جراحی فیستول

عمل جراحی فیستول

به هر گونه اتصال و ارتباط غیر طبیعی میان دو ارگان یا دو بافت بدن، فیستول گویند. فیستول هنگامی ایجاد می گردد که غدد داخل مقعدی دچار انسداد گردد. با گرفتگی این غدد، ورم هایی بوجود می آید که می تواند باعث ایجاد فیستول بشود. ما در مقاله ی زیر به بررسی این سوال که فیستول چیست و جراحی آن چگونه است؟ می پردازیم.

فیستول در چه نقاطی از بدن تشکیل می شود؟

شایع ترین نقاطی که فیستول می تواند در آن ها بوجود بیاید عبارتست از:
• فیستول ماهیچه ای
• فیستول سینوسی
• فیستول چشم
• فیستول گوارشی
• فیستول ادراری تناسلی
• فیستول گوش داخلی
• فیستول تنفسی
ولی شایع ترین نوع فیستول که می تواند در بدن بوجود بیاید، فیستول مقعدی است. این بیماری با توجه به محل ایجاد و نوع ارتباط انواع و اقسام گوناگونی را دارد.

انواع فیستول

انواع مختلف فیستول عبارتست از:
فیستول زیر مخاطی
فیستول سوپر اسفنکتریک
فیستول ترانس اسفنکتریک
فیستول اکسترا اسفنکتریک
فیستول اینتر اسفنکتریک

فیستول زیر مخاطی

فیستول زیر مخاطی، فیستولی ساده بوده که به صورت کانال سطحی از بخش زیرین مخاط عبور می کند.

فیستول سوپر اسفنکتریک

در فیستول سوپر اسفنکتریک، منشأ کانال از بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی آغاز شده و به طرف بالا گسترش پیدا می کند.

فیستول ترانس اسفنکتریک

این مدل از فیستول، از بین عضلات داخلی یا خارجی یا از پشت مقعد آغاز شده و از اسفنکتر خارجی عبور می نماید. شکل ظاهری این فیستول شبیه به u است، به همین خاطر به این نوع، نعل اسبی هم گفته می شود.

فیستول اکسترا اسفنکتریک

این نوع از فیستول از راست روده شروع شده و به پایین ادامه پیدا می کند. غالبا این مدل فیستول در اثر آپاندیس، آبسه و کرون بوجود می آید.

فیستول اینتر اسفنکتریک

این نوع فیستول، بیماری بسیار شایعی است، تا جایی که حدود 70% بیماران به آن مبتلا هستند. منشأ این نوع فیستول از بین عضلات اسفنکترداخلی و خارجی مقعد آغاز شده، سپس با رد شدن از عضله ی اسفنکتر داخلی از اطراف مقعد بیرون می آید. برخی علائم این فیستول عبارتست از:
• سوزش • درد
• خروج ترشحات بدبو
• خروج ترشحات چرکین • خونریزی

فیستول چگونه درمان می شود؟

فیستول با دارو درمان پذیر نبوده و تا به امروز داروی خاصی برای درمان آن پیدا نشده است. درمان قطعی فیستول، عمل جراحی و لیزر است. کاهش چشمگیر درد و خونریزی و قطعی بودن درمان از مزایای درمان با لیزر است. جراحی به وسیله ی متخصص رکتوم وکولون انجام می گیرد. در طی جراحی، پزشک عمق فیستول را بررسی کرده و روش مناسب جراحی را اجرا می کند.

فیستولوتومی

غالب فیستول ها از طریق فیستولوتومی درمان می پذیرند. در این روش عضلات و پوست بیشتر از تونل بریده شده و به شیاری باز تبدیل می شوند. این امر باعث می شود که فیستول از درون التیام پیدا کند. در انجام این جراحی، مهارت پزشک بسیار اهمیت دارد. چرا که این احتمال وجود دارد که عضله مقعدی آسیب ببیند. زخم برای ترمیم شدن به دو ماه زمان نیاز دارد.

استن

در این روش، پزشک جراح با گذاشتن نخ یا لوله ی تخلیه به درمان فیستول شما کمک می کند. در گذشته، این شیوه با دم اسب انجام می گرفت. گفتنی است این شیوه برای بیمارانی که بی اختیاری دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

پلاگین بیولوژیکی

پلاگین مخروطی بوده که از بافت روده ای تولید شده است. پلاگین توسط بخیه ای به خروجی فیستول متصل شده و بافتی جدید در اطراف آن بوجود می آید. میزان موفقیت این شیوه، بالای 80% است. این روش دارای عوارض و ایراداتی است که میتوان به بستری شدن بیمار بعد از عمل در بیمارستان برای24 ساعت اشاره کرد. برخی عوارض این روش عبارتست از:
• تشکیل آبسه
• جابه جایی پلاگین

vaaft

این شیوه، روش بسیار امنی برای درمان فیستول است. در این شیوه، پزشک با کمک ابزار مخصوص، مجرای فیستولتان را شستشو می دهد و دهانه ی داخلی فیستول را می بندد و بعد دهانه ی خارجی آن را بخیه می زند. از این شیوه نه فقط برای درمان بلکه برای شناسایی و تشخیص دقیق مجراهای فیستول هم استفاده می شود. گفتنی است این روش درمانی، احتمال عوارض و آسیب را تا حد زیادی کاهش می دهد.

فلپ آدوانسمنت

این شیوه نیز برای ترمیم مجرای فیستول پایه ریزی شده است. میزان عود این بیماری بیش از 50% بوده، به همین خاطر از این روش بسیار کم استفاده می شود. از مزایایی این روش میتوان به این مورد اشاره کرد که میتواند فیستول های سخت و پیچیده را درمان کند.
غالبا جراحی های فیستول، به شکل سرپایی انجام می شوند. اما ممکن است تونل های عمیق یا بسیار بزرگ فیستول به بستری کوتاهی در بیمارستان نیاز داشته باشند.

جراحی با لیزر

لیزر فیستول، بدون بیهوشی و به صورت سرپایی انجام می گیرد. با لیزر به راحتی می توان فیستول را درمان نمود. لیزر باعث استریل شدن محل جراحی و کاهش عفونت محل می شود. همچنین لیزر باعث بی اختیاری مدفوع نمی شود. چرا که لیزر به بافت اطراف جراحی آسیب وارد نمی کند و باعث نکروز نمی شود. بد نیست بدانید که در جراحی فیستول احتمال انتقال بیماری هایی مثل هپاتیت و ایدز به صفر می رسد.

پس از جراحی فیستول چه مراقبت هایی لازم است؟

بعد از جراحی فیستول مراقبت هایی لازم است. این مراقبت ها عبارتند از:
• مصرف فیبر کافی
• مصرف آب کافی برای پیشگیری از یبوست
• مصرف آنتی بیوتیک
• حمام سیتز برای پیشگیری از التهاب و عفونت
• ورزش و فعالیت

عوارض ناشی از جراحی فیستول

عوارض ناشی از جراحی فیستول عبارتست از:
• خونریزی شدید
• مشکل در دفع
• احتباس ادراری
• تشکیل لخته

برخی عوارض برای مدت زمان بیشتری می ماند یا حتی ممکن است رفع نگردد. این عوارض عبارتند از:

• بی اختیاری روده
• عود مجدد بیماری
• تنگی مقعد

کدام روش جراحی احتمال عود بیشتری را دارد؟

در 7% موارد این بیماری مجدد عود می کند. مثلا امکان عود آن با روش فیبرین بیشتر از دیگر روش هاست. بیشتر بیمارانی که در آن ها فیستول مجدد عود می کند، مجدد به عمل نیاز دارند. پزشکان به بیماران توصیه می کنند که برای پیشگیری از عود مجدد فیستول، از لیزر استفاده نمایند.

تماس