درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر سریعترین و بهترین روش درمان بیماری های آنورکتال

آیا باید نگران بیماری هموروئید خود باشیم ؟

بیماری هموروئید چیست و چطوری به وجود می آید ؟

همه ی ما در بسیاری از مواقع زندگی روزمره خود احتمالا تابحال در هنگام نشستن یا انجام فعالیت های بدنی متوجه بروز مشکلاتی در قسمت مقعد خود شده ایم . حتما برای شما هم پیش آمده است که در هنگام اجابت مزاج نیاز باشد فشار بیشتری برای دفع ادرار خودذ وارد کنید . اطراف مقعد رگ های بسیاری قرار دارند که از سمت روده بزرگ بدن ما کشیده شده اند و گاه به دلایل مختلف از جمله سبک زندگی غلط ممکن است این رگ ها از مقعد شخص بیرون بزند و یا باعث ایجاد غده های متورم اطراف آن شود .

این تورم به وجود آمده را بیماری بواسیر یا هموروئید می گویند . این بیماری یکی از رایج ترین بیماری هایی است که از هر 4 بزرگسال یک نفر را در گیر می کند . در بیشتر موارد ، هموروئید علائم زیادی ایجاد نمی کند ، اما در سایر مواقع می تواند منجر به خونریزی ، خارش و ناراحتی شود.

 

آیا هموروئید نگران کننده است ؟

در همین ابتدا باید بگوییم که نه ! بیماری هموروئید در اکثر مواقع نگران کننده نیست . البته بیماری هموروئید ممکن است داخلی و حارجی باشد . در مورد بروز هموروئید خارجی چون مانند یک زخم معمولی روی سطح جسم اتفاق می افتد با روش جراحی به راحتی درمان می شود اما در مورد هموروئید داخلی چون از درون فرد را اذیت می کند نیاز به مراقبت های بیشتر و انجام روش های درمانی طولانی مدتی موردنیاز است و باید فرد مبتلا شده کمی این بیماری را جدی تر از نوع خارجی آن بگیرد .

چه عواملی باعث بواسیر می شوند؟

حال که با بیماری هموروئید یا همان بواسیر آشنا شدیم بد نیست بدانیم که منشا اصلی این بیماری چه مواردی می تواند باشد . به طور کلی نمیتوان اظهار نظر کرد که تنها یک دلیل باعث بروز این بیماری می شود . شرایط زندگی نادرست افراد از ابتدا تا انتها ممکن است در برگیرنده بسیاری از مواردی باشد که باعث بروز این بیماری شده باشد که در زیر به تعدادی از این دسته اشاره می کنیم

بیماری هموروئید می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

فشار آوردن هنگام حرکات روده : وقتی روده بزرگ انسان درگیر است ممکن است فشارهایی که  روی آن وارد می کند خطر ساز باشد .
یبوست مزمن : خوردن کم مایعات باعث می شود افراد دارای مدفوع سفت باشند و این سفتی باعث ایحاد فشار زیاد در هنگام اجابت مزاج شده و در نهایت فرد را دچار بیماری هموروئید می کند .
اسهال : اسهال شدن های مکرر می تواند به خاطر تغذیه غلط یا بیماری های سابقه ای باشد که در نهایت فرد را دچار بیماری هموروئید می کند .
نشستن طولانی مدت در توالت : زیاد نشستن در هنگام اجابت مزاج خوب نیست . با این که بعضی از افراد کارشان را تمام می کنند اما تمایلی به بلند شدن ندارند . این عادت غلط به مرور زمان فرد را دچار بیماری هموروئید می سازد .
افزایش فشار به دلیل بارداری : فشار آوردن ها چه به هنگام اجابت مزاج و یا چه به هنگام انجام سایر دیگر فعالیت ها از جمله نشستن در هنگامی که خانم باردار است می تواند منجر به بروز این بیماری شود .
اضافه وزن داشتن : اضافه وزن داشتن در هر شرایطی خطرساز است . اما وزن زیاد یکی از دلایلی است که هر شخصی را دچار بواسیر می کند .
سالخوردگی : با افزایش سن  و سال شخص ممکن است دیر به دیر احساس دفع عادت کند و یا سیستم ایمنی بدن مثل سابقه نتواند مواد زائد را خوب دفع کند . در این حالت که فقط با افزایش سن اتفاق می افتد می تواند منجر به بروز بیماری هموروئید در کهن سالی شود.
عوامل وراثت : بیماری های ارثی همیشه به راحتی ژن بیماری های دیگر را انتقال می دهند . بنابراین ممکن است از یک سالی به بعد این بیماری در فرد نمایان شود .

آیا شما هم بیماری هموروئید دارید ؟ از کجا بفهمیم ؟

بواسیر چگونه تشخیص داده می شود؟

در طی معاینه پزشکی ، پزشک شما می تواند در صورت داشتن بواسیر خارجی ، فقط با یک نگاه به مقعد شما متوجه این بیماری شود . دلیل آن این است که بیماری هموروئید خارجی کاملا پرده رکتوم را پاره کرده و از دهانه مقعد بیرون می زند و احتیاج به بررسی بیشتر ندارد .  شما همچنین تحت آزمایشات و روش هایی برای تشخیص بواسیر داخلی از طریق معاینه مقعدی قرار خواهید گرفت.در این حالت پزشک با دست زدن به برخی نقاط و سوال درباره برخی عادات و اتفاقات افتاده مخصوصا در هنگام اجابت مزاج شما متوجه بروز این بیماری خواهد شد . معاینه دیجیتال و بازرسی های چشمی همچنین به تشخیص بواسیر کمک می کند. همچنین می توان از روش آنوسکوپی برای بررسی دهانه ی مقعد شما برای تشخیص بیماری همورئید استفاده کرد.

در برخی موارد ، پزشک متخصص هموروئید ممکن است به دلایل وجود خون در مدفوع یه حالت های غیر طبیعی مرتبط با این بیماری استفاده از روش های  کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی را برای تشخیص بیماری شما تجویز کند.

حال که فهمیدیم هموروئید داریم ، چگونه آن را درمان کنیم ؟

با پیروی از برخی روش های درمان خانگی بواسیر ساده مانند زیر می توانید بیماری خود را درمان کرده و یا حداقل برای یک مدت زمان مشخصی درد آن را کاهش دهید که خود در نهایت ممکن است به بهبود این بیماری منجر شود .

دریافت فیبر بیشتر : تا می توانید غذاهای فیبردار بخورید . فیبر اضافی را به رژیم خود اضافه کنید و در هر وعده غذایی خود از آن استفاده کنید . همچنین ، وقتی مایعات کافی مصرف می کنید ، مایعات مدفوع شما را نرم می کند و دفع آن را آسان تر می کند و در نتیجه فشار بر مقعد را کاهش می دهد. غذاهایی با فیبر بالا که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید شامل : کلم بروکلی ، سبوس جو دوسر ، غذاهای سبوس دار ، میوه های تازه ، لوبیا و … می شوند .
فعالیت بدنی : هنگامی که شما فعالیت بدنی متوسطی از جمله ورزش های هوازی مانند پیاده روی را انجام می دهید ، می تواند عملکرد روده شما را تحریک و تقویت کند. همچنین دویدن به صورت زمانبندی شده روزانه به صورت 5 دقیقه می تواند این مورد را بهبود ببخشد .
عدم کنترل اشتیاق شما برای اجابت مزاج. : هر زمان که تمایل به دفع مدفوع دارید ، بلافاصله این کار را انجام دهید نه اینکه منتظر یک زمان مناسب باشید. نگه داشتن مدفوع حتی مقداری کمی از آن برای شمایی که به هموروئید دچار شده اید می تواند منجر به افزایش کشیدگی و فشار در ناحیه مقعدی شما شود. همچنین عادت روده ای منظمی را برای کاهش فشار ایجاد کنید. مثلا در هربار اجابت مزاج فقط مقدار کمی به مقعد خود فشار بیاورید حتی اگر نیاز به بیشتر آن دارید این کار را نکنید تا درد بیماری تشدید نشود .
استفاده از حمام آب گرم :  حمام آب گرم برای ناحیه مقعد و مفصل ران می تواند تحریک ، اسپاسم عضله اسفنکتر و خارش را تسکین دهد. اگر از وان آب گرم استفاده کنید که خیلی بهتر است . حدود 10 الی 15 دقیقه در اب گرم دراز بکشید و سعی کنید به هیچ نقطه از بدن خود فشار اضافی وارد نکنید . وزن آب انقدر سنگین هست که نیاز به حفظ تعادل شما را برقرار سازد .
همچنین راهکاری دیگر این است که از دستمال توالت خشک و بدون عطر و الکل خودداری کنید . و از زدن هر نوع ماده شیمیایی یا زیبایی به مقعد خود اجتناب کنید .
برای رفع تورم ایجاد شده از  کیسه های یخ یا کمپرس سرد را در اطراف مقعد خود قرار دهید. البته این کار را در هنگام احساس درد شدید استفاده کنید . یخ ویژگی خنثی کنندگی داشته و به سرعت درد را کاهش می دهد . بعد می توانید از حوله خشک برای تمیز کردن خیسی اطراف مقعد خود استفاده کنید .

از خدمات کیلینیک تهرانی ما مشاوره بگیرید

خدمات تهرانی شامل درمان کلیه بیماری های نشیمنگاهی مانند، بواسیر، شقاق، کیست مویی، فیستول، زگیل و آبسه مقعدی، با استفاده از لیزر ( بدون درد و دوران نقاهت ) و تحت نظر پزشک متخصص می باشد. هدف اصلی این درمان قطعی و رضایت کامل بیمار می باشد. تمامی کادر درمانی و تجهیزات برای رفاه حال شما عزیزان همیشه در بهترین حالت آماده خدمت رسانی هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.