درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر سریعترین و بهترین روش درمان بیماری های آنورکتال

درمان بواسیر چگونه است؟

بواسیر این روز ها همه گیر شده است. از این رو درمان بواسیر روز به روز در حال گسترش است. درمان بواسیر در ابتدا به صورت رعایت رژیم غذایی، سپس مصرف دارو های بدون نسخه و بعد عمل بواسیر، جراحی بواسیر و حتی لیزر بواسیر می باشد.

بواسیر چیست و درمان بواسیر چگونه است:

بواسیر رگ های متورم واقع در اطراف مقعد یا رکتوم تحتانی است . حدود 50 درصد از بزرگسالان تا 50 سالگی علائم بواسیر را تجربه کردند. بواسیر می تواند داخلی یا خارجی باشد. بواسیر داخلی در داخل مقعد یا روده بزرگ ایجاد می شود. بواسیر خارجی در خارج از مقعد ایجاد می شود. بواسیر هم چنین به عنوان شمع شناخته می شود. بواسیر خارجی شایع ترین و مشکل آفرین ترین است. بواسیر باعث درد، خارش شدید و مشکل در نشستن می شود. خوشبختانه، آن ها قابل درمان هستند. بواسیر اغلب بدون جراحی بواسیر با رویه هایی که پزشک شما می تواند در مطب انجام دهد بهتر می شود. درمان بواسیر، بسیار راحت تر از چیزی است که فکرش را بکنید، به همین دلیل هیچ جای نگرانی نیست.

 

چند روش برای درمان بواسیر و کاهش علائم آن:

کاهش علائمی چون درد و خارش، در درمان بواسیر موثر است، از این رو با گرم کردن به مدت 15 دقیقه یا بیش تر، چند بار می توانید در راستای درمان بواسیر به خود کمک کرده باشید. این امر به کاهش تورم در ناحیه کمک کرده و ماهیچه اسفنکتر چشمی شما را شل می کند. به خصوص بعد از دفع خوب است. استفاده از رژیم غذایی با فیبر بالا: این امر بهترین راه برای برای درمان بواسیر است، رژیم غذایی سرشار از غذا های پر فیبر و تعداد کمی از غذا های فرآوری شده برای جلوگیری از یبوست بسیار عالی است. در رژیم غذایی خود بیش تر از سبزیجات، میوه، آجیل و غلات کامل استفاده نمایید. از خوردن ملین خودداری کنید، زیرا می توانند اسهالی ایجاد کنند که هموروئید را تحریک کند.

نوشیدن آب برای درمان بواسیر مفید است: روزانه هفت تا هشت لیوان آب بنوشید، اگر بسیار فعال هستید یا در آب و هوای گرم زندگی می کنید ، حتی ممکن است نیاز بیش تری به آب داشته باشید.

 

نیاز به عمل بواسیر به عنوان رایج ترین درمان بواسیر چه زمانی اتفاق می افتد:

اگر علائم شما شدید باشد یا بعد از چند هفته بهبود نیافته باشد، ممکن است پزشک شما بخواهد روشی برای کوچک کردن یا از بین بردن بواسیر انجام دهد. بسیاری از آن ها را می توان در دفتر او انجام داد. مهم ترین روش های درمان بواسیر، لیزر بواسیر و عمل بواسیر است.

روش هموروئیدوپلاستی یا لیزر بواسیر بهتر از روش هموروئیدکتومی یا جراحی بواسیر است زیرا درد پس از عمل و مدت زمان بهبودی در لیزر بواسیر بسیار کم تر از عمل بواسیر می باشد.

 

بواسیر داخلی و درمان بواسیر داخلی:

بواسیر داخلی در قسمت داخلی رکتوم قرار دارد و آشکار نیست مگر این که به طور قابل ملاحظه ای بزرگ شود، در این صورت می توان آن را احساس کرد. بواسیر داخلی معمولاً بدون درد است و حرکت روده باعث خونریزی روده می شود. گاهی اوقات بواسیر داخلی در خارج از مقعد بیرون می زند. در این صورت، ممکن است شما بتوانید آن ها را به عنوان لایه های مرطوب پوست که قرمز رنگ تر از محیط اطراف است، مشاهده یا احساس کنید. این بواسیر های افتاده ممکن است صدمه ببینند زیرا مقعد متراکم با اعصاب دردناک است. این بواسیرهای لغزنده معمولاً به خودی خود وارد روده می شوند. اما ممکن است که این اتفاق هم نیفتد و نیاز به جراحی بواسیر داشته باشد. شدت و وخامت و حتی نوع درمان بواسیر را پزشک مشخص می نماید.

 

علائم بواسیر و درمان بواسیر:

بواسیر توده های رگ خونی گشاد شده (بزرگ شده) در مقعد و رکتوم تحتانی هستند. روده بزرگ آخرین ناحیه روده بزرگ قبل از خارج شدن از مقعد است. مقعد انتهای دستگاه گوارش است که مدفوع بدن را ترک می کند. گاهی اوقات بواسیر،  با بزرگ شدن رگ ها و عبور مدفوع و کشیده شدن دیواره روده ها، تحریک می شود. بواسیر به دو دسته ی کلی طبقه بندی می شوند:

·         داخلی ، منشاء رکتوم

·         خارجی ، منشأ مقعد

·    بواسیر باعث درد و سوزش در طول تاریخ بشر شده است. این کلمه ی یونانی به معنی رگه هایی است که می توانند خون را تخلیه کنند. اگر دوره ای از درد بواسیر داشته اید، تنها نیستید. تخمین زده می شود که از هر چهار نفر، سه نفر در برخی از نقاط زندگی دچار بواسیر می شوند. حتی ناپلئون نیز از بواسیر رنج می برده است.

بواسیر بزرگ شده با علائمی از قبیل موارد زیر همراه است:

·         خارش

·         ترشحات مخاطی

·         سوختن در مقعد

·         درد شدید

·         حسی که روده در واقع خالی نیست

·         خونریزی بدون درد

·         و غیره.

 

بواسیر خارجی و درمان بواسیر خارجی:

بواسیر خارجی در زیر پوست اطراف مقعد قرار دارد و پایین تر از بواسیر داخلی است. آن ها هنگام تورم احساس می شوند. خارش، درد یا خونریزی با حرکت روده از علائم آن است. لخته های خون گاهی در این نوع بواسیر افتاده تشکیل می شوند که می توانند یک وضعیت بسیار دردناک به نام ترومبوز ایجاد کنند. اگر بواسیر دچار ترومبوز شود، می تواند ترسناک به نظر برسد، به رنگ بنفش یا آبی روشن شود دیده شده و احتمالاً می تواند خونریزی کند. ما به اصطلاح ساده ی خود می گوییم کبود شده است. با وجود ظاهر آن، بواسیر ترومبوز معمولاً جدی نیست، اگر چه می تواند بسیار دردناک باشد. آن ها به تنهایی ظرف دو هفته حل می شوند. اگر درد غیرقابل تحمل باشد، پزشک معمولاً می تواند لخته خون را از بواسیر ترومبوز خارج کند، که این درد را متوقف می کند.

 

آیا بواسیر خطرناک است و درمان بواسیر سخت است:

اگر چه بیش تر مردم فکر می کنند بواسیر غیر طبیعی است، اما تقریباً همه ی افراد به آن مبتلا هستند. بواسیر به کنترل حرکات روده کمک می کند. بواسیر باعث ایجاد مشکلاتی می شود و تنها در صورت بزرگ شدن توده های بواسیر عروق، ممکن است غیر طبیعی یا بیماری محسوب شود. بواسیر تقریباً در همه اتفاق می افتد و 75٪ از افراد در برخی از موارد بواسیر بزرگ را تجربه می کنند. اما تنها 4٪ به دلیل مشکلات زیاد برای درمان بواسیر به پزشک مراجعه می کنند. بواسیرهایی که باعث بروز مشکلات می شوند در مردان و زنان به طور مساوی یافت می شود و شیوع آن ها در سنین 45 تا 65 سال مشاهده می شود.

 

عوامل موثر در ایجاد بواسیر و بهترین درمان بواسیر:

بواسیر در اثر تورم در رگ های مقعد یا رکتوم ایجاد می شود. این امر باعث می شود آن ها مستعد تحریک شوند. این تورم می تواند ناشی از چندین چیز از جمله باشد، که به شرح زیر می باشند:

  • چاقی
  • بارداری
  • ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی
  • دفع مدفوع ایستاده
  • یبوستمزمن یا اسهال
  • خوردن یک رژیم غذایی کم فیبر
  • سرفه
  • عطسه
  • استفراغ
  • انجام ورزش سخت با حبس تنفس
  • و غیره.

 

جراحی بواسیر یا عمل بواسیر رایج ترین روش درمان بواسیر:

اکثریت بیماران می توانند با استفاده از جراحی بواسیر، علائم خود را مدیریت کنند. با این حال درمان غیر جراحی بواسیر ترجیح داده می شود زیرا با درد کم تر و عوارض کم تری نسبت به عمل بواسیر همراه است. تخمین زده می شود که اگر بواسیر زود هنگام درمان شود، کمتر از 10 درصد بیماران نیاز به عمل جراحی بواسیر دارند. جراحی بواسیر به دوران باستان باز می گردد. یونانیان باستان، رومیان و هندی ها همه جراحی هایی را توصیف کردند که برای کاهش درد و ناراحتی بواسیر بزرگ شده استفاده می شد. این روش ها تا قرن سیزدهم بهبود یافت و درمان های جراحی بار دیگر در قرن نوزدهم تسریع شد. امروزه پزشکان به جای استفاده از عمل بواسیر به عنوان راهی برای درمان بواسیر، لیزر بواسیر را توصیه می نمایند. زیرا لیزر بواسیر در ضمن داشتن درد کم تر، سرعت بهبودی بالایی دارد.

 

زمان لازم برای درمان بواسیر چقدر است:

درد مداوم ناشی از بواسیر به ویژه در افراد بالای 50 سال شایع است. برای بسیاری از افراد، درد بواسیر سال ها پس از درمان برمی گردد و برای بسیاری دیگر این بیماری پیش می آید و با گذشت زمان شایع تر می شود. بعضی اوقات بواسیر کوچک تر فقط در مدت چند روز از بین می رود. در این مدت ایده خوبی است که با تمیز نگه داشتن منطقه تا آن جا که می توانید از تحریک بیش تر ناحیه رکتوم خود جلوگیری کنید. موارد شدیدتر بواسیر ممکن است به تنهایی از بین نرود. پس از تلاش در مورد داروهای خانگی و گزینه های بدون نسخه بدون موفقیت، باید در مورد سایر گزینه های درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.