درمان زگیل مقعدی

درمان زگیل مقعدی، بدون درد و خونریزی، بدون نقاهت، بدون بستری شدن در بیمارستان و بدون بیهوشی

درمان زگیل مقعدی با لیزر:

کوتر: در این روش با استفاده از جریان برق زگیل را سوزانده و از بین می برد اما اسکار بسیار زیادی برجای می گذارد ، لذا امروزه کمتر از این روش استفاده می شود.
آر اف: این روش برای ضایعات بزرگ با تعداد کم قابل استفاده است.
لیزر: این روش به عنوان یکی از بهترین روش های درمان زگیل مقعدی قابل استفاده در انواع زگیل تناسلی بزرگ و زگیل مقعدی بزرگ و متعدد است. درد و خونریزی بسیار پائین است و احتمال بازگشت دوباره بیماری از طریق این روش بسیار اندک می باشد.
بدیهی است در اکثر موارد درمان زگیل مقعدی بدون نیاز به بستری شدن و در یک مرحله با لیزر قابل انجام است اما سایر روش ها ممکن است چندین مرحله نیاز به درمان داشته باشد.

انواع زگیل مقعدی

انواع روش های درمان زگیل مقعدی

محلول موضعی پودوفیلین: این روش برای ضایعات کوچک و با تعداد کم به صورت سرپایی تجویز می شود. در صورت بروز زگیل کوچک آن را می توان با استفاده از داروهایی مانند bichloracetic acid و یا podophyllin درمان نمود، هر چند این داروها به صورت محلول هایی هستند که روی زگیل ها مالیده میشوند تا باعث تحلیل رفتن آنها شود که البته این اقدام باید در مطب یا درمانگاه انجام شود که تنها به چند دقیقه وقت نیاز دارد، اما در مقابل باید در جلسات متعدد و طی چندین هفته به صورت مستمر اقدام به انجام آن نمود.
سوزاندن : از روش های درمانی زگیل مقعدی می توان به کوتریزه کردن( یعنی سوزاندن) زگیل ها و یا برداشتن از طریق جراحی اشاره نمود.
کرایو تراپی( منجمد کردن): این روش درمان به طور معمول با درد همراه است و همچنین احتمال بازگشت دوباره بیماری بالا می باشد
باید توجه داشت که در صورت بروز تعداد زیادی زگیل در یک ناحیه امکان انجام جراحی وجود دارد هر چند انجام جراحی به صورت سرپایی و در مطب و یا درمانگاه انجام می شود لذا دیگر نیازی به بستری شدن بیمار وجود ندارد.
در مورد زگیل های داخل مقعد نیز توصیه می شود که سوزانده شود و یا اینکه از طریق جراحی برداشته شود.

انواع روش های جراحی زگیل مقعدی

جالب است بدانیم که زگیل های تناسلی مقاوم یا بزرگ را باید با یکی از روش های جراحی نظیر الکتروسرجری (کوتر) ،رادیوسرجری (آر اف جراحی) و یا روش لیزر زگیل مقعدی درمان نمود .

احتمال بازگشت بیماری زگیل مقعدی هست؟

برای عدم بازگشت بیماری تا چند ماه پس از انجام درمان زگیل مقعدی به طور دوره ای تحت نظر پزشک قرار بگیرد و دستور العمل های لازم را با دقت انجام دهید.
برای درمان زگیل دست به درمان خانگی نزنید و حتما برای افزایش نیافتن ان به دکتر مراجعه نمایید .

زگیل مقعدی چیست؟

زگیل مقعدی توده ها یا برجستگی های کوچکی هستند که در پوست اطراف مقعد دیده می شوند، به طور کلی زگیل های مقعدی بیماری نسبتا شایع و آزار دهنده ای است. بیماری زگیل مقعدی از قدمت بالایی برخوردار است.
شایان ذکر است که عفونت های تناسلی با ویروس HPV یکی از شایعترین عفونت های انسانی است با توجه به تغییر الگوی رابطه جنسی در جوانان آمار ابتلا به ویروس HPV در کشور روز به روز در حال افزایش است.
باید توجه داشت که زگیل مقعدی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی است که در بیشتر موارد از طریق ارتباط جنسی منتقل می شود اما این در حالی است که صرفا رابطه جنسی نمی تواند دلیل بروز این بیماری تلقی شود، همچنین عامل بیماری ویروس اچ پی وی نیز می باشد.
برخی زگیل ها در ناحیه تناسلی و مقعدی می شوند، به طور کلی زگیل در مردان در آلت تناسلی و کیسه بیضه و در زنان نیز در ناحیه واژن و نواحی تناسلی بروز خواهد کرد.
در بیشتر موارد بیماری زگیل مقعدی ، فاقد هر گونه علایم می باشد هر چند این احتمال وجود دارد که در برخی از افراد برجستگی هایی در اطراف مقعد مشاهده و احساس شود.

زگیل مقعدی

کارهایی که باید انجام دهیم برای کاهش انتقال بیماری زگیل مقعدی:

1. تا زمان بهبودی زگیل مقعدی باید از ارتباط جنسی خودداری شود .
2. همچنین از خراشیدن و دستکاری ضایعات باید پرهیز نمود
3. رعایت بهداشت و تمیز و خشک نگه داشتن .
4. داشتن بیش از یک شریک جنسی می تواند خطر ابتلا به زگیل را افزایش دهد.
5. از رابطه جنسی با افرادی که علائم بیماری های مقاربتی را دارند و یا ممکن است در معرض بیماری های مقاربتی باشند اکیدا ممنوع .
6. از داشتن روابط جنسی آزاد و پر خطر باید پرهیز نمود.

عوامل متعدد در بروز زگیل مقعدی

نقص ایمنی
پیوند اعضا
سابقه سرطان
تماس جنسی مقعدی
مردان همجنس باز
مصرف سیگار
مصرف الکل
سابقه رادیوتراپی.

پیشگیری از ابتلا به زگیل مقعدی

باید توجه داشت که بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به زگیل ، محدود کردن تماس جنسی فقط به فرد غیر مبتلا است، هر چند در این میان استفاده از کاندوم نیز می تواند تا حدود زیادی از بروز بیماری جلوگیری کند .
ازسوی دیگر استفاده از واکسن نیز می تواند مانع از بروز زگیل مقعدی شود، جالب است بدانیم که امروزه دو نوع واکسن برای HPV وجود دارد که هر کدام تنها برای یک نوع خاصی از ویروس HPV موثر است.

عوارض ابتلا به زگیل چیست؟

گفتنی است اگر عامل ایجاد کننده زگیل مقعدی HPV از نوع پر خطر باشد احتمال بروز سرطان مقعد یا سرطان های دیگر آلت تناسلی وجود دارد.

علامتهای زگیل مقعدی

در بعضی اوقات بیمار با علایمی مانند احساس خارش، ایجاد خونریزی و یا احساس رطوبت در کانال مقعد مواجه خواهد شد.
فرد مبتلا به زگیل مقعدی در اکثر موارد با ضایعات برجسته، مسطح و یا آویزان به رنگ پوست، قهوه ای رنگ و یا سیاهرنگ همراه خواهد بود.

نحوه تشخیص زگیل مقعدی

زگیل مقعدی را می توان با انجام معاینه توسط پزشک و مشاهده پوست اطراف مقعد تشخیص داد.