پرولاپس رکتوم

عمل جراحی پرولاپس رکتوم

افتادگی رکتوم زمانی است که بخشی از روده راست از مقعد بیرون می زند. روده راست آخرین قسمت روده بزرگ است و جایی است که مدفوع قبل از دفع در آن ذخیره می شود. افتادگی هنگامی رخ می دهد که روده راست شخص در داخل بدن به خوبی به سایر قسمت های اطراف بدن وصل نیست و از طریق مقعد خارج می شود و در نتیجه خود را از داخل به خارج هدایت می کند. افتادگی رکتوم یک وضعیت نسبتاً نادر است ، طبق تخمین انجمن جراحان روده بزرگ و روده بزرگ آمریکا که از هر 100000 نفر کمتر از 3 نفر را درگیر می کند.

حقایقی درباره بیماری افتادگی رکتوم

• بیماری پرولاپس رکتوم یا همان افتادگی روده اغلب با گذشت زمان زیاد خود را نشان می دهد . این به این معناست که ممکن است هرکسی در حال حاضر به این بیماری دچار باشد اما تا ماه ها متوجه نباشد .
  • این بیماری به طور کلی با ضعف عضلات لگن همراه است. و هرچی قسمت مقعد شخص ضعیفتر باشد این بیماری بیشتر گسترش می یابد .
  •  اگر به موقع و به درستی درمان نشود ، ممکن است عوارضی داشته باشد. درمان به سن ، سلامت عمومی و علت افتادگی بستگی خواهد داشت و با درجات مختلفی اندازه گیری می شود .

انواع افتادگی روده راست سه نوع است

افتادگی کامل : به طور کامل و قابل رویت روده راست از طریق مقعد خارج می شود. این متداول ترین نوع افتادگی رکتوم است.

افتادگی جزئی : فقط پوشش داخل مقعد (معروف به مخاط) از طریق مقعد خارج می شود.

افتادگی داخلی: روده راست شخص به خود جمع شده اما از طریق مقعد خارج نمی شود.

عوارض افتادگی پرولاپس رکتوم چیست؟

عوارض افتادگی رکتوم شامل زخم درروده راست است که ممکن است باعث خونریزی افتادگی رکتوم شود

افتادگی روده راست می تواند خون رسانی به سایر قسمت های بدن را قطع کند.

از طریق مقعد به سایر عضلات ناحیه نزدیک به آن را آسیب می زند.

باعث یا بدتر شدن مشکلات کنترل روده (بی اختیاری مدفوع) می شود .

مراقبت های لازم پس از جراحی پرولاپس رکتوم

مراقبت های پس از عمل نقش بسیار مهمی را در جراحی رکتوم دارند.

مراقبت های لازم پس از عمل جراحی عبارتست از:

• مصرف فیبر خود را افزایش دهید. چرا که فیبر با افزایش دادن حجم مدفوع به رفع پرولاپس رکتوم کمک می نماید.
  • نوشیدن آب فراوان باعث می شود که سموم سریع تر از بدن شما خارج شده و روند بهبودی سریعتر باشد .
  • برای جلوگیری از عفونت، توصیه می شود که روزانه پانسمان های خود را تعویض نمایید. البته بهتر است این کار به وسیله ی پرستار یا پزشک انجام شود.
  • داروهای تسکین دهنده ی درد را به موقع مصرف نموده و از مصرف بی اندازه ی آن ها خودداری به عمل آورید.
  •  برای کاهش تورم و درد به روی مقعد خود از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • در هنگام اجابت مزاج، از زور زدن خودداری نمایید.
  • برای رفع گرفتگی عضلات و تسکین درد از حمام نشسته ی آب گرم استفاده نمایید. این کار را برای 10روز و حداقل 3 تا 4 بار در روز تکرار نمایید.
  • در صورت وجود ناراحتی از روز بعد از عمل از مصرف خوردنی های سنگین اجتناب نمایید.
  •  به منظور پیگیری درمان، 2 تا 3 هفته پس از جراحی به پزشک پرولاپس رکتوم یا متخصص جراحی روده مراجعه نمایید.
تماس
جهت مشاوره تماس بگیرید : 02188856972برای تماس کلیک کنید