمله مواردی که می تواند در کاهش این بیماری موثر شود عبارتند از:

  • حمام سیتز: نشیمن یا سیتز در واقع استراحت کردن و نشستن در آب است که می تواند تا حدود زیادی از شدت بیماری کاسته و در بهبودی بواسیر نقش داشته باشد. برای انجام این روش درمانی می بایست روزانه 3 مرتبه به مدت 15 دقیقه نواحی نشیمنگاهی را در وان آب ولرم قرار داده و استراحت کنید.
  • کیسه یخ: سرما و رطوبت می تواند تا حد قابل توجهی در کاهش التهاب و بهبودی بواسیر موثر واقع شود. بدین منظور می بایست کیسه یخ را در حوله قرار داده و به مدت 15 دقیقه بر روی هموروئید قرار دهید.
  • مصرف زیاد مایعات و فیبر: در صورتی که به اندازه کافی مایعات و خوراکی های غنی از فیبر مصرف کنید, هیچگاه به یبوست مبتلا نخواهید شد(همانطور که می دانید عامل اصلی در بروز بواسیر, یبوست می باشد که بسیاری از افراد نسبت به این موضوع واقف نیستند)
  • استعمال آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا به دلیل خاصیت ضد التهابی و تسکین دهندگی درد می تواند در بهبودی علائم بواسیر موثر باشد. برای استفاده از این اکسیر شفا بخش, مقداری از آن را بر روی نواحی درگیر به مدت 10 دقیقه مالش دهید.
  • تمییز کردن ناحیه مقعد: هر چند که این حالت از بواسیر خونی کمی مشکل به نظر می رسد ولی رعایت آن منجر به سرعت گرفتن روند درمان و بهبودی عارضه می شود. برای این منظور ضروری است که مقعد را با دستمال نرم و آب گرم مورد شستشو قرار دهید.
  • انجام فعالیت های ورزشی سبک: فعالیت های تحرکی سبک مانند پیاده روی در طول روز می توان تا حدود زیادی در بهبود عملکرد حرکات روده موثر بوده و تا حدود زیادی علائم بواسیر را کاهش دهد.
  • تغییر سبک زندگی: مصرف خوراکی های غنی شده از فیبر و گنجاندن آن ها در رژیم غذایی روزانه، می تواند به بهبودی هر چه سریعتر این عارضه کمک شایانی کند. استفاده از مواد معدنی و فیبر منجر به عدم ابتلا به یبوست و اسهال شده فرد را با بیماری های مقعدی روبرو نمی سازد.
  • استفاده از لباس های گشاد و مناسب
  • اجتناب از حمل اشیاء سنگین
  • پرهیز از نشستن زیاد در توالت برای اجابت مزاج
  • کاهش وزن
  • استعمال روغن گیاهی مانند زیتون, بادام و…
  • قرار دادن سرکه سیب بر روی نواحی درگیر بواسیر 

جراحی به روش لیزر

بسیاری از بیمارانی که به ما مراجعه می کنند, این سوال را می کنند که تفاوت بین جراحی به روش لیزر و عمل باز در چیست؟ در پاسخ باید گفت که برش لیزر با دقت و ظرافت بیشتری نسبت به جراحی سنتی انجام می شود و پزشک معالج ت بیشتری در درمان بیمار دارد. این روش مزیت های زیادی را به همراه دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  1. جراحی بواسیر خونی به روش لیزر سبب کنترل عروق خونی و در نتیجه عدم خونریزی زیاد می شود
  2. عدم انتقال بیماری های خطرناک مانند ایدز, هپاتیت
  3. بیمار درد کمتری را احساس خواهد کرد
  4. عدم نیاز به تعویض پانسمان بیمار از دیگر مزیت های این روش درمانی است; چرا که در جراحی با لیزر از باند کوچکی برای پوشش زخم استفاده می شود.
  5. روشی قطعی و بدون بازگشت مجدد
  6. دوره نقاهت کوتاه مدت نسبت به عمل های سنتی
  7. عدم بستری شدن در بیمارستان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.