بواسیر داخلی

بواسیر داخلی رگ هایی است که در پایین ترین قسمت راست روده و مقعد شما دچار تورم می شود. گاهی اوقات دیواره های این رگ های خونی به اندازه ای نازک می شوند که رگ ها دچار بر آمدگی شده و موجبات ناراحتی فرد را فراهم می کند. بواسیر داخلی در واقع داخل رکتوم شما قرار گرفته و معمولا قادر به مشاهده یا احساس کردن آن نیستید. این نوع بواسیر درد چندانی ندارد چرا که در داخل رکتوم تعداد کمی عصب حساس به درد وجود دارد، این نوع بواسیر عمدتا با خونریزی مقعدی نمایان می شود.اما نگران درمان بواسیر نباشید، ما در کلینیک تهرانی همراه شما هستیم.

انواع بواسیر داخلی

به طور کلی انواع بواسیر داخلی بر اساس میزان بیرون زدگی از کانال مقعد شناسایی و مشخص می شود. به طور کلی چهار نوع (درجه۱، درجه۲، درجه۳ و درجه ۴) بواسیر داخلی وجود دارد که از درجه۱ به درجه ۴، به ترتیب میزان بیرون زدگی از کانال مقعد افزایش می یابد.

علائم بواسیر

علائم بواسیر داخلی

بواسیر داخلی در داخل رکتوم قرار دارد و معمولا آن را نمی بینید یا احساس نمی کنید و به ندرت ممکن است برای شما ناراحتی ایجاد کند. این نوع بواسیر می تواند دارای علائم اولیه زیر باشد:

• خونریزی بدون درد هنگام اجابت مزاج
  • در برخی موارد سوزش هنگام خروج مدفوع
  • احساس درد هنگام اجابت مزاج در موارد حاد تر

علل ایجاد بواسیر

• فشار بیش از حد به مقعد هنگام اجابت مزاج
  • نشستن طولانی مدت
  • داشتن یبوست یا اسهال مزمن
  • پیروی از رژیم کم فیبرغذایی
  • حمل یا جابجایی مداوم اشیای سنگین
  • سابقه ارثی ابتلا به بواسیر
  • سن بالای ۶۰ سال
  • چاقی مفرط و کم تحرکی

راه های تشخیص بواسیر

تشخیص بواسیر داخلی ممکن است شامل معاینه کانال مقعد و روده شما باشد. از آنجا که بواسیر داخلی اغلب بسیار نرم است معمولا در طی معاینه رکتوم توسط پزشک احساس می شود. پزشک شما ممکن است قسمت تحتانی روده بزرگ و راست روده شما را با آنوسکوپ، پروکتوسکوپ یا سیگموئیدوسکوپ معاینه کند و یا حتی ممکن است بخواهد کل روده شما را با استفاده از کولونوسکوپی معاینه کند.

انجام کلونوسکوپی

روش عادی درمان بواسیر داخلی

روش درمان بواسیر متنوع است که با توجه به میزان شدت، سن، جنسیت فرد بیمار یکی از روش های آن را پزشک متخصص انتخاب میکند.

درمان خانگی بواسیر

شما اغلب با درمان های خانگی می توانید درد خفیف، تورم و التهاب بواسیر را تسکین دهید. مصرف غذاهای پر فیبر، میوه ها، سبزیجات و غلات باعث نرم شدن مدفوع شما شده و این قضیه به کاهش علائم بواسیر کمک می کند. استفاده از وان آب گرم یا کمپرس سرد نیز می تواند موثر باشد. درمان خانگی بواسیر بسیار راحت و قابل دسترس بوده و عوارض خاصی ندارد پس شما میتوانید به راحتی آن را انجام دهید.

درمان دارویی

اگر بواسیر داخلی شما ناراحتی خفیفی ایجاد می کند، پزشک شما ممکن است کرم های نرم کننده، پمادها و شیاف ها را به شما پیشنهاد دهد. این محصولات حاوی موادی مانند هیدروکورتیزون و لیدوکائین هستند که می توانند به طور موقت درد وخارش را تسکین دهند. البته باید توجه داشته باشید که بیش از یک هفته از کرم های ضد استروئیدی بدون نسخه پزشک استفاده نکنید زیرا این کار می تواند پوست شما را در ناحیه مقعد نازک کند.

روش های حداقل تهاجمی

بستن باند لاستیکی بواسیر

برای خونریزی مداوم یا بواسیر داخلی، پزشک ممکن است یکی از روشهای حداقل تهاجمی موجود را توصیه کند. این روشهای درمانی را می توان در مطب پزشک یا به صورت سرپایی انجام داد و معمولا نیازی به بیهوشی نیست. بستن باند لاستیکی یکی از این روش هاست.  پزشک شما یک یا دو باند لاستیکی ریز را در اطراف کانون یک بواسیر داخلی قرار می دهد تا گردش خون را قطع کند. این کار بواسیر را در عرض یک هفته پژمرده و از بین می برد. باند لاستیکی می تواند ناراحت کننده باشد و باعث خونریزی شود که ممکن است دو تا چهار روز بعد از عمل شروع شود، اما به ندرت ممکن است ادامه پیدا کند.

تزریق اسکلروتراپی

در این روش پزشک شما برای کوچک کردن بواسیر، یک محلول شیمیایی را در بافت بواسیر تزریق می کند. در حالی که این تزریق ممکن است باعث ایجاد درد ناچیزی برای فرد شود. این روش ممکن است از بستن باند لاستیکی بازدهی کمتری داشته باشد، اما  در عوض درد و خونریزی کمتری نسبت به روش باند لاستیکی دارد.

روش های جراحی

فقط درصد کمی از مبتلایان به بواسیر داخلی نیاز به عمل جراحی دارند. اما اگر روشهای درمان دیگر موفقیت آمیز نبوده یا بواسیر شما بزرگ باشد، پزشک ممکن است یکی از جراحی بواسیر زیر را توصیه کند:

جراحی بواسیر داخلی

هموروئیدکتومی

این عمل جراحی را می توان با بی حسی موضعی همراه با آرام بخش، بی حسی نخاعی و یا با  بیهوشی عمومی انجام داد. هموروئیدکتومی مؤثرترین و کاملترین روش برای درمان بواسیر داخلی شدید یا عود کننده است. اکثر افراد بعد از عمل درد دارند که داروهای مسکن می تواند این درد را از بین ببرد. نشستن در وان آب گرم نیز ممکن است به کاهش درد فرد کمک کند.

هموروئیدوپسی

در هموروئیدوپسی از یک دستگاه منگنه دایره ای شکل برای خارج کردن بافت بواسیر و بستن زخم استفاده می شود. در این روش، بواسیر برداشته شده و کانال مقعد به حالت اولیه باز می گردد. به طور کلی این روش درد کمتری نسبت به هموروئیدکتومی دارد و امکان بازگشت زود هنگام به فعالیتهای روزانه را برای فرد میسر می سازد.

مراقبت های لازم پس از عمل هموروئید داخلی

1. یک وان آب گرم آماده کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ۳ بار در روز و بعد از تحرکات روده در آن بنشینید. سپس ناحیه مقعد را خشک کنید. این کار را تا زمانی که در ناحیه مقعد خود درد دارید انجام دهید.
  2. از نشستن بر روی توالت به مدت طولانی خودداری کنید.
  3. ناحیه مقعد خود را تمیز نگه دارید.
  4. بعد از تحرکات روده، به جای دستمال توالت، از دستمال مرطوب یا پدهای دارویی مانند Tucks استفاده کنید. این محصولات باعث تحریک مقعد نمی شوند.
  5. اگر پزشک توصیه کرده است که از یک کرم حاوی هیدروکورتیزون برای نرم کردن ناحیه مقعد خود استفاده کنید، حتما این کار را انجام دهید، چرا که این کار می تواند درد و خارش بعد از عمل را کاهش دهد.
  6. مصرف مایعات و غذاهای پر فیبر را فراموش نکنید.

تماس