درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر سریعترین و بهترین روش درمان بیماری های آنورکتال

چطور درد بواسیر را کاهش دهیم؟

بواسیر یا هموروئید رگهای متورم بیرون یا داخل مقعد هستند. هموروئید ناشی از فشار زیاد به رگ های لگن و رکتوم بوده و مرتبط با یبوست، اسهال و فشار برای دفع مدفوع است. بسیاری از افراد در زندگی خود به هموروئید مبتلا می شوند، مانند زنان باردار، افرادی که از مشکلات دستگاه گوارش رنج برده و افرادی با سابقه ی هموروئید. اغلب هموروئید دلیل مشخصی ندارد. شرایط ممکن است بسیار ناراحت کننده و یا شرم آور باشد. روش هایی برای جلوگیری و درمان بواسیر وجود دارد که احتمال عود آن را کاهش داده و به کاهش درد بواسیر کمک شایانی میکند.

روش اول: شناخت علائم بواسیر

 

  1. خونریزی

شایعترین علامت هموروئید خونریزی هنگام اجابت مزاج است. ممکن است متوجه خون روی دستمال توالت یا کاسه توالت شوید.

  • خون نشانه ای از چندین مشکل مختلف است. اگر متوجه خون در مدفوع شدید به پزشک مراجعه کنید.
  • بواسیر همیشه باعث خونریزی نمی شود. بنابراین خون در مدفوع قطعی نیست.
  1. خارش از علائم بواسیر

 

هموروئید معمولا دردناک بوده و با خارش همراه است. اگر دچار خارش مداوم یا درد اطراف مقعد هستید، نشانه ی هموروئید است.

  1. هموروئید خارجی را احساس می کنید؟

 

ممکن است هنگام تمیز کردن خود متوجه هموروئید خارجی (در قسمت بیرونی مقعد) شوید. احتمالاً ورم اطراف مقعد خواهد بود.

  • ممکن است در مقعد درد داشته باشید.
  • ممکن است توده، برآمدگی عجیبی باشند که قبلاً وجود نداشتند. اغلب اندازه ی کشمش بوده اما به مقعد چسبیده اند.
  • به طور کلی هموروئید داخلی بسیار از مقعد دور است، بنابراین در شرایط معمول متوجه آن نخواهید شد. در شکاف مقعد برآمدگی وجود دارد.

 

روش دوم: روش های کاهش درد بواسیر

  1. داروی مسهل مصرف کنید.

 

بواسیر داخلی اغلب نیاز به درمان پزشکی دارد. با این وجود، میتوانید کاهش درد بواسیر را به چند روش انجام دهید. یکی از این موارد، مصرف گیاهانی است که مدفوع را نرم کرده، و اجابت مزاج را راحت تر می کنند.

  • از داروهای مسهل مانند قرص های سنا یا چای سنا استفاده کنید (در صورت تمایل با عسل و لیمو طعم دار کنید). همچنین می توانید از متاموسیل که حاوی پسیلیوم فیبر است استفاده کنید
  1.  از روش ” تنفسی” کمک بگیرید.

 

هنگام رفتن به توالت، اجازه دهید که جاذبه اجابت مزاج را انجام دهد. می توانید با استفاده از روش “فشار تنفسی” از فشار بر خود خودداری کرده تا اجابت مزاج سریع تر باشد.

  • قبل از اجابت مزاج، صاف بنشینید. نفس عمیق کشیده و شکم خود را صاف کنید. با این کار دیافراگم پایین آمده و ریه های شما پر از هوا می شوند.
  • نفس خود را کامل نگه دارید. بعد از آمادگی، تصور کنید که بازدم مدفوع را بیرون می کشد. این عمل نیاز به تمرین داشته، اما موثر است.
  • تا درمان هموروئید از روش “فشار تنفسی” برای کاهش درد بواسیر استفاده کنید. این روش فشار را کاهش داده و به آرامش شما کمک می کند. استفاده ی مکرر از این روش از عود هموروئید جلوگیری می کند.
  1. هموروئید را با حمام سیتز، درمان موضعی کنید.

 

بعد از اجابت مزاج، حمام سیتز، کمپرس آب گرم و یا ژل آلوئه ورا را برای تسکین و بهبودی هموروئید امتحان کنید.

  • برای حمام سیتز، حدود 1 فنجان (225 گرم) نمک اپسوم را درون وان پر آب بریزید. اگر چند لیتر آب درون وان ریخته اید، 2-3 قاشق غذاخوری (30-45 گرم) نمک اپسوم کافی است. آب را گرم کرده و به مدت 10-15 دقیقه در وان بنشینید. بعد از نشستن، به آرامی خود را خشک کرده یا از باد گرم سشوار استفاده کنید. سعی کنید روزی 2 تا 3 بار این کار را تکرار کنید.
  • می توانید از داروخانه تشتی متناسب با توالت تهیه کرده که برای شما راحت تر باشد.
  • برای درمان با کمپرس آب گرم، حوله تمیز و پنبه ای در آب گرم (نه داغ) خیس کنید. کمپرس را حدود 10-15 دقیقه، 3 بار در روز روی مقعد قرار دهید. برخی استفاده از کمپرس یخ قبل از کمپرس آب گرم را مفید می دانند.
  • پس از خیس شدن و خشک کردن مقعد، مقدار کمی ژل آلوئه ورا یا پماد آماده سازی H برای کاهش درد بواسیر و یا ناراحتی استفاده کنید. پماد آماده سازی H حاوی ژله نفتی، روغن معدنی، روغن کبد کوسه و فنیل افرین است. فنیل افرین ضد احتقان بوده و به کوچک شدن هموروئید کمک می کند. ژل آلوئه ورا حاوی ترکیباتی است که عفونت را مهار کرده و به بهبود زخم های جزئی کمک می کند.
  1. نارون کوهی امتحان کنید.

نارون کوهی در بیشتر داروخانه ها یافت می شود. عصاره ی نارون کوهی مایعی شفاف است که از گیاه نارون کوهی استخراج می شود. بعد از اجابت مزاج، یک پد پنبه ای را درون نارون کوهی غوطه ور کنید. نارون کوهی قابض بوده و به تمیزی مقعد، کاهش خارش و ورم کمک می کند.

  • نارون کوهی ارزان است.
  • همچنین برای تونر صورت نیز مناسب است.
  • دستمال مرطوب های بسته بندی شده هموروئید (که معمولاً حاوی نارون کوهی هستند) در اندازه های کوچک موجود هستند.
  1. برای کاهش علائم بواسیر دارو مصرف کنید.

 

اگر پیشنهادات فوق ناراحتی را تسکین نمی بخشند، باید دارو مصرف کنید. گزینه های زیر مفید هستند.

  • سعی کنید در رکتوم شیاف گلیسیرین قرار دهید. شیاف مقعد را نرم کرده و ناراحتی را کم می کند. بعد از اجابت مزاج از شیاف گلیسیرین استفاده کرده، زیرا نیاز به دفع مدفوع را تحریک می کنند. فقط یک هفته تا 10 روز از آنها استفاده کنید. استفاده طولانی مدت به مقعد آسیب رسانده و مشکلات دیگری نیز در پی دارد.
  • می توانید مقعد را با ژله نفتی یا پمادهای حاوی اکسید روی چرب کنید (به عنوان مثال، دسیتین).
  • گزینه دیگر استفاده از پمادهای حاوی 1٪ هیدروکورتیزون است. هیدروکورتیزون استروئیدی است که به کاهش التهاب و خارش کمک می کند. اما بیش از یک هفته یا 10 روز مصرف نکنید، زیرا استفاده طولانی مدت به پوست مقعد آسیب رسانده و منجر به مشکلات جدی تری می شود.
  • از داروساز بخواهید بی حسی موضعی بدون نسخه به شما معرفی کند. داروساز ممکن است یک کرم یا پماد مانند ضد خارش Aveno، Nupercainal، Solarcaine یا Lidoderm را توصیه کند. این محصولات درد را بی حس می کنند اما در مورد مصرف آنها با پزشک صحبت کنید. گاهی اوقات نیز با داروهای دیگری که مصرف می کنید واکنش نشان می دهند.
  • همچنین می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن موقتا درد را تسکین می دهند.
  1. برای کاهش درد بواسیر روی بالشتک “دوناتی” بنشینید.

 

نشستن هنگام ابتلا به هموروئید دردناک است و ایستادن نیز گزینه مناسبی نیست. بسیاری از بالشتک ها فشار به مقعد را کم کرده و نشستن راحت تر بوده و احتمال تحریک بافت های حساس کمتر می شود. یک داروساز خوب می تواند به شما کمک کند. (بالشتک برای افرادی که کوکسیکس (استخوان دنبالچه) در آنها آسیب دیده نیز توصیه می شود، بنابراین اگر از هموروئید خجالت می کشید، می توانید مشکل خود را آسیب دنبالچه ذکر کنید.

  1. مقعد را برای کاهش التهاب خنک کنید.

 

پک آب یخ ناراحتی مقعد را کم کرده و به کاهش ورم کمک می کند. پک آب یخ روشی غیر تهاجمی، ساده و بدون دارو برای رفع این مشکل است.

 

روش سوم: جلوگیری از هموروئید

  1. فیبر بیشتری مصرف کنید.

 

مصرف غذاهای غنی از فیبر روشی ساده برای کاهش احتمال ابتلا به هموروئید است

غذاهای زیر غنی از فیبر هستند:

  • انواع توت ها و میوه های دیگر، به ویژه آنهایی که پوست خوراکی دارند مانند سیب و انگور.
  • سبزیجات تیره و برگدار مانند کلم برگ، خردل و چغندر سبز و چغندر برگی.
  • سبزیجات دیگر مانند کلم بروکلی، اسفناج، هویج، گل کلم، کلم بروکسل، کنگر فرنگی و لوبیا سبز.
  • لوبیا و حبوبات دیگر مانند لوبیا قرمز، لوبیا سفید، گاربانزو، پینتو، لوبیا عروس و لوبیای سفید و همچنین عدس و نخود چشم سیاه.
  • غلات کامل و فرآوری نشده. غلات روشن یا سفید فراوری شده اند. غلاتی مانند گرانولا منبع غنی از فیبر هستند. اگر غلات بسته ای خرید می کنید، برچسب را خوانده تا مطمئن شوید که غنی از فیبر است.
  • دانه ها و آجیل هایی مانند کدو تنبل، کنجد، آفتابگردان یا تخم کتان، مغز بادام، گردو و گردوی آمریکایی
  1. از مصرف غذاهای مشکل ساز اجتناب کنید.

 

در حالی که غذاهای غنی از فیبر به جلوگیری از هموروئید کمک می کنند، برخی غذاها باعث تشدید هموروئید می شوند.

  • از مصرف تنقلاتی مانند چیپس و سایر تنقلات ناسالم خودداری کنید. هنگامی که خوراکی های فرآوری شده یا شور می خورید، خطر هموروئید را نیز افزایش می دهید.
  • از مصرف غذاهای تند خودداری کنید. بسیاری از ادویه جات ترشی نیز تند هستند.
  1. آب بیشتر بنوشید.

 

افزایش مقدار آب مصرفی به نرم شدن مدفوع کمک کرده و فشار لازم برای اجابت مزاج را کاهش می دهد.

  • قانون دقیق درباره ی میزان آب مصرفی روزانه وجود ندارد. بهترین توصیه نوشیدن حدود 88 اونس مایع است (240 میلی لیتر). نقطه شروع را 88 اونس مایع قرار داده و آب کافی برای بدن را مشخص کنید.
  • ورزش کنید. افزایش ورزش به هموروئید کمک می کند. نیازی نیست سخت ورزش کنید. فقط کافی است ماشین را دورتر پارک کرده و یا بیشتر راه بروید.
  • می توانید مدت زمان نشستن را کاهش دهید. هر نیم ساعت بلند شده و کمی قدم بزنید.

 

روش چهارم: چه موقع نیاز به درمان پزشکی دارید؟

  1. در صورت خونریزی مقعد سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

اگر خون قرمز روشن روی دستمال توالت یا کاسه توالت مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید تا شما را معاینه کند. در حالی که خونریزی مقعد یک علامت شایع هموروئید است، ممکن است نشاندهنده ی وضعیت خطرناکی مانند سرطان روده بزرگ نیز باشد.

  • اگر بالای 40 سال دارید یا علائم دیگری مانند تغییر رنگ یا اجابت مزاج مشاهده کردید باید وضعیت را ارزیابی کنید.
  • اگر خونریزی متوقف نشده و احساس سرگیجه یا ضعف دارید، با اورژانس تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.
  • علاوه بر خونریزی قرمز روشن، اگر مدفوع سیاه یا تیره هست، به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشانه ی خونریزی بیشتر در دستگاه گوارش (مثلاً در روده یا معده) باشد.
  1. اگر مشکوک به هموروئید هستید، به پزشک مراجعه کنید.

 

اگر علائم هموروئید را دارید، حتماً پزشک باید هموروئید را تأیید کند. پزشک می تواند دلایل دیگر را رد کند. پزشک می تواند با معاینه مقعد هموروئید داخلی یا خارجی را تشخیص دهد.

  • اگر پزشک مشکوک به دلایل دیگری غیر از هموروئید باشد، ممکن است آزمایش گسترده تری مانند سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی را توصیه کند. این آزمایشات شرایط دیگری مانند سرطان روده بزرگ یا پولیپ روده را بررسی می کنند.
  1. اگر درد یا ناراحتی مقعد دارید برای درمان پزشکی اقدام کنید.

هموروئید اغلب باعث درد و ناراحتی می شود، اما بهتر است پزشک علائم را ارزیابی کند. پزشک با شما در مورد مدیریت درد و دلایل وخیم تر صحبت می کند.

  • از دیگر علل احتمالی درد مقعد یبوست، شقاق مقعد (یک پارگی کوچک در پوست داخل یا اطراف مقعد)، عفونت مقعد، و فیستول مقعد است.
  • بعضی اوقات رگ خونی در مقعد باعث پارگی و لخته شدن و در نتیجه درد شدید و ورم می شود. برای درمان این نوع هموروئید نیاز به درمان پزشکی دارید.
  1. اگر هموروئید طی یک هفته درمان نشد به پزشک مراجعه کنید.

اگر بیش از یک هفته از درمان های خانگی برای درمان هموروئید استفاده کرده و هنوز احساس خوبی ندارید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک سایر روش های درمانی را معرفی کرده و هموروئید را معاینه کرده تا مطمعن شود که هیچ گونه عارضه جدی یا مشکل اساسی وجود ندارد.

  1. اگر روشهای درمان خانگی موثر نبودند باید جراحی کنید.

 

اگر درمان خانگی موثر نبوده یا اگر هموروئید داخلی و وخیم است، نیاز به جراحی دارید. در این مورد با پزشک مشورت کنید.

  • درمان پزشکی شامل تزریق برای کاهش اندازه ی هموروئید است. همچنین شامل نوار بندی برای قطع خونرسانی یا سوزاندن هموروئید است. در بعضی موارد، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای از بین بردن هموروئید بزرگ تر داشته باشید.
  • بعضی از روشهای جراحی هموروئید نیازی به برش ندارند. گاهی اوقات با استفاده از یک روش ساده مانند کوچک کردن هموروئید با لیزر، می توان هموروئید را درمان کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.