روش درمان بواسیر

دراین مقاله سعی شده تا روش درمان بواسیر که در حال حاضر در درمان های پزشکی وجود دارد را به طور کامل در اختیار خوانندگان قرار دهد.

رایج ترین روش ها

روش درمان بواسیر به روش خود درمانی برای تسکین موقت

• حمام کنید: خوابیدن در وان آب گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه از تورم و درد می کاهد.
  • یخ بگذارید: با گذاشتن کمپرس یخ بر روی قسمت آسیب دیده می توانید از تورم آن بکاهید.
  • از کرم استفاده کنید: کرم های موجود در بازار که حاوی عصاره ی فندق، هیدروکورتیزون یا سایر عوامل ضد التهاب هستند، می توانند به کاهش تورم و درد کمک کنند.

روش درمان بواسیر درمان های پزشکی و جراحی

• بستن رگ: یک بند لاستیکی به دور بواسیر بسته می شود تا ورود جریان خون به آن را متوقف کند. پس ازچند روز، بواسیرها و بند لاستیکی خشک و چروک شده و می افتند، اما ممکن است هفته ها طول بکشد تا ناحیه ی آسیب دیده به طور کامل درمان شود. این مرحله معمولاً بسیار دردناک و همراه با خونریزی است.
  • تصلب درمانی: یک محلول شیمیایی به داخل رگ تزریق می شود تا بواسیرها را جمع کرده و کوچک کند.
  • انعقاد: از یک لیزر برای سوزاندن و جمع کردن بافت های بواسیری استفاده می شود.
  • بواسیر برداری: این روش معمولاً زمان سقوط و پایین افتادن بواسیرها استفاده میشود. این روش به صورت عمل جراحی انجام می شود که نیاز به بستری شدن دارد.

روش درمان هموروئید مکمل های گیاهی

روش دیگر برای درمان بواسیر استفاده از ترکیبات گیاهی است. یک مکمل گیاهی به نام همارون برای درمان بواسیر بسیار مفید شناخته شده و هیچ عوارض جانبی نیز ندارد.

عنصر فعال اصلی در همارون، عصاره ی تصفیه شده ی سوفورا ژاپونیکا یا درخت پاگودای ژاپنی است، که باعث نرمال کردن خاصیت نفوذپذیری رگ ها و مویرگ ها شده، دیواره های رگی را مستحکم می کند و موادغذایی لازم برای سلامت رگ ها را فراهم می کند. همارون باعث تسکین درد، خارش، حساسیت و ناراحتی بواسیر می شود.

تحقیقات انجام شده بر روی عصاره های سوفورا نشان داده است که % ۴۹ از افرادی که از این ترکیب گیاهی استفاده کرده اند، فارغ از هرگونه خونریزی، خارش، تورم و التهاب بوده اند.

روش درمان بواسیر بدون عمل جراحی با لیزر

از میان جراحی ‌های هموروئیدی روش درمان بواسیر با لیزرآن از محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردار است. زیرا ما انسان‌ها تا جایی که بتوانند از تیغ برنده جراحی خودمان را دور نگه میداریم. روش درمان بواسیر با لیزر برای درمان تمامی انواع بواسیر مؤثر است.

زمانیکه یک بیماری رنج‌آور هموروئیدی مبتلا می‌شوید، انتخاب اینکه چه روشی برای درمان آن باشد برای فرد مشکل خواهد شد. زیرا پزشک چند روش درمانی را  به بیمار توضیح میدهد و بیمار باتوجه به گفته های پزشکش یکی از این روشها را انتخاب میکند. وقتی درمان‌ چون درمان با عمل جراحی به میان می‌آید معمولاً بیمار دچار ترس و استرس میشود و دوست دارد روشی را انتخاب کند که بدون خونریزی و درد باشد از میان جراحی‌های هموروئیدی انواع لیزری آن از محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردار است. لیزر برای درمان تمامی انواع بواسیر تاثیر گذارتر است و بیماری دوباره به سراغ بیمار نمی اید.

روش درمان هموروئید با روش رابربند

بستن باند لاستیکی یا رابربند یک روش درمانی کم ‌تهاجمی هموروئید است . با بستن پایه زایده‌ی هموروئیدی و قطع جریان خون باعث از بین رفتن آن می‌شود. هموروئید بسته شده با باند لاستیکی طی یک هفته کوچک شده و می‌افتد. این درمان فقط برای بواسیرهای داخلی استفاده می‌شود. در انواع پیشرفته هموروئید داخلی که بافت متورم تا پایین و خارج مقعد کشیده شده است، مناسب نیست. این روش برای یک یا دو زایده در مطب به صورت سرپایی و در صورت نیاز همراه با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. برای انجام فرآیند در تعداد بیشتر باید فرد تحت بی‌هوشی عمومی قرار گیرد. احساس درد و پری ناحیه‌ی مقعد پس از جاگذاری باندهای کشی ممکن است کمی ناخوشایند باشد.

روش استاپلر یا هموروئیدوپکسی

هموروئیدوپکسی استاپلر یک روش جراحی مؤثر در انواع هموروئید پرولاپس و هموروئیدهای داخلی پیشرفته است. در این روش با استفاده از یک دستگاه صتبلرس دایره برای برداشتن بافت‌های هموروئیدی و بستن زخم استفاده می‌کنند. بدون ایجاد برش با مسدود کردن مسیر خون‌رسانی به عروق هموروئیدی به صورت منگنه‌ای ابتدا باعث کوچک شدن آن سپس از بین رفتن کامل آن می‌شوند. خطرات و عوارض چون خونریزی و عفونت و تنگی مقعد دارد…

روش هموروئیدکتومی

یک عمل جراحی وسیع است که برای برداشتن هموروئیدهای داخلی درجه سه و چهار، خارجی وسیع یا انواع ترکیبی آن استفاده می‌شود. فرد عوارض ناگوار احتمالی آن را باید بپذیرد. این جراحی به دو شیوه‌ متفاوت است  باز و بسته انجام می‌شود. باید توجه داشت که هر دو روش هموروئید کتومی بسته (فرگوسن) و هموروئید کتومی باز به یک اندازه می‌توانند مؤثر و بی‌خطر باشند اما روش بسته نسبت به روش باز در بلند مدت برای بیمار رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. با این وجود، هر دو روش ممکن است به درد شدید بعد از عمل انجام گیرد.

روش هموروئیدکتومی استاپلر

در روش هموروئید کتومی استاپلر همانند یک منگنه جریان خون به بافت‌های هموروئیدی را مسدود می‌کنند. این روش فقط برای بواسیر های داخلی نه بواسیر خارجی استفاده می‌شود. روش استاپلر نسبت به هموروئیدکتومی باز یا بسته از درد بعد از عمل کمتری همراه است و فرد زودتر از سایر روش‌های جراحی سرپا شده و می‌تواند بهبود پیدا کند.این روش احتمال عود بواسیر در اینده خیلی زیاد است بیرون زدن بافت راست‌ روده‌ از مقعد فرد هم احتمالش زیاد است.

روش اسفنکتروتومی داخلی-جانبی

در این روش دیواره‌ی عضله‌ی داخلی دریچه‌ی مقعدی را با برش باز می‌کنند تا از میزان فشار وارد بر آن بکاهند. این روش به کاهش درد بیمار پس از عمل نیز کمک خواهد کرد.

روش ترمبوزه

فرصت دادن به بدن برای جذب آرام لخته طی چند هفته است. برای درمان بواسیر در این مدت حمام آب گرم، پماد و کرم‌های کاهنده درد برای التیام فرد توصیه می‌شود.

تمامی این روشهایی که گفته شد درمان قطعی نیستند  و ممکن است دوباره برگردد ویا همراه با درد و خونریزی و عفونت اند بهترین روش امروزی برای درمان بواسیر یا هموروئید درمان با لیزر است زیرا هیچ عارضه و دردی ندارد و بیمار بعد از درمان میتوانند به زندگی عادی خود برگردد.