بهترین روش های درمان هموروئید

هموروئید عبارت است از تورم سیاهرگ های بخش پایینی مقعد و رکتوم، هنگامی که دیواره این عروق به دلیل فشار وارده کشیده می شود ورید ها تحریک شده و متورم می گردند. اگر چه درمان هموروئید عارضه ناخوشایند و دردناکی است، ولی به راحتی قابل درمان و پیشگیری می باشد. معمولا به مرور زمان وخیم تر می شود،و توصیه پزشکان این است که در اسرع وقت بایستی درمان شروع شود.

نکات مهم در باره هموروئید

• خانم ها در دوران حاملگی در خطر ابتلا به هموروئید قرار دارند. علت آن است که به دلیل بزرگ شدن جنین و حجیم شدن رحم، به ناحیه رکتوم فشار وارد می شود.
  • با بالا رفتن سن، احتمال مبتلا شدن به این عارضه افزایش پیدا می کند. معمولا در سنین 45 تا 65 سالگی بسیار شایع است، البته جوانان و حتی کودکان هم مبتلا می شوند.
  • گاهی اوقات، در صورت درمان نشدن  عمل جراحی ضرورت پیدا می کند.
  • چاقی و افزایش وزن ناشی از پرخوری، یکی از عوامل زمینه ساز این عارضه است.
  • برخی از افراد استعداد ژنتیکی ابتلا به را دارند.
  • بلند کردن وسایل سنگین بطور مداوم، می تواند باعث تورم ورید بخش رکتوم و مقعد شود.
  • یبوست مزمن، به دلیل وارد کردن فشار بیش از حد به دیواره ورید رکتوم منجر به  می شود. گاهی مواقع حتی اسهال مداوم و مزمن نیز منجر به این عارضه می شود.
  • نشستن طولانی مدت به اقتضای شغل اداری و همچنین نشستن زیاد در توالت به هنگام اجابت مزاج، به تدریج زمینه ابتلا به هموروئید را فراهم می نماید.
  • رژیم غذایی نامناسب، مصرف کم سبزیجات و غذاهای فیبردار و میوه، عدم مصرف آب کافی، عادت به خوردن غذاهای سفت و سرخ کرده یکی از مهم ترین عوامل تقویت کننده خطر ابتلا به است.

درمان هموروئید

در بسیاری از مواقع، با انجام برخی اقدامات ساده می توان علائم هموروئید را کاهش داد. در موارد شدید بودن درد و علائم، می توان از داروها و ترکیبات شیمیایی جهت درمان هموروئید استفاده کرد. آخرین استراتژی درمانی در صورت حاد و غیر قابل تحمل بودن ناراحتی ها و عوارض ناشی از این بیماری، اقدام به عمل هموروئید، یا جراحی هموروئید می باشد.

• درمان خانگی: با انجام یک سری اقدامات در منزل، می توان هموروئید را کنترل کرد ولی نمی توان این عارضه را به طور کامل برطرف نمود و آن را ریشه کن ساخت. برخی توصیه های درمان خانگی به شرح زیر است:
  • استفاده از کرم ها و پمادهای موضعی: کرم ها یا شیاف های حاوی هیدروکورتیزون OTC را بدون نیاز به تجویز پزشک، می توان تهیه و مورد استفاده قرار داد. همچنین پد های بی حس کننده را می توان در پوست ناحیه مقعد قرار داد.

استفاده از کرم و پماد موضعی حاوی هیدروکورتیزون در درمان هموروئید

عمل هموروئید

رایج ترین روش عمل هموروئید برای برداشتن بدون جراحی، بستن باند الاستیکی و یا حلقه گذاری است. این یک عمل سرپایی برای هموروئید داخلی است، که در آن یک باند الاستیکی و یا حلقه کش دار در بخش پایه گذاشته می شود تا جریان خون قطع شود. در نتیجه، هموروئید کوچک تر شده و در نهایت می افتد.

عمل سرپایی هموروئید به صورت حلقه گذاری

از روش های دیگر برای عمل هموروئید، تکنیک کوآگولاسیون یا لخته می باشد. یک روش کوآگولاسیون با اشعه مادون قرمز، و روش دیگر الکترو کوآگولاسیون یا لخته سازی الکتریکی نام دارد. این روش ها مخصوصا برای های داخلی کوچک و متوسط مناسب هستند، که منجر به تشکیل به لخته و توقف جریان خون به موضع درگیر می شود و در نتیجه،  به تدریج  تحلیل رفته و سرانجام از بین می رود.

جراحی هموروئید

تنها درصد کمی از مبتلایان بهبه جراحی احتیاج پیدا می کنند. با این حال، در هر شرایطی اگر روش های دیگر در کنترل و مهار این عارضه موفقیت آمیز نبود، پزشک به عنوان راه حل نهایی، جراحی  را به شما توصیه خواهد کرد. دو روش  وجود دارد:

• برداشت هموروئید یا هموروئیدکتومی

با انتخاب یکی از انواع تکنیک های هموروئیدکتومی، پزشک جراح اقدام به برداشتن بافت اضافی خونریزی دهنده می کند. جراحی می تواند با یک بیحسی موضعی همراه با تزریق مسکن و آرام بخش، بیحسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام شود.

• جراحی هموروئید با لیزر

در روش  با لیزر، جریان خون به ناحیه  قطع می شود. این نوع جراحی فقط برای معالجه  داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت  با لیزر نسبت به روش قبلی یعنی هموروئیدکتومی این است که درد کمتری به همراه دارد.

عوارض دیگر با لیزر این است که می تواند منجر به خونریزی، احتباس ادرار، همچنین خطر عفونت تهدید کننده حیات یعنی عفونت خونی یا سپسیس شود. بنابراین، در مورد انتخاب نوع عمل جراحی حتما باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

هزینه عمل هموروئید

براساس انتخاب نوع روش و تکنیک استفاده شده در جراحی  فرق می کند. از طرف دیگر، نوع هموروئید، (خارجی است یا داخلی) و روش انتخاب شده برای عمل  در تعیین هزینه عمل  اهمیت دارند.

از خدمات تهرانی ما مشاوره بگیرید

خدمات تهرانی شامل درمان کلیه بیماری های نشیمنگاهی مانند، بواسیر، شقاق، کیست مویی، فیستول، زگیل و آبسه مقعدی، با استفاده از لیزر ( بدون درد و دوران نقاهت ) و تحت نظر پزشک متخصص می باشد. هدف اصلی این درمان قطعی و رضایت کامل بیمار می باشد. تمامی کادر درمانی و تجهیزات برای رفاه حال شما عزیزان همیشه در بهترین حالت آماده خدمت رسانی هستند.