لیزر کیست مویی (جراحی)

یکی از بیماری های نشیمنگاهی که اکثر افراد در دوره ای از زندگی به آن مبتلا می شوند, سینوس مویی است که بر اثر عدم رعایت یکسری از نکات و دستورالعمل های بهداشتی به آن مبتلا می شوند. برای درمان این عارضه از روش های مختلفی استفاده می شود که در ادامه به تمامی آن ها خواهیم پرداخت. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا در ارتباط با لیزر کیست مویی (جراحی) اطلاعات بیشتری به شما بیماران عزیز داده شود.

کیست مویی یا سینوس مویی چیست؟

کیست پیلونیدال یا سینوس مویی از جمله بیماری های شایع در انتهای دنبالچه و ستون فقرات می باشد که نزدیک به نواحی مقعد بوده و در بسیاری از مواقع با خروج عفونت و چرک همراه می باشد. منافذ موجود در که بافت های درگیر سینوس مویی وجود دارد در بسیاری از مواقع بسته می شوند و انسداد آن منجر به تجمع ترشحات کیست در ناحیه کمر خواهد شد. در رابطه با علت بروز این عارضه می توان از موارد زیادی نام برد که مهمترین آن ها عبارتند از:

• ایستادن و نشستن های به مدت طولانی در یک مکان

یکی از مهمترین دلایل بروز بیماری کیست مویی, انتخاب شغل هایی است که تحرک و فعالیت کمتری در آن صورت می گیرد. به طور مثال کارمندان و رانندگان که مدت زیادی را در یک حالت بدنی نامناسب قرار می گیرند, بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه می باشند.

• اضافه وزن و چاقی مفرط

کاهش تحرک و فعالیت روزانه و همچنین تعرق زیاد در نواحی نشیمنگاهی از جمله دلایلی است که افراد مبتلا به چاقی بیشتر در معرض ابتلا به کیست مویی هستند.

• داشتن موهای پرپشت و کلفت

به طور معمول افرادی که موهای پرپشتی دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های نشیمنگاهی همچون کیست مویی هستند. طبق تحقیقاتی مختلفی در زمینه این عارضه انجام شده, محققان دانشگاه پزشکی در ایتالیا به این نتیجه رسیده اند که بیشتر مبتلایان به سینوس مویی, پرمو بوده اند.

• شیوه زندگی غیر فعال

امروزه به دلیل ماشینی شدن کارهای روزانه, فعالیت و تحرک های افراد به نسبت زیادی کاهشی شده و این امر منجر به بروز بیماری های نشیمنگاهی در انسان ها شده است.

• پوشیدن لباس های تنگ

لباس‌های چسبان و تنگ منجر به اصطکاک پوست شده و فرد را مستعد بروز بیماری سینوس پیلونیدال می کند.

• بهداشت فردی ضعیف

عدم رعایت بهداشت فردی در نواحی مقعد و اطراف آن منجر به تجمع آلودگی پوستی شده و فرد را در معرض ابتلا به عفونت و کیست می کند.

• ضربه زدن شدید به نواحی نشیمنگاهی

هرگونه ضربه های شدید به نواحی پائین تنه بدن منجر به بروز التهاب های پوستی  از جمله کیست مویی و… می شود که بسیاری از افراد به آن مبتلا می شوند.

• وجود منافذ مادرزادی در نواحی مقعد

وجود این سوراخ ها باعث فراهم شدن شرایط برای گیرافتادن مو در لایه زیرین پوست شده و فرد را با بیماری هایی همچون کیست مویی روبرو می سازد.

لیزر, بهترین روش درمان کیست مویی

برای درمان کیست مویی از روش های مختلفی استفاده می شود که هر کدام از آن ها بسته به شرایط و میزان جراحت بیماری متفاوت می باشد. به طور مثال افرادی که به تازگی دچار این عارضه شده اند به دلیل ترس از جراحی و اتاق عمل سعی می کنند به روش های گیاهی و خانگی استفاده کنند. البته هیچ کدام از آن ها درمانی قطعی و بدون بازگشت را برای بیمار به همراه نخواهد داشت و فقط می تواند میزان التهاب و درد را کاهش دهد. تنها روشی که برای مداوای بیماری های نشیمنگاهی همچون سینوس مویی موررد استفاده قرار می گیرد, جراحی با لیزر است

مراحل جراحی کیست مویی به روش لیزرچگونه است؟

راهکاری نوین برای مداوای سینوس مویی, جراحی به روش لیزر می باشد. در این روش، ابزار باریکی با نام اندوسکوپ را از طریق منافذ ایجاد شده به داخل بافت های درگیر کیست وارد می کنند و سپس لیزر را با ارتفاع مشخص به نواحی مورد نظر می تابانند. این فرایند را به مدت 15 الی 20 دقیقه به طول خواهد انجامید که در این میان فرد مبتلا احساس درد و خونریزی کمتری را نسبت به روش های سنتی تجربه خواهد کرد.

به طور معمول مدت زمان بهبودی کیست مویی بین 1 الی 3 روز می باشد ولی برای افرادی با کیست مویی وخیم تری برخوردار می باشند این زمان بیشتر خواهد بود. البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که استفاده از این نوع جراحی مزایای زیادی را برای بیمار به همراه خواهد داشت که مهمترین آن ها عبارتند از:

1. اولین مزیتی که برای جراحی کیست مویی به روش لیزر می توان نام برد; عدم استفاده و تزریق داروهای بیهوشی می باشد.
  2. زخم ناشی از این نوع جراحی به سرعت بهبود پیدا کرده و علائم مشهودی را بر روی بافت پوست برجای نخواهد گذاشت.
  3. انتقال عفونت های خطرناک که در عمل های باز و سنتی رایج می باشد, در لیزر وجود نخواهد داشت.
  4. مزیت دیگری که برای این روش درمانی می توان نام برد, زمانبر نبودن عمل می باشد که این امر منجر به افزایش ت کادر پزشکی می شود.
  5. عدم نیاز به پانسمان های طولانی و بزرگ از دیگر ویژگی های این نوع جراحی خواهد بود.
  6. کنترل عروق خونی و کاهش میزان خونریزی
  7. مشکل ساز نبودن روند درمان برای بیمار در مقایسه با عمل های سنتی و باز
  8. ترخیص بیمار در همان روز و عدم بستری شدن در
  9. عمیق نبودن زخم ناشی از جراحی و آسیب نرساندن به بافت های مجاور
  10. فعال و سرپا شدن بیمار در مدت زمان کوتاهی بعد از عمل از مهمترین مزیت های این روش درمان است که برای افراد سالخورده و کهن سال بسیار مهم و حیاتی  می باشد.
  11. لیزر به دو دسته کلی پرتوان و کم توان تقسیم بندی می شود که این امر منجر به دسترسی بیشتر جراح در مقابله با بیماری های وخیم و حادتر خواهد بود.
  12. دوره نقاهت کوتاه مدت نسبت به روش های دیگر درمانی
  13. بازگشت به محیط کار و زندگی در زمان کوتاه