درمان هموروئید در بارداری

همورئید یکی از بیماری هایی است که سن و سال و جنسیت نمی شناسد و به دلیل تغییر شکل و یا فشاری که روی بافت های عروقی مقعد وارد می شود می تواند در هر زمانی شما را به خود مبتلا کند. بیماری همورئید به دلایل زیادی از جمله ، پیری ، زیاد نشستن ، زایمان ، چاقی و ختی یبوست های شدید به وجود می آید که البته همه نوع آن قابل درمان است . اما هموروئید در بارداری و بعد از عمل زایمان یکی دیگر از نوع های این بیماری بوده که تنها برای خانمهای باردار رخ می دهد .در دوران بارداری لبه های شکاف مقعد از یکدیگر باز شده و باعث می شود تا دهانه ی مقعد بازتر یا گشادتر شود که در پی آن باقت های داخلی آسیب می بینند.

چرا زنان باردار به هموروئید دچار می شوند ؟

همانطور که احتمالا می دانید بیماری هموروئید یک بیماری مقعدی به حساب می آید و دلیل این امر این است که دیواره ها و رگ های خونی و عروقی مقعد را تحت تاثیر قرار داده و باعث اختلال در سبک زندگی روزمره شخص بیمار می گردد. البته لازم است بدانیم که هموروئید برای هرکسی در هر سنی ممکن است رخ دهد ولی آنچه که برای بانوان باردار اتفاق می افتد کمی متفاوت است.

در زنان باردار به دلیل اینکه جنین داخل شکم در حال رشد کردن و بزرگتر شدن است این مسله باعث می شود تا فشار بیشتری به رحم وارد شده و در پی آن دریچه ی مقعد فشار بیشتری را متحمل شود . هرچقدر فشار بیشتر باشد تلاش برای دفع مدفوع بیشتر شده و در نتیجه ممکن است رگ های خونی در دهانه و اطراف مقعد به بیرون سرایت کند .خروج رگ های خونی باعث بروز مشکل دیگر از جمله مشکلات عفونتی و دیر مدفوعیی می گردد و رفته رفته بیماری هموروئید پیشرفت می کند.

ایا این مسله جای نگرانی دارد ؟

همانطور که گفتیم بیماری هموروئید در زنان باردار کمی متفاوت تر از دیگر بیماری هاست و دلیل آن فقط به دلیل بباردار بودن شخص است . در بسیاری از مواقع خانمها بعد از وزن حمل کردن و گذر از زایمان رفته رفته طی یک الی دو هفته هموروئید آن بهبود پیدا می کند ولی برای بعضی های دیگر ممکن است کمی بیشتر طول بکشد و یا نیاز به جراحی باشد . اما در کل چون علت رخ دادن این بیماری رشد جنین است در نتیجه اصلا جای نگرانی نیست و ممکن است برای هز زنی این مسله رخ بدهد . فراموش نکنیم که همورئید یک بیماری مقعدی بوده و با روش های درمانی جدیدی که امروزه در های پزشکی استفاده می شود بدون کوچکترین درد یا عوارضی قابل درمان است.

انواع بیماری هموروئید کدامند ؟

بیماری بواسیر با توجه به قابل شهود بودن یا نبودن آن متفاوت است و در کل به دو نوع هموروئید داخلی و همروئید خارجی دسته بندی می شود که در ادامه هریک را توضیح می دهیم .

هموروئید داخلی

این نوع از بیماری هموروئید در قسمت رکتوم تحتانی و ابتدای دریچه ی مقعد شما شکل می گیرد و پزشکان معمولا به دلیل خارج نشدن غده یا رگ خونی از مقعد خیلی سخت می توانند این نوع را تشخیص دهند . البته سخت در برابر دیگر بیماری های روده ای یا مقعدی است چرا که اگر غده ای از مقعد شما خارج نشده باشد بدون شک هموروئید داخلی است . این نوع از هموروئید هیچ علائم قابل ظهوری ندارد و اگر فشارهایی که در هنگام اجابت مزاج وارد می کنید بیشتر شده باشد باعث تغییر آن به هموروئید خارجی می شود/

هموروئید خارجی

هموروئید خارجی نوعی دیگری از این بیماری است که در دهانه ی بیرونی مقعد خود را به شکل غده التهابی قرمز رنگ نمایان می سازد و با توجه به شکل آن مشخص می شود که کدام یکی از بیماری های مقعدی است . چرا که بعضا هموروئید خارجی با شقاق یا ابسه و بعضا فیستول اشتباه گرفته می شود . این نوع از همورئید خونریزی و درد بسیاری دارد که قابل درمان است .

علائم و نشانه های هموروئید در دوران بارداری

اکنون که با بیماری هموروئید و انواع آن اشنا شدید بهتر است بدانیم که با چه علائمی می توانیم مطمئن شویم که آیا به این بیماری دچار شده ایم یا خیر ؟ برای تشخیص بیماری هموروئید در دروان بارداری بهتر است موارد زیر را در خود بررسی کنید :

1-خانمهای باردار معمولا سوزش بسیار زیادی را در ناحیه مقعد خود احساس می کنند که این سوزش دقیقا بعد از اجابت مزاج بیشتر می شود . همچنین اگر برای این سوزش اقدامی صورت نگیرد تبدیل به خارش های مدام می شود که در شب ها بیشتر است .

2-ممکن است در هنگام اجابت مزاج ترشحات مخاطی (قاتی شده ) از مقعد شما خارج شود که همراه با درد است . علت دردآور بودن ترشحات تنگ تر شدن دریچه مقعد است که هم ترشح خارج شده و هم مدوفع را دفع کند که این اتفاق برای شما رخ می دهد. درد ها معمولا مقطعی بوده و زود تمام می شوند.

3-خونریزی یکی دیگر از علائم بیماری هموروئید در بارداری است و بر خلاف سایر بیماران هموروئیدی که تنها در هنگام اجابت مزاج این مشکل را دارند ، برای خانمهای باردار ممکن است در حالت عادی و یا در خواب هم این اتفاق رخ دهد . خونریزی معمولا به رنگ قرمز روشن بوده و مقدار آن خیلی کم است .

ممکن است در هنگام اجابت مزاج قسمتی از مقعدتان رگ های واریسی اطراف بافت دهانه ی مقعد لخته شده یا شل شوند و سپس از مقد آویزان شوند . اویزان ماندن این رگ ها چیز عجیبی نیست و سعی کنید که به آنها دست نزنید و تنها با خشک کردن این قسمت کار را تمام کنید.

پیشنهاد می شود اگر 3 یا 3 تا از علائم بالا را مشاهده کردید حتما در اسرع وقت به پزشک متخصص بیماری های انورکتال یا های تخصصی مراجعه کرده و درباره بیماری خود با پزشک خود مشورت کنید . قطعا تشخیص دکتر در نوع و روش بیماری شما دقیق تر و بهتر است . شاید برای انجام این کار نیاز باشد که دکتر مقعدتان را معاینه کرده و بر روی تخت چند دقیقه ای دراز بکشید ، بنابراین تمام وقت ملاقات با پزشک را تنها صحبت کردن تصور نکنید . معمولا معاینه بیماری های مقعدی بین 10 دقیقه تا یک ربع طول دارند.

روش های درمان هموروئید در بارداری

درمان از طریق روش جراحی سنتی

این روش شامل برداشتن هموروئیداز طریق جراحی با استفاده از چاقوی جراحی ، وسایل تیز یا وسیله کوتر (که با برق کار می کند) است. پزشک شما معمولاً فقط پس از عدم موفقیت در درمان های دیگر که کمتر تهاجمی هستند ، این روش درمانی قدیمی را انتخاب می کند.معمولا بسیار به ندرت اتفاق می افتد که برای درمان هموروئید از روش های جراحی سنتی استفاده شود چرا که این روش باعث می شود چند روز پس از جراحی در بیمارستان بمانید تا عوارض ناشی از عمل کاهش پیدا کرده و یا زخمتان بهبود پیدا کند .

بیشتر به دلیل درد زیادی که این روش درمانی دارد مدت زمان بهبودی به طور قابل توجهی طولانی تر از سایر درمان ها است و حدود 5-6 هفته طول می کشد.

درمان از طریق روش جراحی لیزر

در این روش بر خلاق جراحی سنتی خبری از چاقو و ابزارهای تیز و برنده نیست بلکه فقط یک لیزر بی خطر است که شما را برای همیشه از شر بیماری هموروئید راحت می سازد . لیزر ابتدا بر روی مقعدتان درست در ناحیه ای که شکاف یا غده قرار دارد تابیعده شده سپس زخم را برش می دهد تا غده خارج شود . سپس باز با کمک لیزر محل زخم را بهبود می دهند . با این حال شاید باز فکر کنید قسمتی از بدنتان در جال جدا شدن است و خطر یک عمل جراحی را متحمل می شوید اما بهتر است موارد زیر را بررسی کنید که ببینید آیا عمل جراحی هموروئید برای درمان آن در بارداری بی خطر است یا خیر :

1-عمل جراحی با لیزر تقریبا بدون عوارض و خطر های احتمالی قبل و بعد از آن است . تقریبا می توان گفت که هیچ خطری شما را تهدید نمی کند.

2-این عمل بدون درد بوده و بیمار تقریبا هیچ چیزی را احساس نمی کند .

3- دوره مراقبت پس از عمل بسیار کوتاه بوده و معمولا بعد از یک روز شخص بیمار می تواند به کارهای روزمره خود بپردازد

4- قبل از عمل به محل موردنظر بی حسی موضعی می زنند تا از دردهای احتمالی و پیش بینی نشده بیمار چیزی احساس نکند

5-این عمل سریعترین عمل جراحی با لیزر برای درمان هموروئید است که در کمتر از 20 دقیقه انجام می شود.

پس از درمان با عمل جراحی چه باید کرد ؟

بعد از هر درمان موفقیت آمیز بیماری هموروئید ، حفظ یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر و نوشیدن مقدار کافی مایعات مهم است. اگر هموروئید را تجربه می کنید که برای مدت طولانی ادامه دارد یا بسیار دردناک است ،باید حتما به پزشک متخصص بیماری های انورکتال مراجعه کنید تا گزینه های درمانی را که برای شما بهترین است توسط پزشک برایتان انتخاب شود . همچنین برای شما خانمهای باردار ممکن است به غیر از روش جراحی تا به دنیا نیامدن نوزاد روش های درمانی دیگری در نظر گرفته شود بنابراین به اطلاعات خود بسنده نکرده و تشخیص نهایی را به عهده دکتر بگذارید.