درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر سریعترین و بهترین روش درمان بیماری های آنورکتال

افتادگی راست روده

یکی از بیماری هایی که سالیانه تعداد کثیری از افراد به آن مبتلا می شوند, پرولاپس رکتوم نام دارد. این عارضه در اغلب موارد به صورت اضافه گوشت بوده که از نواحی رکتوم به بیرون از مقعد هدایت شده و فرد را با احساس درد و ناراحتی زیاد در هنگام فعالیت های ورزشی و… همراه می سازد. اگرچه اکثر پزشکان این بیماری را به ندرت جزء مشکلات جدی می دانند و معتقدند بیشتر بزرگسالان به آن مبتلا می شوند ولی نباید آن را دست کم دانست. در این مقاله مفید قصد داریم تا در ارتباط با افتادگی راست روده و همچنین روش های مداوای آن بیشتر صحبت کنیم; پس تا پایان با ما همراه باشید.

افتادگی راست روده یا پرولاپس رکتوم چیست؟

افتادگی روده یا پرولاپس مقعد به حالتی گفته می شود که  تمام ضخامت بافت های دیواره رکتوم از مقر اصلی خود پایین آمده و در نتیجه به بیرون از مقعد هدایت می شوند. شاید این سوال نیز برای شما پیش آمده باشد که چه عواملی در بروز این بیماری موثر بوده و فرد را با این عارضه درگیر می کند. در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که دلایل زیادی در ایجاد پرولاپس دخیل می باشد ولی مهمترین عامل تاثیرگذار, ایستادن و نشستن زیاد در یک ناحیه بدون تحرک بدنی می باشد.

روش های درمان بیماری های مقعدی همچون پرولاپس رکتوم

برای درمان بیماری های مقعدی همچون بیرون زدگی بافت های رکتوم, از روش های متنوعی استفاده می شود که کاربرد هرکدام از آن ها به عوامل مختلفی همچون میزان وخامت و نوع عارضه بستگی خواهد داشت. اغلب افرادی که این بیماری مبتلا می شوند, در مرحله اول سعی می کنند از مداوای گیاهی و خانگی برای درمان آن استفاده کنند. به طور معمول این دسته ای بیماران ترس و واهمه زیادی از جراحی داشته و به همین خاطر تلاش زیادی برای این قبیل روش ها دارند. در این مقاله قصد داریم تا درباره عمل لیزر که راهکاری قطعی برای ریشه کن کردن این دسته از عارضه ها می باشد, صحبت کنیم. پس تا انتهای آن با ما همراه باشید تا ویژگی های استفاده از این روش را بری شما بازگو کنیم.

مزیت لیزر

همانگونه که در موارد بالا نیز اشاره کردیم; بهره بردن از لیزر, مزیت های زیادی را برای بیماران در مقایسه با جراحی باز به همراه خواهد داشت که در ادامه به بررسی همه آن ها خواهیم پرداخت.

  1. اولین مزیتی که برای این دسته از بیماری ها همچون افتادگی رکتوم می توان نام برد, کاهش بی اختیاری عضلات نواحی نشیمنگاهی در دفع گاز معده و مدفوع می باشد.
  2. زخم ناشی از این نوع جراحی به سرعت بهبود پیدا کرده و در نتیجه فرد را با نقاهت سریع همراه می سازد.
  3. انتقال عفونت های خطرساز همچون هپاتیت, ایدز و… در لیزر وجود نخواهد داشت ولی در عمل های باز این مورد بسیار شایع می باشد.
  4. افزایش تمرکز کادر پزشکی در اتاق عمل از نتایج استفاده از این نوع جراحی است که زمان کمتری را از جراح اشغال می کند.
  5. پوشش دادن محل عمل با مقداری باند این موضوع را به بیمار می فهماند که بهره بردن از لیزر, نیازی به پانسمان های طولانی و بزرگ نخواهد داشت.
  6. کاهش میزان خونریزی نتیجه کنترل عروق خونی بوده و افراد بیمار که در کلینیک تهرانی مداوا می شوند, رضایت بالایی از آن دارند.
  7. مشکل ساز نبودن روند درمان در مقایسه با عمل های سنتی و هزینه بر از دیگر مزیت های استفاده از این راهکار درمانی می باشد.
  8. عدم بستری شدن بیمار در بیمارستان و ترخیص وی در همان روز یعنی 20 دقیقه بعد از عمل از مهمترین ویژگی محسوب خواهد شد.
  9. عمیق نبودن میزان جراحت ناشی از لیزر منجر به عدم آسیب به بافت های مجاور در داخل رکتوم شده و فرد را با خونریزی کمتری مواجه می سازد.
  10. نکته مثبتی که در برابر همه این موارد از جایگاه بالاتری برخوردار است, فعال و سرپا شدن بیمار در همان روز یعنی بعد از جراحی بوده که این ویژگی برای بیماران کهنسال از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور معمول افراد سالخورده به دلیل کم تحرکی و عدم فعالیت های روزانه, بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری های مقعدی بوده و در مقابل آسیب پذیر ترند.
  11. به طور معمول استفاده از لیز به دو نوع کم توان و پرتوان تقسیم بندی شده و این مورد سبب دسترسی بیشتر جراح در مقابله با عارضه های وخیم تر می شود.
  12. عدم انجام آزمایشات هزینه بر و زمان بر
  13. در مقایسه با عمل های دیگر, دوره نقاهت بسیار کوتاه تری را به همراه خواهد داشت.

خطر ابتلا به پرولاپس رکتوم در چه افرادی و در چه سنی بیشتر است؟

به طور معمول زنان با بازده سنی بین 40 الی 60 سالگی بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به بیماری های نشیمنگاهی همچون پرولاپس رکتوم می باشند و دلیل این امر ایستادن و نشستن های طولانی مدت در یک ناحیه خواهد بود. اگر تنها این مورد عامل تاثیر گذار در بروز بیرون زدگی مقعد نبوده ولی شواهد بیماران بیانگر این موضوع است که اغلب مبتلایان درگیر آن علائم بوده اند. در ادامه مطالب با عادت های ناجالبی آشنا خواهید شد که ترک نکردن آن منجر به بروز افتادگی راست روده در افراد می شود که عبارتند از:

  1. رژیم غذایی فست فودی و پرچرب
  2. سابقه بیماری های گوارشی همچون یبوست و التهاب های روده ای
  3. افزایش فشار به نواحی نشیمنگاهی و مقعد
  4. داشتن فعالیت های طاقت فرسا و طولانی در طول روز
  5. حمل وسایل سنگین که منجر به تحمل فشار زیاد به نواحی پائین تنه خواهد شد.
  6. اسهال و یبوست طولانی مدت که زمینه بروز التهاب مقعد را به وجود خواهد آورد.
  7. زایمان و بارداری مکرر
  8. مشکلات و ضایعه های نخاعی که فرد را وادار به نشستن زیاد کند
  9. عدم مصرف مایعات و فیبر که زمینه ابتلا به یبوست را برای افراد به وجود آورده و در نتیجه پرولاپس رکتوم حاصل می شود.
  10. وارد کردن ضربات محکم به نواحی نشیمنگاه و پائین کمر
  11. زور زدن در هنگام اجابت مزاج
  12. آمیزش یا رابطه جنسی مقعدی که متاسفانه اغلب بیماران بدین علت به پرولاپس مبتلا شده اند.
  13. تعرق زیاد در ناحیه مقد و عدم رعایت بهداشت فردی از دیگر عوامل تاثیرگذار در بروز این عارضه می باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.